Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door NvdO »

Ik zie vaak DIY houtbranders langs komen op dit forum. Nadelen hiervan zijn dat ze vaak lastig te vervoeren zijn en behoorlijk zwaar. Na veel branders zelf proberen te maken met wisselende resultaten kwam ik er achter dat de 'Bushbuddy' eigenlijk zo goed was dat dit niet door mijzelf te evenaren was. Hierom heb ik deze 1,5 jaar geleden aangeschaft.

Afbeelding
http://www.bushbuddy.ca/index1.html

De Bushbuddy zorgt voor een efficiënte verbranding door gebruik te maken van de '2nd-burn' techniek. Dit is een techniek waarbij zuurstof wordt toegevoegd aan de rook die vrij komt bij het verbranden van hout. Dezer rook is voornamelijk onverbrand gas welke alsnog verbrand wanneer er zuurstof voor is.
Veel van de houtbranders op de markt werken met een ventilator die deze zuurstof toevoegt, de Bushbuddy niet!!! De Bushbuddy heeft een dubbele binnenwand waar de zuurstof opwarmt en hierdoor kan opstijgen, door de opstijgende zuurstof weer binnen te laten wordt deze toegevoegd en ontstaat er dus een efficiëntere verbranding.

Voordeel van geen ventilator is dat de Bushbuddy lichter is van gewicht (175 gr.), geen batterijen nodig heeft, geen geluid maakt, niet vatbaar is voor technische mankementen/falen en compact is.

De bushbuddy bestaat uit twee onderdelen, de brander (bodem) en het pan-opzetstuk (top)
De top kan bij vervoer in de bodem geschoven worden voor een compacte pakmaat. Bij gebruik schuif je deze er uit en plaats je de top omgedraaid op de bodem.

Na het starten van het vuur kan het pannetje op de brander-top gezet worden. Door een gleuf in de top kan er hout toegevoegd blijven worden zonder dat de pan er af te hoeven halen.
Voor het aan de kook brengen van 1 liter water heb ik ± één handje van vingerdikke takken nodig van ongeveer 10cm. lang. Hierbij heeft het de voorkeur om droog, zacht hout te gebruiken. De brander werkt ook op nat en hard hout maar dit vergt wat meer ervaring.

De brander is zeer snel koud na gebruik, na een minuutje of 3 na gedoofd klaar om in te pakken.

Helaas is er in Nederland geen leverancier van de Bushbuddy (kan zijn omdat ze handgemaakt worden). De maker en tevens leverancier is in Canada gevestigd. Hij is erg adequaat in levering en betrouwbaar (via Pay-pall)
Service is ook goed, toen ik (heel slimme actie) een boomstam per ongeluk liet vallen op de top van de brander was deze verbogen en heb ik bij hem een nieuw top-deel besteld. Dit handelde hij geweldig af en na 1,5 week had ik mijn nieuwe top in huis voor maar €25,- inclusief verzending.

De bushbuddy heeft een prijskaartje van $128.00 Cad gelijk aan €84 (op dit moment). Dat heeft de brander ondertussen al ruim terug betaald in plezier, gewicht en kosten van brandstof (€0,-).

TIPS;
1. De busbuddy wordt geleverd in een dennenhoutendoosje. Verbrand dit doosje lekker en koop de 'Primus EtaPower Pot 1L' Dit liter-pannetje past precies om de Bushbuddy en neemt hierdoor geen extra ruimte in, in je tas. Hiernaast heeft deze pan een vlamverdeler wat de kooktijd in mijn ervaring met ongeveer de helft terugbrengt (het is mij gelukt in 5 min. een liter te koken).

2. Koop ook een alcoholbrander die past in de bushbuddy voor luie dagen waarbij je geen zin hebt om op hout te branden. (Nadeel: ik heb deze toentertijd gekocht en zeul hem al 1,5 jaar mee zonder te gebruiken ;D)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!!!! Hij is z'n prijs helemaal waard!

Gr. NvdO


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door ger010 »

Ziet er tof uit zeg dank voor de review moet
zeggen ik ben zeker tempted :)


Afbeelding
thijsschetters
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 sep 2013, 12:53

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door thijsschetters »

http://www.qvist.nl/bushcooker-bushcooker-ul.html zag toevallig net dat je ook zoiets bij qvist kan bestellen. Komt volgens mij aardig overeen, en niet duur!


Gebruikersavatar
hvm
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 dec 2009, 15:42
Locatie: Utrecht

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door hvm »

Praktisch hetzelfde ding en hij doet het prima.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door Sander2000 »

Het lijkt me een goed ding. Inderdaad de verbeterde versie van die DIY houtbranders(IKEA etc).
Lichter en wat kleiner. Klinkt als een interessante brander voor als je wel wat lichtgewichter wilt maar nog steeds op houtvuur wilt koken.
Maar als je echt lichtgewicht gaat kook je gewoon op open vuur natuurlijk.
Bedankt voor de review !


Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door NvdO »

[quote="Sander2000"]
Het lijkt me een goed ding. Inderdaad de verbeterde versie van die DIY houtbranders(IKEA etc).
Lichter en wat kleiner. Klinkt als een interessante brander voor als je wel wat lichtgewichter wilt maar nog steeds op houtvuur wilt koken.
Maar als je echt lichtgewicht gaat kook je gewoon op open vuur natuurlijk.
Bedankt voor de review !
[/quote]

En daar ben ik het nou helemaal mee eens  ;D

@ thijsschetters Het klopt dat er een aantal remakes op de markt zijn. De Canadees is echter de gene die als eerst de brander heeft ontwikkeld, om deze reden heb ik die versie gekocht. Dan gaat het geld ook naar de gene die de meeste kosten heeft gemaakt  ;-)


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door jaspertimm »

Die is zeker vet. Er zijn heel veel varianten van dat soort brandertjes.

Ik zelf stook het liefst gewoon een echt vuur en als dat allemaal niet kan of het moet sneller gebruik ik persoonlijk het liefst:

http://andrewskurka.com/2011/how-to-make-a-fancy-feast-alcohol-stove/

1 volle week er mee gekookt in de bergen in Noorwegen. Dat ging top, 0.75L Spiritus mee en dat blikje. Klaar waren we!(ik ging samen met mijn vriendin).


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door Dabberty »

Het wood gas stove principe, dat werkt prima idd.
Heb er een paar jaar geleden ook eentje gemaakt van 2 blikken (soep of bonen, weet het niet meer), werkt erg goed (instructies overal te vinden als je zoeks op 'wood gas stove'), maar vanwege de dubbele wand, heb je binnen in niet zoveel plaats om je stuff te bewaren. Vandaar dat ik nog steeds een enkelwandig blik (hobo stove) gebruik.


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door Teacher »

Mooie en duidelijke revieuw, dank dat je daar je tijd ingestoken hebt.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door Cobber »

Ik heb jaren gekookt op mijn Primus Multifuel...van alles en nog wat erin gegooid en werkt perfect///wasbenzine, kerosine, diesel etc. Maar houtbranders heeft wat speciaals...

Zo heb ik jaren geleden een Stratus Trailstove gekocht http://www.trailstove.com/
Maar behalve leuk om daar in de avond vuur mee te hebben vond ik het om te koken een onding....Dus toen een paar jaar maar weer gewoon op de Primus.

En nu sinds een tijd in het bezit van een BushBuddy....deze voldoet goed....
Gebruik ook een Trangia alcoholbrander erbij als ik geen zin heb om hout te zoeken.
Verder merk ik dat hij beter brandt als ik een windschermpje gebruik.
En zorg dat je s'avonds de bushbuddy vol met houtjes hebt..s'morgens alleen even aansteken en je hebt voldoende voor je ontbijt.
Ook zoals hierboven beschreven vond ik het belangrijk dat hij snel afkoelt en zo weinig mogelijk handelingen hoef te doen (naast hout zoeken) met gebruiksklaarmaken en inpakken. Dus niet in elkaar zetten etc.
Degene die ik heb:
http://www.nomadicstovecompany.com/ is wat dikker dan de BushBuddyUltra

En verder heb je de SoloStove uitvoering:
http://www.solostove.com/
Zijn ook al grotere varianten tegenwoordig...maar heb je ook weer meer hout nodig.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cobber op 10 feb 2015, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door NvdO »

Klinkt goed Cobber!

Even een kleine update over de BushCOOKER dus niet de Bushbuddy.

Een vriend van mij gebruikte de bushcooker en deze roestte door (onder normaal gebruik).
Dit is dus een afrader als je een intensieve gebruiker bent!

De bushbuddy vertoont nog geen sporen van roest. daarvan verwacht ik dat deze nog lang mee zal gaan!!! :)

Verder wil ik binnenkort video-reviews gaan doen en ben ik nu bezig met de voorbereidingen hiervan. Dus binnenkort zal ik een post sturen met de link  ;)


zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door zuma »

Je hebt ook varianten in titanium, roesten nooit en zijn nog lichter... http://fourdog.com/bushcooker-lt/


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door Cobber »

Die laatste,de BushCooker lijkt een beetje op mijn oude Trailstove van Stratus. Al is het wat kleiner.
Zo veel op de markt tegenwoordig...

Ik gebruik de BushBuddy heel intensief..zowel onderweg als hier thuis. En we kijken uit naar je videos


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb de WoodGasStove Origineel gekocht bij "Het Buiten". Na 1 weekeinde en wat thuisgebruik begint het ding al te roesten. Ik kijk het nog even aan, misschien is het verkleuring of wat vliegroest, maar anders zal ie toch terug gaan.

Carpy
Bijlagen
20150815_001120.jpg
20150815_001057.jpg
20150815_001043.jpg


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: Bushbuddy, houtbrander voor de lichtgewicht hiker/bushcrafter

Bericht door NvdO »

Hier de beloofde link naar de video-review die ik gemaakt heb van de Bushbuddy!!!

https://www.youtube.com/watch?v=7gBsF7rkO4s

Het is wat werk om te maken maar ik denk dat het wel en goed beeld geeft van het gebruik!
ben benieuwd wat jullie ervan vinden :) Het is mijn eerste video-review dus toch spannend ;D ;D
Laatst gewijzigd door NvdO op 18 aug 2015, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie