preparedness & urban survival vraagstuk

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

preparedness & urban survival vraagstuk

Bericht door randoloup »

Ik maakte op paaszaterdag een flinke wandeling, van ruim 24 kilometer, in een soort 'urban survival setting'. Welke mogelijkheden heb je nog als je in een gebied komt dat, nà een ramp, tientallen jaren totaal verlaten is. Met uitsluitend een eenvoudig zakmes en twee 'mode'  en nauwelijks bruikbare survival dingetjes.

Als je maar één tool hebt, ben je het beste af met een goed mes, waaraan je gehecht bent en waarmee je multifunctioneel kunt werken.

Maar daarnaast rees bij mij de vraag of teveel kennis van urban survival en preparedness, dan vooral in het kader van volledig zelfvoorzienend en op zichzelf aangewezen te kunnen zijn na rampen, juist in je nadeel zou kunnen werken. Een vraag die ik niet kan beantwoorden.

een toekomstverhaal dat niet onmogelijk is:
http://www.randoloup.com/nl/?p=4249


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: preparedness & urban survival vraagstuk

Bericht door Meatloaf »

het zou een nadeel kunnen zijn als anderen in je omgeving door hebben wat je allemaal kan en al hebt. als jij iemand bent die vuur kan maken terwijl niemand dat kan, komen ze allemaal naar jou toe. dit hoeft niet altijd met de beste bedoelingen te zijn.


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: preparedness & urban survival vraagstuk

Bericht door yuno »

Om een langere periode "gezond" door te komen is er een flinke pak kennis nodig. Bij de vraag of teveel kennis in je nadeel kan werken is het eerste wat ik denk "wat is teveel? 1kg kennis of 10kg kennis?". Preparedness en bushcraft heeft voor mij vooral de betekenis flexibiliteit. Overleven is niet gelijk aan wachten op je dood. Overleven voor een lange periode is out of the box denken en actie ondernemen om zowel je lichaam als geest gezond te houden.  Één manier om geestelijk gezond te blijven is door je hersenen flink te laten werken door kennis op te nemen of te gebruiken.

Iedereen kent de "gekke geleerde" en daar zit een waarheid in. Maar een gezonde geest met een flinke kennis van je omgeving wegen niks maar zijn de bouwstenen van succesvol overleven.

Maar vergeet niet dat kennis niet gelijk is aan professioneel. Je kan 1000 boeken lezen over houtsnijden maar uiteindelijk is het de herhaling die er voor zorgt dat je een muscle memory opbouwt. Je kan 1000 uur naar hart operaties kijken op tv en geen idee hebben hoe je omgaat met een patiënt die voor je op tafel ligt. Het gaat er bij kennis om dat deze correct word uitgevoerd met de nodige ervaring om deze veilig te kunnen toepassen of er een leerzaam project van te maken.

Kennis uit boeken (Niet meer dan "informatie") is makkelijk "teveel" omdat deze zorgt voor gevaarlijke situaties (Naar mijn voorbeeld van houtsnijden: zonder muscle memory is het makkelijk om jezelf te snijden of anders te verwonden)

Kennis uit ervaring is onbetaalbaar.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: preparedness & urban survival vraagstuk

Bericht door janvanloon »

Ik denk wel dat in een langdurige situatie ( ramp, verlaten eiland ) je eigen gedachte een loopje met je nemen... en het gek worden van verveling.

zoals yuno al zei. leren,  uitproberen, experimenteren. zoveel mogelijk doen zodat het ingeplant in de hersenpan zit.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Peavey
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 jul 2012, 00:21

Re: preparedness & urban survival vraagstuk

Bericht door Peavey »

Ik heb het verhaal eens aandachtig gelezen en er valt mij wat op:
De man heeft in 30 jaar nooit zijn bron gechecked !!  ???
(in dit geval de radio berichten)
Hij nam altijd maar aan dat die berichten de waarheid waren.

Hieruit blijkt maar weer dat aannames dodelijk zijn....

Groet Peavey


Gebruikersavatar
deurdranger
Berichten: 740
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:08
Locatie: Enschede (Twente)
Contacteer:

Re: preparedness & urban survival vraagstuk

Bericht door deurdranger »

[quote="Peavey"]
Ik heb het verhaal eens aandachtig gelezen en er valt mij wat op:
De man heeft in 30 jaar nooit zijn bron gechecked !!  ???
(in dit geval de radio berichten)
Hij nam altijd maar aan dat die berichten de waarheid waren.

Hieruit blijkt maar weer dat aannames dodelijk zijn....

Groet Peavey
[/quote]

En ook daarom ben ik dus zo eigenwijs Haha!


Sgt_Bear

Re: preparedness & urban survival vraagstuk

Bericht door Sgt_Bear »

Ik denk dat teveel kennis NOOIT nadelig is. Wat, mijns inziens, wél nadelig is is dat veel mensen hun oplossingen en antwoorden binnen die kennis blijven zoeken in plaats van "out-of-the-box" te denken.
Als je je kennis gebruikt maar daarbij de mindset hebt om ook buiten die rugzak te denken en beiden te combineren ben je onverslaanbaar.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: preparedness & urban survival vraagstuk

Bericht door J@siu »

Misschien een overtrokken antwoord van mij :

"Oefening baart kunst" ...

je kan nooit TEVEEL kennis hebben ::)  nadeel , anderen KUNNEN ervan profiteren  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: preparedness & urban survival vraagstuk

Bericht door jenniskens »

[quote="J@siu"]
Misschien een overtrokken antwoord van mij :

"Oefening baart kunst" ...

je kan nooit TEVEEL kennis hebben ::)  nadeel , anderen KUNNEN ervan profiteren  ;-)
[/quote]

Hoezo?


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Plaats reactie