Urban survival: juist ook nu!

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
Vrijbuitert

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door Vrijbuitert »

Uitstraling is denk ik wel het belangrijkste wat je jezelf kan aanleren. Het is niet voor niets dat er bij Defensie, politie, beveiliging veel aandacht aan gegeven wordt. Zelfvertrouwen uitstralen is de eerste stap in zelfverdediging.

Over het algemeen is het zo dat een overvaller wel tegenwerking verwacht, maar geen tegenaanval. Daarmee kan je de ander zeker wel overrompelen.

Het jezelf eigen maken van de technieken van een vechtsport is zeker een goede. Onder vrouwen is er een onderzoek naar gedaan en daaruit is toen gebleken dat vrouwen die een vechtsport konden deze slechts zelden hoefden toe te passen. Het aantal vrouwen wat geen vechtsport genoten had, was daarentegen wel vaker lastig gevallen.

Als iemand met een mes trekt zorg dan dat je buiten het bereik van het mes blijft. Een mes gooien kunnen niet zoveel mensen en bovendien is het mes dan weg. Wegrennen heeft geen zin, dus veel lawaai maken zou een goede eerste zijn. Als tweede eerst dat mes uitschakelen.

Bij een vuurwapen ligt dat anders, aangezien iemand dan van afstand iets zou kunnen doen. Als de overvaller dichterbij komt zou je het wapen weg kunnen slaan. Mocht er een schot komen, dan wordt je elk geval niet zelf geraakt. Bovendien, lawaai en een overvaller die zich op zijn wapen moet concentreren.

Maar als je niet in staat bent jezelf goed te verdedigen is de allerbeste zelfverdediging gewoon je laten beroven. Beter een portemonnee en gsm weg dan met zwaar hersenletsel of vol messteken in een ziekenhuis liggen.


Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 69
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:33
Locatie: Regio Antwerpen
Contacteer:

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door Glenn_Janssens »

[quote="Vrijbuitert"]
Als iemand met een mes trekt zorg dan dat je buiten het bereik van het mes blijft. Een mes gooien kunnen niet zoveel mensen en bovendien is het mes dan weg. Wegrennen heeft geen zin, dus veel lawaai maken zou een goede eerste zijn. Als tweede eerst dat mes uitschakelen.
[/quote]

Als tweede dat mes uitschakelen???

Veel succes jongen!


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door TTS »

[quote="Vrijbuitert"]
Uitstraling is denk ik wel het belangrijkste wat je jezelf kan aanleren. Het is niet voor niets dat er bij Defensie, politie, beveiliging veel aandacht aan gegeven wordt. Zelfvertrouwen uitstralen is de eerste stap in zelfverdediging.[/quote] De " uitstraling " die je jezelf 'kan aanleren', ook bij politie en dergelijke, is NIET de uitstraling waar ik op doelde.
Wat ik bedoel is een energie van binnen naar buiten, wat "aangeleerd" is of wordt, is een energie van buiten naar binnen.
Van binnen naar buiten is authentiek, van buiten naar binnen is nep, want het resultaat van denken en door denken beïnvloed gevoel.
Hier is sprake van een wezenlijk verschil.
Op het gebied van seksualiteit gelden overigens dezelfde 'wetten' … ook daar is van buiten naar binnen nep en is het zaak de energie van binnen naar buiten te laten ontstaan. Dat is authentiek. Maar ook op dat vlak is er maar weinig kennis en dus zullen de meesten onder jullie het wel met me oneens zijn. En dat mag.
De "uitstraling" van politie en dergelijke is te vergelijken met mannelijke (seksuele) agressie en is polariserend en egoïstisch, waar, om met de woorden van Nelson Mandela te spreken, verzoening het doel en de te volgen richting is.


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door stekker »

Beetje zweverig allemaal.
Ik heb het in Breda ooit meegemaakt dat ik bedreigd werd met een mes, de dader heeft waarschijnlijk nog pijn in zijn ballen.
Ik ben voor niemand bang, en ze hoeven dat ook niet te zijn voor mij.
Als ik een aanvaller met mijn uiterlijke kracht-snelheid niet de baas kan, zegt mijn innerlijke kracht dat ik weg moet wezen.
De beste zelfverdediging is volgens mij altijd nog ontkomen-ontwijken.


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door TTS »

[quote="stekker"]
Beetje zweverig allemaal.[/quote]Je hoeft niet bang te zijn om te zeggen dat je het niet begrijpt. Dat is dichter op de waarheid, toch?


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door stekker »

Het enige waar ik bang voor ben is dat je het zelf niet begrijpt wat je schrijft, en ook niet begrijpt wat anderen schrijven.
Duidelijk is wel dat je er inderdaad een voor MIJ nogal vreemde gedachtegang op nahoud.
De rest maar via PB. TTS?


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door J@siu »

Ik zeg maar zo :

"Een vermeden gevecht , is een gewonnen gevecht "

maar als het niet anders kan  ::) .. tja, dan zijn de gevolgen voor de aanvaller(s)  ::)
en ik ben maar voor EEN iemand bang  :o

en das  onze LIEVE HEER   #016#


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door stekker »

;-)
Dat bedoel ik....


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door Karl »

Beetje zweverig allemaal.
Heb ik er hier nog een paar voor je:

'Like attracts like' of wel 'soort zoekt soort'  >:D

of 'omgedraaid': 'Wie goed doet, goed ontmoet.'


karl


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door rude »

[quote="Vrijbuitert"]
Als iemand met een mes trekt zorg dan dat je buiten het bereik van het mes blijft. Een mes gooien kunnen niet zoveel mensen en bovendien is het mes dan weg. Wegrennen heeft geen zin, dus veel lawaai maken zou een goede eerste zijn. Als tweede eerst dat mes uitschakelen.

Bij een vuurwapen ligt dat anders, aangezien iemand dan van afstand iets zou kunnen doen. Als de overvaller dichterbij komt zou je het wapen weg kunnen slaan. Mocht er een schot komen, dan wordt je elk geval niet zelf geraakt. Bovendien, lawaai en een overvaller die zich op zijn wapen moet concentreren.

[/quote]

Succes!


xychix
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 dec 2011, 17:39

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door xychix »

[quote="mrwizard"]
Dat mag. Laten we het even opdelen zodat er makkelijker over te discussiëren is.

1.
Wat doet een overvaller ? 
Deel 1 van de discussie... veel overvallers zoeken makkelijke (onoplettende) en onzekere slachtoffers.
Dus risico inschatting. Gaan voor de snelle simpele actie waarbij een soort veilige aftocht mogelijk is.

Andere overvallers zijn uit op heel veel geld, die zijn bereid het geheel te plannen en goed voor te bereiden.
Mee eens ? Percentage 95% (snelle simpele overvallen) tot 5% (voorbereide overvallen) ? Percentage ben ik niet zeker van.

2.
Dat doe je ook met een cursus van 4 avonden, daar probeer je zelfs met gedrag (zekerheid- en oplettendheid uitstralen) te voorkomen om slachtoffer te worden. Je leert een selectie aan technieken die simpel en snel uit te voeren zijn. Zelfs in korte tijd te leren.

3.
Krav Maga is gebaseerd op explosiviteit en hiermee de tegenstander te verrassen, blokkeren, overnemen en proberen uit te schakelen, vol te houden totdat de tegenstander niet meer reageert (uitgeschakeld is).  Dat laatste wordt deels gevoed door je adrenaline en cortisol, echter niet genoeg om de beperkte conditie te compenseren. Een aantal van deze technieken vereisen hoge precisie, welke alleen te bereiken is door maandenlange training (spiergeheugen en concentratie). Zoals het overnemen van een pistool.

(Niet alleen te leren bij Krav Maga overigens).

4.
Reactie op een pistool of mes, wat is de beste weg ?
[/quote]
1,2 mee eens.

3. niet geheel mee eens. Een dame van 55 die een jonge overvaller onverwachts toch een pittige knie in zijn kloten geeft maakt echt wel leuk kans dat de aanvaller denkt.. 'shit, doe mij maar iets makkelijkers'
4. weg rennen :) mes is gevaarlijker dan een pistool als iemand je echt af wil maken...


Gebruikersavatar
zwaluw
Berichten: 134
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:46
Locatie: zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door zwaluw »

Feestvieren ? nee ik maak dat ik weg kom met de feestdagen en oud en nieuw .....restje ptss wat soms vervelend gaat doen...kan slecht tegen mensenmassa,s en knallen .....ik zoek de stilte van de natuur op veel beter !!!


een zwaluw maakt geen zomer
Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door Karl »

laserpennen schijnen ook goed te werken heb ik es ergens mogen lezen.  >:D
En idd, als het op een schieten komt kunnen de meeste van dit soort klootzakken niet eens behoorlijk richten / concentreren.. 
Wegrennen - indien mogelijk - blijft mi beste optie.


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Urban survival: juist ook nu!

Bericht door Wälderer »

Tijdens druktes ben ik nogal op mijn hoede en opmerkzaam wat rond me gebeurd. Eens in de metro enkele vingers van een zakkenroller gebroken en niemand van de omstaanders die door had wat er eigenlijk gebeurd was.

Wegrennen zal bij mij niet eerste natuurlijke reactie zijn, zowel met mes als pistool, eerder proberen om persoon te lijf te gaan omdat dit hun het gebruik ervan belemmerd.

[quote="TTS"]
De " uitstraling " die je jezelf 'kan aanleren', ook bij politie en dergelijke, is NIET de uitstraling waar ik op doelde.
Wat ik bedoel is een energie van binnen naar buiten, wat "aangeleerd" is of wordt, is een energie van buiten naar binnen.
Van binnen naar buiten is authentiek, van buiten naar binnen is nep, want het resultaat van denken en door denken beïnvloed gevoel.
Hier is sprake van een wezenlijk verschil.
Op het gebied van seksualiteit gelden overigens dezelfde 'wetten' … ook daar is van buiten naar binnen nep en is het zaak de energie van binnen naar buiten te laten ontstaan. Dat is authentiek. Maar ook op dat vlak is er maar weinig kennis en dus zullen de meesten onder jullie het wel met me oneens zijn. En dat mag.
De "uitstraling" van politie en dergelijke is te vergelijken met mannelijke (seksuele) agressie en is polariserend en egoïstisch, waar, om met de woorden van Nelson Mandela te spreken, verzoening het doel en de te volgen richting is.
[/quote]

Ik denk dat je op daar gelijk hebt. Schijnt dat ik zelf onbewust zo'n uitstraling heb. Denk dat dit ergens voorkomt uit het feit dat ik als tiener zelfverdedigingssport heb gedaan.
Woont hier in de straat een jongeman die nogal geweldadig en agressief kan zijn, heb er zelf nog nooit een woord tegen gezegd en toch doet die altijd vriendelijk tegen me als ik hem langs de straat tegen kom. In de stad waar ik vroeger woonde kwamen in het càfe waar ik in het weekend zat enkele mannen waar iedereen bang voor was. Regelmatige bajesklanten die zo bekend stonden als geweldadig dat de politie met meerdere patrouilles kwamen als ze hoorden dat ze ergens voor problemen zorgden. Had van bij de eerste ontmoeting met hun respect gekregen omdat ik niet bang overkwam en normaal deed tegenover hun.
Laatst gewijzigd door Wälderer op 21 okt 2014, 03:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Take less, do more.
Plaats reactie