Nieuwe woodgasstove DIY

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Nieuwe woodgasstove DIY

Bericht door herman744 »

Van een IKEA koffievoorraadbus en een Senseo bus een woodgasstove in elkaar geknutseld. Beide RVS. Prijs der blikken € 2,40 bij  de kringloop. Gewicht stove (zonder potstand en voet) 300 gr. Hoogte 133 mm, buitendiameter 97 mm. Stookopening 76 mm. Werkt ook prima met een alcoholstove erin. Vanmiddag bij harde wind getest. 2 kopjes water wilden niet eens koken. Vanavond bij rustig weer kookten de twee kopjes in 6 minuten.
Bijlagen
DSCN2296.JPG
DSCN2296.JPG (54.63 KiB) 3124 keer bekeken
DSCN2291.JPG
DSCN2291.JPG (65.59 KiB) 3124 keer bekeken
DSCN2285.JPG
DSCN2285.JPG (166.17 KiB) 3126 keer bekeken
DSCN2288.JPG
DSCN2288.JPG (161.46 KiB) 3128 keer bekeken
Laatst gewijzigd door herman744 op 12 dec 2014, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe woodgasstove DIY

Bericht door b2b »

lekker bezig.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Nieuwe woodgasstove DIY

Bericht door oud deelnemer 4 »

Weer 'n top projectje Herman  ;D


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Nieuwe woodgasstove DIY

Bericht door J@siu »

ik ben ook benieuwd naar de results  ;D mooi projectje Herman  ;D


"Dont copy me, by yourself"
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Nieuwe woodgasstove DIY

Bericht door Gerbenvink »

Mooi gemaakt! Ziet er erg stevig uit en lijkt me goed te werken. Maar maak jij altijd het vuur aan met kleine dunne takjes en gooi je er als je gaat koken kleine afgezaagde blokjes in die helemaal in de brander passen? Of gooi je er iets anders in. Want ik heb altijd moeite met het goede hout vinden voor mijn Ikea hobo stove.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Nieuwe woodgasstove DIY

Bericht door herman744 »

Gerben,

Op Youtube zie je veel makers van dergelijke stoves houtpellets gebruiken. Bijv. houtpellets voor kattenbakken. Ze ontsteken het vuur van boven. Meestal in een windstille of afgeschermde ruimte. Niet erg reeel, vind ik. Ik heb dit apparaatje gisteren voor het grootste deel gemaakt en vandaag afgemaakt. Ik heb er nog niet veel ervaring mee dus. Maar ik gebruikte een aanmaakblokje om de kleine (ongeveer 8 cm lange) en vierkant 1 cm lange blokjes berken- en hazelnoothout van onderuit te ontsteken. Omdat ik maar een kleine brandruimte heb moet ik blijven bijvullen. Bij sterke wind werkt het niet echt. Vlam waait onder het pannetje vandaan. Bij windstil of heel rustig weer werkt het goed. Als je de stove laat uitbranden tot gloeiniveau is het heel moeilijk om hem weer aan het branden te krijgen met kleine stokjes. Enorm veel rook is het gevolg ( en het is juist de bedoeling die te vermijden) Die rook is wel brandgevoelig, maar het ontbreekt aan de juiste ontbrandingstemperatuur. Als je er een lucifer ingooit ontbrandt het meteen en de rook is ook meteen weg. Als ik me goed herinner woon jij dichtbij of op de Veluwe. Daar moeten wel dunne afgestorven takjes van de den te vinden zijn. Als het morgen een beetje redelijk weer is wil ik een bostest gaan doen. Nu naar mijn hangmatje in de VW-bus.


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Nieuwe woodgasstove DIY

Bericht door Gerbenvink »

Bedankt Herman! Een goede uitleg. Maar ik woon juist in zuid Gelderland dus geen dennen voor mij.


Steven Kuperus
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:35

Re: Nieuwe woodgasstove DIY

Bericht door Steven Kuperus »

Ik blijf toch bij mijn hobo stove van 1 groot soep-blik en 1 kleiner worstenblikje ;). Er zijn genoeg filmpjes van en het is relatief snel/makkelijk te maken. Paar keer gebruikt om een eitje op te bakken oid. Gaat erg snel!
Wel een leuk concept dit!

Gr,
Steven


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Nieuwe woodgasstove DIY

Bericht door MichelVH »

Even een oud topicje oprakelen ;-) .

Ik heb gisteren een woodgasstove gemaakt van een jodenkoeken-blik en een koffieblik. Ik heb 'm niet heel netjes gemaakt (Gaten boren in blik met een vlinderboor is vragen om problemen ;D ) en het binnenste blikje kreeg ik niet heel stevig vast dus er komt een versie 2 binnen niet al te lange tijd. Ik dacht altijd dat het heel moeilijk was om 2 blikken te vinden die perfect pasten, maar dat val wel mee, de diameter moet matchen en dan kun je de kleine op lengte knippen/zagen. Het systeem is ook heel makkelijk. Toch wel een aanrader, het is niet moeilijk!


Plaats reactie