vuur/handboog uitleg

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

vuur/handboog uitleg

Bericht door janvanloon »

Handboog:
Handboog (de staaf en de plank beide uit het zelfde droog, zachte hout. )
In vele survival boeken en op het internet is er de discussie hard hout op zacht hout! Bij mij werkt wilg op wilg gewoon perfect!
Het merkbaar verschil is dat de spindel veel sneller slijt dan de board. Maar het kooltje is er even zeer.
Om te weten of u zacht hout heeft? Druk er met uw nagel in, ziet u een inkeping? Dan is het zacht hout, zo niet is het hardhout.

Een complete set bestaat uit een korte brede boor,
een stijve ( lichte ) boog met een stevig koord, een plank met een putje en een handvat waarin de boor kan draaien, Denk eraan het boor mag zo weinig mogelijk wrijving maken met het handvat ( smeer de bovenkant in met: olie, vetstof, oorsmeer, groene planten tot pulp gewreven... ).
De plank 1,5 - 2,5 cm dik, tenminste 3 spindels breed zijn. Boog ongeveer 70-80cm met liefst een licht boogje. 
Spindel duimdik en ongeveer 25 cm, kleiner gaat ook maar dan moet je dieper naar voor buigen en dat heeft de rug ( bij mij ) niet zo graag..
En zeker rond zijn. Sla de koord van de boog éénmaal om de boor heen.
Met één voet op het plankje, plaats de boor in het kuiltje met inkeping, kniel met je gewicht boven de boor en plaats je hand
( met het handvat ) tegen je scheenbeen voor meer stabiliteit.
De boog is ongeveer een armlengte lang. De koord word er op gespannen maar niet super strak.
Zaag rustig met de boog heen en weer. Belangrijk is lange slagen te maken met de boog en de koord op goede spanning te houden.
( Dit doe je door de duim van de hand die de boog hanteert op het koord te leggen en zo de spanning te regelen).
(Als meer spanning nodig is, duw je met je duim het koord tegen de boog aan).
Bij je eerste poging zul je al snel rook zien ontstaan.
Dit noemt men inboren. Na het inboren moet u het verbrand stuk weg snijden van de spindel en de boven punt bij slijpen.
Hierna stopt u en maakt u een inkeping in het hout ( hier verzamelt het poeder zich ). De inkeping in het hout moet ongeveer 1/3 breedte van de spindel in taartpunt vorm hebben. Deze inkeping loopt schuin ( beneden wijder dan vanboven ).
Dit zodat er genoeg zuurstof bij komt voor het tot een kooltje te laten komen. 

Aan de kleur van de houtstof kun je zien of je te weinig druk zet.
Het moet eerst donkerbruin zijn en op het laatst zwart. De druk bouw je langzaam aan op. 
Waarschijnlijk zult u nu uw boog wat kunnen aanspannen want koord rekt uit.

Het poeder verzamelt zich in de inkeping.  Dit poeder begint ( door de wrijving ) te smeulen.
Leg ook onder je board een stuk schors ( voor het kooltje op te vangen ).
Als u eenmaal een vaste rookpluim heeft, dan is het prijs.

U moet letten dat er genoeg zuurstof bij komt zodat de kool kan groeien.
Het beste is gewoon zeer zacht met je hand te wapperen en zo meer zuurstof bij de kool te krijgen.
U kunt het nu overbrengen naar de tondel en ZEER voorzichtig en rustig aanblazen
( dit moet voorzichtig gebeuren omdat het losse poeder is wat smeult ).

Deze houtsoorten zijn goed te gebruiken bij de vuurboog/handboor:
Boor: Wilg, Hazelaar
Plankje: Lindeboom, Wilg, Esdoorn

Op de (onderstaande foto uit het army survival boek) afbeelding ziet u hoe u het beste de boog en spindel vasthoudt.
En ook hoe u uw arm tegen uw scheen moet plaatsen. Het meest belangrijke is: de board en spindel moeten kurk droog zijn!
Van de spindel doet u de schors af zodat deze mooi glad is. Als u leert werken met vuren gemaakt door wrijving.
Denk er dan aan dat door de wrijving te maken, u het al warm zult krijgen, nog voor u het vuur hebt ( let wel op dat u niet zweet),

Een board/plank ( ook zacht hout ) voor de vuurboog kunt u maken met een goed mes of met een bijl/zaag.
Bijlagen
2282070.jpg
2282070.jpg (24.09 KiB) 2368 keer bekeken
6243751.jpg
6243751.jpg (71.65 KiB) 2368 keer bekeken
5745035.jpg
5745035.jpg (26.33 KiB) 2370 keer bekeken
1428496.jpg
1428496.jpg (20.74 KiB) 2372 keer bekeken


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: vuur/handboog uitleg

Bericht door CommonZense »

Mooi compleet verhaal. Wel nog een een kleine aanvulling op de tekst  ;D:
Zorg dat wanneer je je spindel in het koord draait deze aan de buitenkant beland (zoals de onderste afbeelding laat zien).


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: vuur/handboog uitleg

Bericht door janvanloon »

yeps anders slaat de boog overal tegen ;) THx!  ;-)

ook nog:
Als je spindel slipt of niet meedraait.
Tijdens het vasthouden van de  boog je wijsvinger om de parakoord houden
kun je hiermee wat meer spanning geven als het gaat slippen.
Hiermee voorkom je tijd verlies (en hiermee ook warmte) als je de boog opnieuw moet spannen.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: vuur/handboog uitleg

Bericht door ger010 »

En vooral door gaan hahaha


Afbeelding
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: vuur/handboog uitleg

Bericht door Teacher »

Nog een aanvulling als je aan het draaien bent, begin je langzaam en zo kan je het zaag stof in je uitsparing opbouwen.
Als je voldoende hebt draai je heel snel om en weer zodat je warmte opbouwt en je een ontsteking krijgt.
Op dit moment kunnen je spieren verzuren maar je mag niet opgeven. ;-)
Als je te snel stopt kan al het werk voor niks zijn.


Afbeelding
tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Re: vuur/handboog uitleg

Bericht door tzrfreak »

Op het bushcraftweekend een workshop gevolgd voor de vuurboog maar was toen erg nat en is me niet gelukt vuur te krijgen laat staan een kooltje. Vandaag lekker weer dus ik dacht probeer het nog een keer. Oude kerstboom in stukken gezaagd, spindeltje eruit en plankje. Toen ik het voor het eerst probeerde tijdens die workshop kwam ik er snel achter dat niet de spindel en ook niet het plankje de oorzaak waren van geen kooltje en je uit de naad werkte voor niks. Voelde al heel snel dat de grootste oorzaak het handvat was wat je op je spindel drukte. Er ontstaat daar altijd te veel wrijving waardoor of je touw slipt, de spindel vast loopt of gewoon simpel wek niet goed wilt draaien. Daarom maar geen houte handvat gaan maken voor vandaag er wat zag ik in mijn ooghoek, er lag een schelp in de tuin. Mensen serieus 1x proberen kooltje, tweede keer proberen kooltje en derde keer proberen ook kooltje gewoon eerste keer proberen en het lukte meteen. Totaal geen wrijving gehad op de spindel en draaide als een trein. Mijn grootste advies is dan ook gebruik geen hout als handvat tenzij je echt niks anders heb. Nu in de regen proberen ;D


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: vuur/handboog uitleg

Bericht door madman73 »

Wat bij mij goed werkte (met de nadruk op TE, want ik ben hem kwijt) was een blokje van eikenhout. Lekker hard en na een paar keer wordt het kuiltje glad. Goed smeren met verse blaadjes.

Afgelopen zaterdag idd hetzelfde probleem gehad, toen met een blokje (zachte) wilg. Opgelost door wat reuzel als smeermiddel te gebruiken!

Maar natuurlijk, als je wat anders voor handen hebt....... gewoon het beste pakken wat er is.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: vuur/handboog uitleg

Bericht door janvanloon »

Vandaag gaan wandelen, tijdens een rust pauze nog maar even de vuurboog gedaan.
Wilg op wilg op wilg ( Yeps er stond een bussel wilg )  :P. Een groen blad als smeering werkte super.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie