Harsmannetje (met een H dus)

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Harsmannetje (met een H dus)

Bericht door herman744 »

Vroeger zochten (en vonden) we bij de verkennerij (Noord-Oost-Brabant) naar wat wij noemden "terpentienbolletjes" Dat waren dus harsbolletjes, die aan sommige toppen van de Grove den groeiden. Echte naam is dus Harsmannetjes. Ze waren een uitstekend middel om een heet vuurtje te maken. Je had wel lucifers of een aansteker nodig om te ontsteken. Met firesteel lukt het niet. Ze werden op de jonge toppen veroorzaakt door de larven van de Harsbuilmot. Mijn probleem is nu dat ik ze nergens meer aantref. Hebben jullie er recente ervaring mee? Op delen van de Veluwe en sommige andere plekken schijnen ze nog voor te komen. Foto komt van internet.
Bijlagen
Harsmannetje.jpg
Harsmannetje.jpg (63.21 KiB) 1925 keer bekeken


edjuh
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2015, 13:41
Locatie: Haarlem

Re: Harsmannetje (met een H dus)

Bericht door edjuh »

De vlinder / rups die het veroorzaakt is behoorlijk uitgestorven, de kans word dus steeds minder.
Heel vroeger inderdaad hier ook wel gezien (kennemerland)


Electronica PI
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Harsmannetje (met een H dus)

Bericht door herman744 »

Vandaag eens wat beter gekeken en ja hoor.....ze zijn er toch nog, zij het veel minder dan vroeger. Meteen maar eens in brand gestoken.
https://www.youtube.com/watch?v=Gxhz4g_c9Ic&feature=youtu.be
Bijlagen
DSCN2742.JPG
DSCN2742.JPG (128.81 KiB) 1882 keer bekeken


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Harsmannetje (met een H dus)

Bericht door J@siu »

@Herman ,
bedoel je deze harsmannetjes ? ... heb er nog geen geoogst , want ik wil eerst zeker zijn ...

Afbeelding

Gister in de wijde omgeving van de HUT van Mie Pils "gevonden",  er staan er hier nog genoeg  :D


"Dont copy me, by yourself"
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Harsmannetje (met een H dus)

Bericht door Waidmann »

Goed dat je ze nog niet geoogst hebt. Dit is de top van de boom waaruit de nieuwe uitlopers komen, als je deze allemaal zou verwijderen zijn hij naar waarschijnlijkheid het erg moeilijk krijgen met groeien of sterven. Het hars mannetje is echt een bult op een tak.
Laatst gewijzigd door Waidmann op 05 feb 2015, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Harsmannetje (met een H dus)

Bericht door herman744 »

Jan,

Hier zie je de knoppen, die jij gefotografeerd hebt en de harsmannetjes naast elkaar. De knoppen van jou lopen in het voorjaar uit. De jonge dennennaaldjes zitten er al in. Er zit ook best veel hars in. Branden dus ook. Als ik ga wandelen pluk ik steeds een paar van die knoppen van een zijtak om op te kauwen. Lekker bitter. Hut van Mie Pils ligt volgens mij aan het Pelgrimspad. Ik heb er wel eens een paar Kaboutertjes gedronken. Jan, in de bossen daar barst het van het fatwood. Ik breng wat harsmannetjes mee naar de Bike-Hike.
Bijlagen
DSCN2776.JPG
DSCN2776.JPG (264.07 KiB) 1847 keer bekeken
DSCN2775.JPG
DSCN2775.JPG (271.68 KiB) 1847 keer bekeken


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Harsmannetje (met een H dus)

Bericht door J@siu »

Oke , duidelijk ... ik laat ze staan tot het voorjaar ..dank voor jullie input  8-)


"Dont copy me, by yourself"
Plaats reactie