Je eerste euros

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Je eerste euros

Bericht door randoloup »

Ik denk dat je in zo'n situatie maar twee dingen kunt doen. Op de eerste plaats zorgen dat je je kunt identificeren, want zonder legitimatiebewijs begin je niks. Kun je je legitimeren, dan lukt het wellicht wel om ergens een baantje te vinden. Kun je dat niet, dan is een ambassade de enige mogelijkheid. Als je aangifte hebt gedaan van gestolen paspoort, bankpassen en contant geld, dan kun je met die aangifte met het OV er naar toe reizen.

Op de tweede plaats werken dus. Al is het maar voor enkele dagen, om zo snel mogelijk naar huis te gaan om daar de zaken verder te regelen. In deze periode kun je in diverse landen druiven plukken. Een uitzendbaantje voor enkele dagen lukt ook altijd, elk uitzendbureau heeft van die paar dagen klusjes open staan.

De eerder genoemde scenario's, met hun oplossingen, betreffen bijna allemaal incidentele gevallen. Zo kun je er nog wel een stuk of 50 bedenken. Voer voor de filmindustrie. Natuurlijk heb je ieder jaar een paar mensen die in het buitenland volledig aan de grond raken en een inventieve oplossing vinden om er zelfstandig uit te komen. Maar honderdduizenden anderen lukt het gewoon niet. Al is het maar omdat liefdadigheidsinstellingen en religieuze organisaties dag in dag uit dat soort lieden over de vloer krijgen, die niet uit het land zelf komen.

Tenzij je specifiek op zoek gaat naar zo'n buitenland avontuur. Kun je beter je tijd en geld (wat je dan nog hebt) investeren in kennis en middelen die maximaal voorkomen dat je ooit in zo'n situatie terecht komt.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Je eerste euros

Bericht door Calhovin »

@diverse personen met goede ideeën (laat dat voorop staan): het gaat me dus niet zo zeer over overleven, daar kunnen en zijn boeken vol over volgeschreven. Thuiskomen, problemen oplossen etc., allemaal heel noodzakelijk en nuttig, maar ik focus nu even op één probleem: ik sta platzak in een stedelijke omgeving, en wil enkele euros in klinkende munt in mijn zak zien te krijgen, zonder formele zaken.

Ehm, uit de geopperde zaken pogen een voorbeeld te trekken: paar dagen werken via uitzendbureau: nee, proberen een marktkoopman een ochtend te helpen voor wat munten, of boodschappen schouwen voor een fooi: ja. Etc. En dan het liefst nog meer in de hoek van statiegeld zoeken, des de minder interactie des de beter. Laten we de nuance aanbrengen dat we meespelen in Enemy of the state of zo, we willen zo min mogelijk opvallen.

Wel leuk dat er zo veel mensen al aan het meedenken zijn, leuk om de diverse reacties vanuit heel verschillende perspectieven te zien verschijnen  :-)


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Je eerste euros

Bericht door randoloup »

Als je totaal platzak in het buitenland staat en een handvol euro's nodig heb. Waarom wil je dan persé onformeel blijven (wat veel meer pijn en moeite kost).

Als Nederlander kun je toch gewoon de ambassade bellen voor hulp. Daar betaal je belasting voor en je hebt net zoveel recht op bijstand als een staatssecretaris wiens bescheiden zijn gestolen. Bovendien zijn dit soort calamiteiten in nagenoeg alle reisverzekeringen opgenomen. Tja, als je geen reisverzekering hebt, laat je het inderdaad over aan liefdadigheid, een (onfris) klusje of kleine criminaliteit plegen.

Wat wil je? Je verblijf ondanks alles voortzetten, naar huis terugkeren of langer dan gepland blijven. Het is de eerste vraag die je bij jezelf moet stellen.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Je eerste euros

Bericht door Calhovin »

Ik probeer een hypothetische situatie te schetsen die een gedachtenproces losmaakt bij alle lezers, en mogelijk tot creatieve postings leidt. Niet alles is serieus, werkelijk of praktisch. Ws zitten in urban survival, een hoek die notabene prept voor de totale collapse van de beschaving... is mijn hypothese toch niet zo vergezocht? Het is een c.p. stijloefening.


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Je eerste euros

Bericht door Anneke »

Ik heb wel eens een situatie meegemaakt, die ongeveer neerkomt op Calhovins gedachtenexperiment.
Ik zou een paar dagen op het huis van vrienden in de VS passen. Nadat mijn zoon en ik waren gearriveerd en onze spullen binnen hadden gelegd, m.u.v. tentdoek en een paar vieze sokken die meteen in een sopje moesten, zwaaiden we onze vrienden uit. Nog geen half uur later hadden we onzszelf buitengesloten. :o

Een ruitje intikken was wel een erg flauwe oplossing. Omdat we wisten dat ze na een dag of twee weer terug zouden komen was er geen reden naar een ambassade te gaan of autoriteiten o.i.d. te benaderen. We hadden de beschikking over water (er was een buitenkraan) en twee dagen zonder of met weinig eten is ook geen probleem. Omdat we geen idee hadden of onze vrienden veel contact hadden met hun buren hebben we die ook niet opgezocht.

We hebben de meeste tijd doorgebracht met het bouwen van een hutje, het verkennen van het bos achter het huis, liedjes en verhalen. Ook zijn we naar het winkelcentrum een paar kilometer verderop geweest (ook al hadden we geen geld).

Inderdaad kwamen onze vrienden na twee dagen terug. Toch wel comfortabel. :-)


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Je eerste euros

Bericht door J@siu »

oke , mijn bijdrage: waar gebeurd !!

tijdens een vakantie in polen , auto gestolen op het moment van registreren op een camping (ongeveer 10 jaar geleden) in Wisla ..
daar stonden we dan,  GEEN geld (meeste lag nog in de auto) paspoorten -kleding-voedsel enz enz , alles nog in de auto..

wat we aan/ en bij hadden was ons bezit ... wat nu gedaan ?  oke bellen , maar waarnaartoe? 
eerste gedachten was familie ..pff 70 km verder en geen vervoer ..
2e gedachten ..  juist,  de Nederlandse ambasade in Warshau ..250 km verder ..

gebelt, en gelukkig was mijn vrouw op de hoogte ..
situatie uitgelegt , antwoord van de nederlandse ambasade:

aangifte doen bij de plaatselijke politie , rapport meebrengen naar de Ambasade (bewijs) oke , HOE komen we naar Warshau ? Ach , meneer heeft geen geld meer ? jah , een paar euro maar daar komen we niet echt ver mee ...

mogelijk kunt u het "bewijs"van aangifte opsturen of mailen .. ja dat kunnen we doen ..
gemaild en 6 uur later stond er geld op een rekening nummer via Monytransfair om een 2e klasse buskaartje te kopen voor de terugreis naar nederland ...
24 uur later .. een telefoontje van de plaatselijke politie of we ons wilde melden op het politiebureau, hup naar het bureau in Wisla ...ongeveer 4 km lopen ... daar aangekomen kregen we te horen dat onze auto terug gevonden was , maar hij stond wel bij een garage geparkeerd ... Mooi dachten we ... adres gekregen, en hoppa door de camping eigenaar daar naar toe gebracht (want die had toch wel wat te doen met ons ...)
Bij de garage aangekomen zagen we onze VOLVO 460 GLE staan :o maar dan van de goede kant .. pfffff  middendoor gebroken en, de rechterzijde was totaal loss !! (was joy-riding mee gepleegd, volg. de politie )
konden we ook nog eens MIJN garage bellen in Nederland ..want uiteindelijk moet het wrak weer terug naar Holland ...

Al met al  ruim 6  dagen mee bezig geweest en met de busonderneming van GLOBUS weer terug naar Nederland ... vanaf dat moment nooit meer een Camping besproken maar nu bij familie , en de auto Achter het hek op de plaats met een grote goede waakhond erbij .... daarna nooit meer problemen gehad ...


"Dont copy me, by yourself"
Plaats reactie