Bengaalse lucifers.

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Bengaalse lucifers.

Bericht door Pyro »

Hallo allemaal,

Wat is het praktische verschil tussen de dure "NATO" stormlucifers en de ouderwetse goedkopere Bengaalse lucifers die je in de feestwinkel koopt?
Evt waterafstotende laag verzorg ik wel met haarlak of blanke nagellak!
Ik ben hier gewoon benieuwd naar!


"Hou je hoofd koel, en je voeten warm!"
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Bengaalse lucifers.

Bericht door Roely »

Het verschil zit hem in de sas die er omheen zit,  bengaals vuur geeft een kleurtje of een zilver regen, en storm lucifers niet.
( dus in de productie zijn gewone bengaalse lucifers zelfs duurder dan storm lucifers er is alleen een groot markt verschil).

Verder zijn niet alle storm lucifers waterbestendig. maar eenmaal aangestoken regenen ze zo maar niet uit,  net zoals dat  bengaalse natuurlijk niet zo maar uitregenen of waaien .
Er zijn wel waterproof gewone lucifers en waterproof storm lucifers blijkbaar,maar de meeste zitten niet voor niets in een waterdicht kokertje.  Verder moet je het waterproof maken in was/wax/  kaarsvet en niet met haarlak of nagellak, was brand namelijk lekker mee op, met een dikke laag gewone  lak kunnen ze ontploffen.  Of je moet nc lak ( pingpong balletje oplossen in nagellak remover van de vrouw )of shellak gebruiken natuurlijk.
Als je wat googled zie je heel veel verschillende soorten van deze storm lucifers , en let dan vooral ook op de kleur van de sas.

Ik heb hier voor me liggen storm matches: in een traditioneel lucifer doosje ,  deze hebben een zilver kleurige sas en een paars kopje.
Maar je kunt ze dus  ook vinden in de kleur geel bruin roze enz ,die  dus al dan niet ook een waterproof coating hebben.

( ik had je al een keer eerder gevraagd of je ook pyrotechniek als hobby had, maar het zal wel niet dan. Anders had ik misschien wel een compo om ze zelf te maken) 


Plaats reactie