Urban survival: juist ook nu!

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Urban survival: juist ook nu!

Bericht door randoloup »

De feestdagen komen eraan: kerstgratificatie, de dertiende maand, gezellig winkelen, de bushcrafttool van je dromen ... maar wie gaat er feest vieren?

http://bushcrafters.net/blog/ga-jij-criminelen-een-leuke-kerst-toewensen/


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door janvanloon »

van nature wantrouwig zijn in een grote massa  ;D
je geldbuidel nooit in je achterzak steken helpt ook.
ik heb eens ooit in de frituur iemand achter me gehad die mijn broekzak leeg haalde ( portefeuille stak in de binnenzak van de jas ). die kerel keek raar op nadat ie mijn tabak vasthad ( gevolgd door een rechtse vuistslag )...

leuk artikel Erik en tof dat je het even ter sprake brengt!


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door TTS »

[quote="janvanloon"]
van nature wantrouwig zijn in een grote massa  ;D
[/quote]
Ik draai het 180 graden om.

Van nature volledig vertrouwd zijn met jezelf en daarmee met de ander.

Dan straal je een natuurlijk overwicht uit, i.p.v. dat je je oneigenlijk kleiner maakt dan de crimineel/ander.

Mijn beroep brengt met zich mee dat ik daarop uit kom.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door J@siu »

[quote="janvanloon"]
van nature wantrouwig zijn in een grote massa  ;D
je geldbuidel nooit in je achterzak steken helpt ook.
ik heb eens ooit in de frituur iemand achter me gehad die mijn broekzak leeg haalde ( portefeuille stak in de binnenzak van de jas ). die kerel keek raar op nadat ie mijn tabak vasthad ( gevolgd door een rechtse vuistslag )...leuk artikel Erik en tof dat je het even ter sprake brengt!
[/quote]

FOEI !!!  janvanloon , je mag een zakkenroller toch niet slaan !!!
kapot in ieder geval niet , want dat kan je weer maken ... beter doodslaan !!
krijg je minder straf ...  ::)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door janvanloon »

J@siu een hoop gezever bij de politie toen gehad ;D

@ TTS  het zelf vertouwen dat je uitstraalt doet idd veel!


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Janda
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2013, 21:29

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door Janda »

" Absolute aanrader tijdens verplaatsingen in steden met een bovengemiddeld risico van beroving, zeker als je (als vrouw) alleen bent, is een fluitje binnen handbereik. Wordt je daadwerkelijk lastig gevallen of beroofd, dan is een reeks van korte en zeer felle fluitsignalen buitengewoon effectief. Het geluid kan tot 120 decibel bedragen en tot meer dan vier kilometer ver hoorbaar zijn.

Een volstrekt legale en veilige manier van zelfverdediging. Het is zo goed als zeker dat de aanvaller onmiddellijk zal vluchten. Ook op plekken waar weinig of geen mensen zijn!"


Met deze tip ben ik het helemaal eens...aan al mijn jassen zit een snel te pakken oranje reddingsfluitje. Of een dader inderdaad onmiddellijk vlucht weet ik niet, maar je hebt wel meteen de aandacht van omstanders. Andere tip, help roepen helpt vaak niet zo goed, mensen kijken daar amper van op...als je in nood bent roep dan "brand", daar reageert men beter op.


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door jenniskens »

Ooit zat er een met zijn vingers in mijn rugzak.
Om dat ik iets merkte draaide ik mij al kijkend naar de winkels eerst rechts en toen links.
Ik zag zijn handje mee gaan.
Ik heb niet getwijfeld en de beste man zo had geschopt dat hij onderuit ging.
En meteen een grote bek op gezet met een wijzende vinger naar zijn maatje.
En wat denk je ze wisten niet hoe snel dat ze weg moesten hinken.
Aangifte doen, pffffffffff dan ben ik de gene die de straf krijgt.
Maar die vent met zijn hand in mijn rugzak heeft wel een paar weken mank gelopen, vergeet hij zeker niet meer.

@ TTS  jij zegt, Van nature volledig vertrouwd zijn met jezelf en daarmee met de ander.
            Dan straal je een natuurlijk overwicht uit, i.p.v. dat je je oneigenlijk kleiner maakt dan de crimineel/ander.

Dacht het niet, daar hebben ze lak aan en stelen je zo leeg terwijl jij met je neus omhoog staat natuurlijk over wicht uit te stralen.
Ik ben vertrouwd met hoe hard ik kan schoppen, daar hadden ze wel respect voor.  ;-)


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 69
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:33
Locatie: Regio Antwerpen
Contacteer:

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door Glenn_Janssens »

In verband met dat fluitje en het eventuele reageren van omstaanders daarop.
Welnu de meeste omstaanders gaan nog liever een blokje om dan hun nek te gaan uitsteken voor een wildvreemde mens in nood.
De meeste Mensen zijn überhaupt geen helden hoor.
Vooral als er nogal agressie in het spel is of meer dan één dader!
Met heeeeel veel geluk zal er eentje reageren en je trachten te helpen...en hopelijk in navolging van die ene koene ridder komen er dan misschien nog een paar een handje toesteken!!
Maar erop vertrouwen zou ik niet doen.
En een fluitje kan zelfs hardere reacties uitlokken, ipv te gaan lopen gaan ze tot excessief geweld over.

Moraal van't verhaal is.
Vertrouw niet teveel op je medemens en op je fluitje oid.
Beter een harde schop tussen de benen plaatsen en rennen voor je leven.


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door randoloup »

Ik denk dat een fluitje zeker helpt. De aanvaller zal eieren voor z'n geld (moeten) kiezen. Ook al doen omstanders niet ingrijpen, de kans dat hij gefilmd wordt met een mobieltje is groot. Om maar eens iets te noemen.


cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door cel »

Wil je echt op jezelf wil kunnen vertrouwen ga dan lessen in zelfverdediging of vechtsport nemen. Nee niet zo'n cursus van vier avonden maar voor langere tijd. Goede keuze daarin is bijvoorbeeld Krav maga of n andere vecht/verdedigingsport waar realistisch getraind wordt, waardoor trappen, stoten, vallen, etc.etc. een tweede natuur worden.
Goede tip voor de dames onder ons: Als je in een situatie komt waarbij je verkracht of aangerand zou kunnen worden, poep, plas of kots jezelf helemaal onder (je moet het wel op commando kunnen dan he ;-)), dan zal de lust van de tegenstander vrijwel zeker overgaan ;D.


A matress of leaves and a blanket of stars
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door Robbe »

Ja, omstanders reageren niet altijd.
Meestal is dat geen angst want ze rennen ook niet weg, maar blijven apathisch staan staren.
Dat heeft een aantal oorzaken:

- De mens is een kuddedier en doet (zeker in een ongewone situatie) het liefst zoals anderen om hem heen.

- In mindere mate, de anekdotische gedachte dat je als slachtoffer of helper toch altijd het onderspit delft. Het idee dat de politie jouw adresgegevens gaat vragen terwijl de daders er anderhalve meter naast staan.

- Mensen zijn getrainde toeschouwers. Vanuit ons televisietoestel rolt dagelijks een flinke portie geweld onze huiskamer binnen en daar hoeven we niets mee te doen behalve kijken.

- Het verrassingseffect. De situatie wijkt plotseling zeer sterk af van ons verwachtingspatroon en er is tijd voor nodig om te beseffen wat er gaande is. Hoeveel tijd is per persoon sterk verschillend.

- De situatie zelf is niet altijd duidelijk voor de omstanders.
Pakte hij nou de tas van zijn vrouw ?
Wordt er iemand mishandeld of zijn er een paar dronken maten met elkaar aan het kwallen ?
Is dit een aanranding of een stoeipartij van twee prille geliefden ?

Ik stond eens een keer voor een café met een groepje mensen te kletsen toen er een gast naar buiten kwam die een vrouwtje van dat groepje bij haar billen greep. Omdat zij met een bescheiden glimlachje reageerde ging ik er vanuit dat het om een bekende van haar ging. Nadat die goser allang was verdwenen zei ze: "Die vent kneep gewoon in m'n kont !"
Het was dus een compleet vreemde voor haar.
Als ze zou hebben gereageerd met: "HEEJ, DONDER OP !" had hij meteen van drie man een neusmassage gekregen.
Maar door haar lauwe reactie was de situatie op dat moment niet duidelijk voor de omstanders.

Alarm slaan is dus zeker nuttig. Hiermee neem je, voor je omgeving de onduidelijkheid weg over wat er gaande is.
Pas als de situatie duidelijk is voor iemand kan hij er op reageren.
Laatst gewijzigd door Robbe op 01 dec 2013, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door Trailtraveller »

[quote="cel"]
Wil je echt op jezelf wil kunnen vertrouwen ga dan lessen in zelfverdediging of vechtsport nemen. Nee niet zo'n cursus van vier avonden maar voor langere tijd. Goede keuze daarin is bijvoorbeeld Krav maga of n andere vecht/verdedigingsport waar realistisch getraind wordt, waardoor trappen, stoten, vallen, etc.etc. een tweede natuur worden.
Goede tip voor de dames onder ons: Als je in een situatie komt waarbij je verkracht of aangerand zou kunnen worden, poep, plas of kots jezelf helemaal onder (je moet het wel op commando kunnen dan he ;-)), dan zal de lust van de tegenstander vrijwel zeker overgaan ;D.
[/quote]

Die cursus van 4 avonden kan prima werken hoor ! Ben het wel met je eens dat je door moet gaan met oefenen. Krav Maga werkt zeker niet verkeerd, maar is over het algemeen minder geschikt voor wat oudere mensen en/of slechte conditie.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Janda
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2013, 21:29

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door Janda »

[quote="mrwizard"] Krav Maga werkt zeker niet verkeerd, maar is over het algemeen minder geschikt voor wat oudere mensen en/of slechte conditie.[/quote]Hier ben ik het niet mee eens.
Juist voor ouderen,vrouwen of mensen met "iets" wordt Krav Maga aangeraden. Juist leren met die beperking die er is, jezelf met de opgedane kennis, truuks en oefening zo goed mogelijk verdedigen ipv als een stuk aangeschoten wild op de klappen wachten.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door Trailtraveller »

[quote="Janda"]
Hier ben ik het niet mee eens.
Juist voor ouderen,vrouwen of mensen met "iets" wordt Krav Maga aangeraden. Juist leren met die beperking die er is, jezelf met de opgedane kennis, truuks en oefening zo goed mogelijk verdedigen ipv als een stuk aangeschoten wild op de klappen wachten.
[/quote]

Dat mag. Laten we het even opdelen zodat er makkelijker over te discussiëren is.

1.
Wat doet een overvaller ? 
Deel 1 van de discussie... veel overvallers zoeken makkelijke (onoplettende) en onzekere slachtoffers.
Dus risico inschatting. Gaan voor de snelle simpele actie waarbij een soort veilige aftocht mogelijk is.

Andere overvallers zijn uit op heel veel geld, die zijn bereid het geheel te plannen en goed voor te bereiden.
Mee eens ? Percentage 95% (snelle simpele overvallen) tot 5% (voorbereide overvallen) ? Percentage ben ik niet zeker van.

2.
Dat doe je ook met een cursus van 4 avonden, daar probeer je zelfs met gedrag (zekerheid- en oplettendheid uitstralen) te voorkomen om slachtoffer te worden. Je leert een selectie aan technieken die simpel en snel uit te voeren zijn. Zelfs in korte tijd te leren.

3.
Krav Maga is gebaseerd op explosiviteit en hiermee de tegenstander te verrassen, blokkeren, overnemen en proberen uit te schakelen, vol te houden totdat de tegenstander niet meer reageert (uitgeschakeld is).  Dat laatste wordt deels gevoed door je adrenaline en cortisol, echter niet genoeg om de beperkte conditie te compenseren. Een aantal van deze technieken vereisen hoge precisie, welke alleen te bereiken is door maandenlange training (spiergeheugen en concentratie). Zoals het overnemen van een pistool.

(Niet alleen te leren bij Krav Maga overigens).

4.
Reactie op een pistool of mes, wat is de beste weg ?


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door cel »

Bij Krav Maga traint iedereen in principe op zijn of haar eigen niveau. Bij de meeste scholen zijn er dan ook verschillende groepen zodat je de kans krijgt het rustig op te bouwen. Ik heb verschillende sporten beoefend maar vindt Krav Maga een van de betere. Juist hier leer je ook tactisch te denken en bijvoorbeeld dat ene donkere steegje niet te pakken op weg naar huis. Helaas is de contributie prijzig omdat alle Krav Maga scholen bij n bond zijn aangesloten en deze er ook hun graantje van meepikken.
Overigens klopt het wat mrwizard zegt over spiergeheugen, dat is ook de reden dat je bij n cursus van vier avonden niet echt kunt verwachten dat je instinctief zult reageren wanneer het er op aan komt.


A matress of leaves and a blanket of stars
Plaats reactie