Hoe dragen jullie je firesteel?

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door Sander2000 »

AfbeeldingIMG_0731 by sanderbushcraft, on Flickr

Ik was benieuwd hoe jullie je firesteel(of meerdere) dragen. Aan een messchede heb ik niet geprobeerd, ik heb geen schedes met firesteellus. Maar nu ben ik zeer tevreden over hoe ik hem nu kan dragen: Ik heb die van mij aan een lanyard met een S-binertje eraan. Zo kan ik hem of heel veel manieren dragen, zonder dat ik hem kan kwijtraken. De lengte van het koord heb ik precies zo gemaakt, dat hij voor de meeste doeleinden niet te lang of te kort is.

AfbeeldingIMG_0732 by sanderbushcraft, on Flickr

De firesteel die je ziet heb ik zelf gemaakt, zie http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... #msg171543
Eerst had ik er een ander koord aan maar die vond ik niet betrouwbaar genoeg, en het haakje was een beetje priegelig. Dit koord is van een oude legerjas(nog bedankt Dabberty, ik heb er al veel van gemaakt en heb nog steeds delen over), en ik krijg het met geen mogelijkheid met mn handen kapot. Het haakje is een Nite Ize S biner, ik heb er meerdere en ze zijn erg goed. Deze is volgens mij maat 1, en ook al bijna te priegelig, maar wel goed genoeg.

Meestal heb ik hem aan mijn riem in een broekzak. De lanyard is lang genoeg om hem om de onderkant van de meeste zakken te laten rusten maar niet te lang, dat hij horizontaal kan liggen(vind in vervelend.) Het riemlusje heb ik geruild met Frederiek, top ! Deze laat ik gewoon aan mn riem en kan ik ook veel andere dingen aan hangen.

AfbeeldingIMG_0736 by sanderbushcraft, on Flickr

Maar ik kan hem ook rond mijn nek dragen of in mijn chest pack. Ik heb hem vaak tijdens het lopen met de rugzak in mn chest pack, in het kamp in mn broekzak. Rond mijn nek draag ik vaak niets, soms een kompas tijdens het lopen. Misschien binnenkort wel een mesje als ik in kamp ben. Ben namelijk bezig met een Enzo Necker.

AfbeeldingIMG_0744 by sanderbushcraft, on Flickr

AfbeeldingIMG_0739 by sanderbushcraft, on Flickr

AfbeeldingIMG_0745 by sanderbushcraft, on Flickr

Met deze lanyard kan ik hem ook overal aan klikken, aan mn rugzak, kleren etc. Ook is hij wat makkelijker te vinden. Een schrapertje erbij vind ik niet nodig, ik gebruik gewoon mijn messen ervoor. Die schrapertjes die bij sommige nieuwe zitten vind ik maar niets en een scherpe rug van een mes werkt erg goed.

Ben benieuwd,

Sander


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door Martin Outdoors »

Toevallig gisteren 1 aan de schede van een mes gemaakt met behulp van wat alu tape en camotape
De huls heb ik gemaakt van een oude pen waar de firesteel in gaat en met een elastiek valt hij er niet uit.

Het geheel gaat om mijn nek.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door Sander2000 »

Met die mora was dat toch? Handig gemaakt die !


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door Martin Outdoors »

Klopt !  :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door oud deelnemer 4 »

Sander ik draag in principe eigenlijk nooit iets aan de riem of aan de man... alleen als ik ergens mee bezig ben dan is dat wel handig, heb ik het mes of firesteel niet nodig dan zit het in de rugzak of in m'n firekit. ik vind het onnodig om met die zaken de hele dag rond te lopen. en als ik het dan echt nodig ga hebben dan is m'n rugzak en m'n andere gear nooit zo ver weg dat ik er niet eventjes naar toe zou kunnen lopen.


Gebruikersavatar
zwaluw
Berichten: 134
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:46
Locatie: zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door zwaluw »

ik heb een firesteel Mini met striker aan een stuk paracord om mijn nek hangen ,het oude hands vat was los geraakt , en ik heb toen met een paperclip en wat ductape een oog eraan gemaakt . ductape is een goede firestarter de paperclip is een vishaak van te maken ,en de paracord uit elkaar gehaald is een handige vislijn van te maken.


mijn 2de firesteel zit aan de schede van mijn mes met een rangerband vast .


de 3de zit aan mijn sleutelbos en werkt samen met mijn leatherman prima :)
Laatst gewijzigd door zwaluw op 12 okt 2014, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.


een zwaluw maakt geen zomer
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door Sander2000 »

Leuk om te horen !


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door madman73 »

Sander, ikbheb hem in een klein tasje met wat andere kleingheden (stukje paracord/slijpsteentje/noodfluitje) aan de riem hangen als ik bijna niets meeneem, anders zit het tasje in de rugzak. Motivatie gelijk aan die van Oakleaf.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door janvanloon »

in de rugzak 1
vuurkit 1
sleutelbos ( magnesiumblok ) 1
en aan het mes.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door Sander2000 »

Bedankt voor jullie reacties. Ben benieuwd naar meer meningen, misschien zelfs foto's?


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door J@siu »

Oke Sander, hier mijn bijdrage ...  ;-)

als eerste heb ik altijd mijn Esee firesteel bij me (hangt aan de riem)  insite een vuur versneller

Afbeelding

2e
mijn PSK waar er altijd eentje inzit (Primus) goede grote en hete vonken ..

Afbeelding

3e
"Dabberty"

Afbeelding

4e
F1 en het Martin Swinkels sheath ...

Afbeelding

5e
Tondelsetje van Frederiek ...

Afbeelding

6e
en altijd een paar in de auto , voor het geval dat ...  ;D

Afbeelding

dan nog een in de back-pack / en wat losse hier en daar  ::)

kijk ze  ...  8-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door Sander2000 »

Thanks voor je bijdrage ! Dat zijn er een hoop


arjuna

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door arjuna »

vraag
Hoe veel mensen gebruiken hun firesteel om een vuurtje te maken, als je een weekend op stap bent met een groep of alleen
en het is nat en koud.

Ik zelf nooit een stukje papier en een aansteker werkt voor mij uitstekend , ik wil een maal snel een vuurtje hebben.
De firesteel zit dus ook nooit in de vuurkit

Koen


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door Sander2000 »

Ik iig wel als ik het niet echt koud heb.(heb ik ook nog nooit gehad outdoor) ik vind een aansteker wat te makkelijk en vind het juist leuk om de firesteel te gebruiken.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Hoe dragen jullie je firesteel?

Bericht door oud deelnemer 4 »

firesteel gaat prima, het gaat erom welk spul je ermee wil ontvlammen, charcloth, distelpluis, geschraapte berke schors en meer van zulk spul gaat prima. Beter nog gaat het met geprepareerde watjes, stukje gerafeld aanmaakblokje voor open haard ect.
als je dan nog zoiets gebruikt als fatwood, hars of iets gedrenkt in kaarswax om de vlam langer in leven te houden totdat je vochtige materiaal gaat branden, ben je er helemaal.


Plaats reactie