Vuurtje in de diepe sneeuw

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Vuurtje in de diepe sneeuw

Bericht door Sander2000 »

Hoi allemaal,

Ik ben naar Finland geweest(happy me) en een van de dingen die ik daar echt wilde doen was een vuurtje in de diepe sneeuw maken.
Door vooral dit filmpje dat ik een jaar ofzo geleden heb gekeken, wilde ik dit ook nog eens doen. Ik geloof dat ik het ook bij mn winter voornemens in het topic van Dabberty heb gezet, maarja in Nederland was het weer zwembroekenweer. Dus een uurtje voor het donker werd de kans in Finland gegrepen, en met succes.
Het is, zoals ik dacht, een hele hoop moeilijker dan op vaste grond. Ik heb mn chest pack en twee blokken hout gebruikt, de blokken hout voor het platformpje niet meegerekend. Toen ie eenmaal brandde nog wat blokken bij gegooid, en toen had ik het koud dus ben ik maar naar de warme kachel gevlucht ;D Heb niet zoveel foto's gemaakt als ik wilde, maar zal het proberen te compenseren met wat meer uitleg bij de foto's.

Ik heb het vuurtje gemaakt met de technieken van een 'one stick fire', alleen dan niet met one stick maar met two sticks. Dat wil zeggen: hout splijten tot lucifers en groter spul, feathersticks snijden en die aansteken met de firesteel. Was best moeilijk, er kwam altijd wel wat sneeuw op het platform en heeft me wel een paar minuten gekost. Als het echt niet lukte had ik ook berkenbast, maar wilde het mezelf moeilijk maken. 10 meter verder stond de mooie Fiskars sneeuwschep van het huisje, maar ik had wat Bear Grylls gevoelens dus heb alles met mn voeten uitgegraven. Best veel werk :-) Het beste is om je uitgegraven kuil wat te laten rusten, zodat de sneeuw hard kan worden, maar het werd donker dus dat heb ik overgeslagen. Chille van zo'n kuil is wel, dat je een instant stoel hebt :-) Zitmatje past natuurlijk niet in mijn kit, dus koude billen had ik wel. Die uitgegraven kuil is ook mooi omdat hij de wind enorm tegenhoudt.

Waar ik mee begon. Dat flecktarn zakje neem ik altijd mee, zitten wat touwtjes en andere handige dingen in. Voor dit vuurtje alleen niet gebruikt. De chest pack heeft al mijn kleine spullen erin, voor vuur maken, zakmessen, bandana, lichten, etc.. Meestal heb ik mn firesteel en zakmes in mn broekzak, maar anders zit alles in de chest pack.
De blokken die ik heb gekozen kwamen van de houtvoorraad van de cabin. Wel groot maar met een rechte nerf en niet teveel knoesten. Mn F1 kan bijna alles wel aan, maar om je hele dunne stokjes lang te houden, moet de nerf recht zijn. En hoe langer ze zijn hoe makkelijker het is om een luchtige setup ermee te maken.
AfbeeldingIMG_3191 by sanderbushcraft, on Flickr

Uitgegraven en platformpje gemaakt. Dat platformpje is al handig bij natte grond en zeker bij sneeuw super belangrijk.
De sneeuw kwam tot ong. half mn bovenbeen en ik ben aardig lang, zonder gaitors(evt. ingebouwd) worden je sokken zeker nat. Met mn wollen sokken had ik daar niet echt last van, wel echt iets om rekening mee te houden. Sneeuwschoenen zijn bijna onmisbaar voor tochten en gaitors moet ik nu echt maar een keertje gaan maken..
AfbeeldingIMG_3192 by sanderbushcraft, on Flickr

AfbeeldingIMG_3193 by sanderbushcraft, on Flickr

En dan fast forward.. Ik heb uiteindelijk mn F1 voor bijna alles gebruikt, met SAK en zelfgemaakte firesteel om de feathers aan te steken, en mn bandana was super handig om feathers in op te vangen en om kleine houtjes en feathers te dragen.
Ik heb eerst een aantal keer gehad dat ik een heel klein vlammetje had, dat meteen uitging. Toen dus een hoop meer flinterdunne feathers gesneden, en toen lukte het. Toen de feathers brandden, heb ik de dunste stokjes er overheen gelegd, rustend op de stapel stokjes die ik had.(een apart groot blok was handiger geweest, maar had ik ff niet bij de hand.) Toen het vuurtje wat sterker was, heb ik stapel voorzichtig omgekieperd, zorgend dat er overal genoeg zuurstof bij komt.
AfbeeldingIMG_3195 by sanderbushcraft, on Flickr

Het is me opgevallen dat naarmate ik vaker handschoenen droeg, hoe meer en kleinere dingen ik ermee kon doen. In het begin heb je de neiging om ze elke minuut uit te trekken voor van alles, maar met dit vuurtje heb ik ze tot ik de firesteel ging afstrijken aangehad.

Een paar weken geleden heb ik voor het eerst een echt one stick fire in de achtertuin gemaakt. Dit was een stukje moeilijker maar beide zijn gelukt en mn vuurmaak skills zijn wat uitgebreid.. missie geslaagd !

Ik hoop dat jullie dit topic net zo leuk vonden als ik het maken van het vuurtje,

Later !


Gebruikersavatar
TaHo
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 okt 2014, 16:41
Locatie: Dieren

Re: Vuurtje in de diepe sneeuw

Bericht door TaHo »

Leuk verhaal Sander en moet een gave trip geweest zijn.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Vuurtje in de diepe sneeuw

Bericht door Dabberty »

Nice, en blijven oefenen nu :-)


Bouk
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 jan 2012, 12:11

Re: Vuurtje in de diepe sneeuw

Bericht door Bouk »

Ja, een mooi duidelijk verhaal.

Groet Bouk


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Vuurtje in de diepe sneeuw

Bericht door J@siu »

Zeer duidelijk en mooi foto verslag .. dank voor het delen ...  8-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Pax
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 feb 2015, 22:43
Locatie: Amsterdam

Re: Vuurtje in de diepe sneeuw

Bericht door Pax »

Prachtig!


Plaats reactie