vuur in de bossen

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Vrijbuitert

Re: vuur in de bossen

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Frosty311"]
Feit is dat open vuur verboden is en er dus een boete tegenover staat wanneer je dit toch doet (regels zijn regels).
[/quote]Gelukkig is het niet zo vanzelfsprekend als jij het suggereert. Als je een vuur stook dan KAN je een boete krijgen en niet dat je die boete ook bij voorbaat al krijg.


Frosty311
Berichten: 345
Lid geworden op: 22 dec 2010, 20:41
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: vuur in de bossen

Bericht door Frosty311 »

@vrijbuiter
Gelukkig is het niet zo vanzelfsprekend als jij het suggereert. Als je een vuur stook dan KAN je een boete krijgen en niet dat je die boete ook bij voorbaat al krijg.
zoals ik al zei:
Afhankelijk van de bui van de boa kan hier op op verschillende manieren mee om gegaan worden.


The joy of life comes from our encounters with new experiences, and hence there is no greater joy than to have an endlessly changing horizon, for each day to have a new and different sun.”
-Christopher Johnson McCandless alias (Alexander Supertramp)
Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: vuur in de bossen

Bericht door Arne »

Maar stel dat je per ongeluk 10% van Nationaal Park de hoge Veluwe in de hens steekt door een bushcraft fikkie... Tja, dan wordt de boete vast een pittige! ;D Laten we dat maar het 'side effect' noemen.


goedegebruikersnaam
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jan 2012, 14:20

Re: vuur in de bossen

Bericht door goedegebruikersnaam »

[quote="Arne"]
Maar stel dat je per ongeluk 10% van Nationaal Park de hoge Veluwe in de hens steekt door een bushcraft fikkie... Tja, dan wordt de boete vast een pittige! ;D Laten we dat maar het 'side effect' noemen.
[/quote]
jaa dat was een flink vuurtje zeg!, we ruiken het hier nog steeds
het was een paar km van m'n huis en de rook viel goed te zien, ben er vanmorgen even langs gereden en echt een heel groot stuk afgefikt.
mijn neef moest gister achter de brandweerwagens rijden om ze iedere keer weer uit de modder of zand te trekken. er is er zelfs 1 helemaal afgefikt.
gelukkig is het verder niet slecht voor de natuur ze steken het daar ook heel vaak bewust aan, wel zielig voor de adders etc.


groeten Lars
Sgt_Bear

Re: vuur in de bossen

Bericht door Sgt_Bear »

Ja, je zal de sukkel zijn die dat op z'n geweten heeft. Meteen duidelijk waarom de regels zo streng zijn denk ik.
Zonde hoor, van zo'n pracht gebied.
Gelukkig groeit het allemaal vanzelf weer bij met de jaren.


Gebruikersavatar
lucien
Berichten: 1711
Lid geworden op: 11 nov 2010, 23:03
Locatie: nederland overijssel hengelo

Re: vuur in de bossen

Bericht door lucien »

met een week of 3 groeit er weer aardig wat groen hoor


Vrijbuitert

Re: vuur in de bossen

Bericht door Vrijbuitert »

Ik vind het eigenlijk wel mooi dat verbrande bos. Ben een tijdje terug nog bij Kootwijk geweest waar in 1995 een heel stuk bos is afgebrand. Daar is prachtig nieuw bos voor in de plek gekomen.

Die brand op Park de Hooge Veluwe heeft een behoorlijk stuk totaal vergraste heide verbrand. Nu is alles daar weg, maar zoals @luciën al zegt, met een week of drie ziet het weer groen. Groen gras wel te verstaan. Zet er een kudde schapen op en in de oogstmaand is de heide op dat verbrande stuk weer prachtig paars. Dat zou op dat park helemaal geen kwaad kunnen.


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: vuur in de bossen

Bericht door Arne »

[quote="luciën"]
met een week of 3 groeit er weer aardig wat groen hoor
[/quote]
Ach ja, Lucien. Dat is ook wel zo. Maar ik vind het uitgangspunt wat kort door de bocht. Als je als bushcrafter een fikkie stookt en een gebied gaat in de hens ben je wel aansprakelijk. Je wilt niet weten hoeveel gemeenschapsgeld we daarmee in rook opgaat en mogelijk verhaald wordt op de dader.  Daarnaast is de afgebrande grond op de Veluwe misschien iets dat zich weer herstelt, maar er zijn ook gebieden die daar vele tientallen jaren voor nodig hebben.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: vuur in de bossen

Bericht door maartieboy »

Ze willen toch naar meer heidevegetatie gaan op de hoge veluwe :p
even met de bezem het as weg halen, wat hooglanders erop  en klaar is kees. Geen ecoloog nodig om te kijken of er gezaagd kan worden #025#


Vrijbuitert

Re: vuur in de bossen

Bericht door Vrijbuitert »

@Arne

Al zou het tientallen jaren kosten, wat is daarvan het probleem. Een brand in een bos is een fenomeen wat nou eenmaal voorkomt. Sterker nog, er schijnen bomen te zijn die zich alleen kunnen voortplanten als het bos van tijd tot tijd in de fik staat.

@maartieboy

Die as weghalen is geen goed idee en bovendien goed voor de bodem. Als men naar meer heide vegetatie wil, dan moet men er schaapskuddes op laten lopen. Die Schotse Hooglanders kunnen een heideveld nooit kaal houden. Overigens zou ik liever een wiesent zien.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: vuur in de bossen

Bericht door janvanloon »

nee nee nee vuur is niet goed.

In een ander topic komt dit al ter sprake:
" koffievuurtjes zwam: De sporen worden door verhitting van de bodem geactiveerd en gaan dan in de wortels van de naaldbomen groeien en daardoor sterven hele stukken bos af"

Na een paar miljoen jaren... man made fire! Not good !


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: vuur in de bossen

Bericht door Arne »

[quote="Vrijbuitert"]
@Arne

Al zou het tientallen jaren kosten, wat is daarvan het probleem. Een brand in een bos is een fenomeen wat nou eenmaal voorkomt. Sterker nog, er schijnen bomen te zijn die zich alleen kunnen voortplanten als het bos van tijd tot tijd in de fik staat.

[/quote]
Begrijp ik nu dat je zegt dat een bushcraft vuurtje best uit de hand mag lopen? Dat je dan eigenlijk goed bezig bent? Ik kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt. Of begrijp ik het verkeerd?


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: vuur in de bossen

Bericht door bourgeois »

Ik denk dat Vrijbuitert aan wil geven dat vuur nu eenmaal een natuurlijk gegeven is dat op termijn integraal onderdeel uitmaakt van elk ecosystem. En niet alleen iets met mensen hoeft te maken te hebben zoals Jan van Loon schijnt te denken.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: vuur in de bossen

Bericht door Roely »

Het is de zwarte den die zijn zaad pas vrij kan geven na een brand.
As van de heide vegen was zo'n slecht idee nog niet omdat dit de bodem te rijk/vuchtbaar maakt.
Afhankelijk van de grote van de brand en de intensiviteit is de schadelijkheid bepalend.
Inderdaad zoals luciën zegt tijdens bepaalde jaar getijden , met een flinke bodem brand, is met enkele weken daar niets meer van te zien.  En heeft het zelfs een positief effect voor o.a. eerder overwoekerende planten soorten.
In het begin profiteren diverse aaseters ervan en bepaalde  planten etende  insecten als boctor enz , na een tijdje door de dichte lage begroeiing de knaagdieren en wat vogelsoorten plus de eerder genoemde insecten komen ten goede aan insecten-etende vogels als de specht, vervolgens geeft de aanwezigheid van knaagdieren en lage vogelnestjes weer voedsel in overvloed voor de roofdieren en roofvogels in het bijzonder. enz.

Het is aangetoond dat interventie van de mens met betrekking tot bosbranden blussen, zeker niet zo'n geweldig positief effect heeft gehad op flora en fauna. Het is zoals gezegd een bijbehorend fenomeen die al duizenden jaren juist de samenstelling en de pracht van onze huidige bossen heeft bepaald.

Men praat hier over prachtige heidegebied, maar vergeet even dat de meeste heide is ontstaan door kaalkap van de mens.

Tot slot een brand stichten is natuurlijk lomp en heeft niets met natuurlijke branden binnen het ecosysteem te maken, anderzijds het angstvallige blussen heeft ook niet de voorkeur.

Jan van Loon bedoeld de oliebollen zwam, maar die heeft meer te maken met de wijsneuzen die denken dat ze geen schade aanbrengen met hun gecontroleerde bushcraft vuurtje. In een naaldbos kan dan deze zwam ernstig schade toebrengen, omdat deze geactiveerd wordt door de vrijgekomen warmte .. Dus nog een plantensoort die afhankelijk is van, of profiteert van een bosbrand.


Vrijbuitert

Re: vuur in de bossen

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Arne"]
Begrijp ik nu dat je zegt dat een bushcraft vuurtje best uit de hand mag lopen? Dat je dan eigenlijk goed bezig bent? Ik kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt. Of begrijp ik het verkeerd?
[/quote]Als het even kan zie ik liever geen vuurtje uit de hand lopen, maar mocht het gebeuren is er in mijn ogen ook geen man overboord. Natuurlijk is het vervelend dat er dieren en eventueel mensen een pijnlijke dood vinden in de vlammen, maar hoe erg het ook is, het houd wel het soort sterk. Het is gewoonweg goed voor de natuur als er van tijd tot tijd een flinke natuurbrand ontstaat. De oorzaak doet er niet zoveel toe.

Liever zou ik het overigens zien door blikseminslag, aangezien er dan geen mensen vervolgd kunnen worden.

[quote="Roely"]Men praat hier over prachtige heidegebied, maar vergeet even dat de meeste heide is ontstaan door kaalkap van de mens.[/quote]Ik heb altijd begrepen dat heide ontstaat door overbegrazing!


Plaats reactie