Neem geen bast van een levende boom (BCUK)

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Neem geen bast van een levende boom (BCUK)

Bericht door Een pan's hobby kok »

geheel met Anneke eens.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Neem geen bast van een levende boom (BCUK)

Bericht door jaspertimm »

Zeker een goeie Anneke.  #032#


Redblockman
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jan 2013, 23:25

Re: Neem geen bast van een levende boom (BCUK)

Bericht door Redblockman »

Boven die zo afgeragd zijn is inderdaad zonde!
Ik mag ook graag berkenbast in mijn vuurkit hebben, maar dit haal ik altijd van bomen die al even geleden zijn omgezaagd/waait.
Ook mag ik graag een stukje berkenhout hebben om te snijden, dit verzamel ik meest van boompjes die al tegen de vlakte gegaan zijn maar nogsteeds wel groen zijn.
Als je goed je ogen openhoudt dan is er vaak zat te vinden zonder veel schade aan te richten.


jobvdnoort
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 mei 2014, 11:36
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Neem geen bast van een levende boom (BCUK)

Bericht door jobvdnoort »

Het is super zonde van de berken.
Zelf heb ik nog nooit van een levende boom de bast gehaald. Maar altijd van al omgevallen berken/bomen. En eigenlijk lukt het altijd wel een vuurtje te maken dus als het niet hoeft pak dan geen berkenbast. Het enige is dat het iets makkelijker en sneller ontbrand. Maar ik heb nog nooit geen vuur kunnen maken.


Silverback
Berichten: 261
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:07
Locatie: Leusden

Re: Neem geen bast van een levende boom (BCUK)

Bericht door Silverback »

Tijdens de hemelvaartvakantie bij Austerlitz in het bos gezeten, zat een vader met zijn zoon, lekker fikkie stoken maar ja, alles was nog zijn nat van de regen. Ik vertel ze om droog (grijs) hout te zoeken en te splijten, komen ze terug met verse berkenbast.... Vertel ze dat je niets van levende bomen af moet halen, komen ze even zo vrolijk de komende 2 dagen steeds weer met berkenbast aan zetten, en die boom maar steeds bruiner worden en de boodschap gewoon niet begrijpen. Heel jammer.


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: Neem geen bast van een levende boom (BCUK)

Bericht door Great egret »

Op zo'n moment kan het prettig zijn om het telefoonnummer van de boswachter bij je te hebben. Ik heb dat is gehad toen de scouting met 20 man tegelijk aan kwam zetten op de paalcamping... (zitjenietoptewachten.nl)


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Neem geen bast van een levende boom (BCUK)

Bericht door maartieboy »

Ik ben het met Jasper eens.
Bomen hebben de kracht (als je ze goed behandeld) zichzelf te genezen. Een duurzame hiernieuwbare grondstof dus. producten maken van berkenbast is duurzaam en goed voor de natuur in verhouding met andere producten. Als je het neemt, gebruikt het dan inderdaad gewoon goed. Zo is een berkenbast kano een stuk natuur en milieuvriendelijker dan een plastic kano.

Voor vuur gewoon de losse velletjes van de boompjes afhalen of snijden van een dode boom.

En als je berkenbast oogst, doe het dan als de eerste sapstromen voorbij zijn anders bloed de boom heel rap dood.


Gebruikersavatar
Peeje
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:00

Re: Neem geen bast van een levende boom (BCUK)

Bericht door Peeje »

Prachtige topic, heb het met plezier gelezen. ( zoals vele topics hier trouwens ! )

gr.


justl1
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 jun 2012, 13:52
Locatie: olst

Re: Neem geen bast van een levende boom (BCUK)

Bericht door justl1 »

Stel dat je bast haalt van een levende boom: Doe het niet rondom!
De meeste bomen en struiken overleven prima als er nog een stuk bast intakt is.
Zolang het cambium heel is (of er nog plekken zijn met cambium intakt) gaat het best goed om te herstellen.
Denk aan de reeen sporen op de jonge bomen of aan het "hedge laying" zoals ze dat zo mooi doen
in Engeland.


Plaats reactie