2010-02 Trappersweekend 6 en 7 feb 2010

Archief en verslagen van evenementen, cursussen en forum uitjes in het verleden
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re:Trappersweekend 6 en 7 feb 2010

Bericht door David »

Dank je. Ik snap wat je bedoelt. Heb jij het boek "Mountainman Crafts and Skills: A Fully Illustrated Guide to Wilderness Living and Survival"? Ik zag het op Amazon maar vroeg mij af of het wel iets is.


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Jan

Re:Trappersweekend 6 en 7 feb 2010

Bericht door Jan »

goed boek!

groeten,

Jan


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re:Trappersweekend 6 en 7 feb 2010

Bericht door bourgeois »

  Ik heb dat boek niet. Ik heb even op Amazon gekeken naar de inhoud, en ik denk dat het een behoorlijk goede samenvatting is van een aantal nuttige skills, zeker als je b.v. huiden wilt gaan prepareren in de huiselijke omgeving. Mijn indruk is echter wel dat het geen boek is om te gebruiken als bron voor de mountainman als historisch verschijnsel, dan wel het reconstueren van zijn outfit zoals die in werkelijkheid was. B.v. één van de items in de inhoudsopgave is het maken van een muts van wasbeervel, een hoofddeksel dat vroeger niet werd gedragen maar meer een verzinsel is van Hollywood, en meer in het bijzonder van Walt Disney.


Jan

Re:Trappersweekend 6 en 7 feb 2010

Bericht door Jan »

De techniek OM een dergelijke muts wordt wel beschreven, je zou dan, ipv een wasbeervel, een WEL authentieke huid kunnen gebruiken.
Het gaat imo om de skills.....

Wat is eigenlijk wel authentiek?

Groeten,

Jan


woodcraftsurvival

Re:Trappersweekend 6 en 7 feb 2010

Bericht door woodcraftsurvival »

een hoed van vilt, of zon driehoekige hoed die zeemannen vaak gebruikten

groetjes Michel


Jan

Re:Trappersweekend 6 en 7 feb 2010

Bericht door Jan »

oke, maar als die nu versleten is?

Volgens mij helemaal geen slecht idee om een muts te maken van (wasbeer)bont


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re:Trappersweekend 6 en 7 feb 2010

Bericht door bourgeois »

  Voor zover de historische bronnen strekken gebeurde het echter niet. Er was voldoende contact met de "beschaafde wereld" om een versleten vilten hoed op tijd te vervangen. Je moet overigens heel wat doen om een fatsoenlijke vilten hoed te verslijten. Vormverlies, ja. Verslijten tot onbruikbaar, moeilijk. Bontmutsen voor wintergebruik werden (beperkt) wel gemaakt, maar de "traditionele" pels voor mutsen in in Amerika muskusrat.


Plaats reactie