Hars smelten

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Hars smelten

Bericht door Dabberty »

Hoihoi, in de laatste 2 maanden heb ik bij het hond uit laten telkens wat hars meegenomen dat ik tegen kwam, in een zakje en dat verzameld thuis voor een later doel.
Dat latere doel was gisteren. Het smelten / filteren tot een puur blok hars.

Het plan was om oude pannen te gebruiken, een zeef, en afgeknipte plastic flessen om het in te doen.
Afbeelding

1/3 van de zak in de pan gedaan, en dan op het middelste standje laten smelten.
De kwaliteit van het hars bepaald wat het smeltpunt is, wat kan varieren tussen 100 en 130c volgens oom google.
Afbeelding

Goed blijven roeren.
Afbeelding

Op dit moment ruikte het heerlijk thuis, zo'n frisse geur kwam er van af.
Maar het spul was nog steeds te dik om er ook maar iets mee te doen.
Dus door borrelen.
Afbeelding

Op dit moment was het filterbaar, maar er kwam ook een soort van gekarameliseerde lucht van af.. net zoals met suiker.
Afbeelding

De grote stukken "vuil" er uit gehaald, en het bruikbare spul overgelepeld in de plastic fles.
de plastic fles stond in koud water zodat het hard het plastic niet al te veel vervormde.
Dat over lepelen was niet echt ideaal, dus toen de zeef gebruikt om het overgebleven kleinere "vuil" er uit te halen tot ik een schoon overblijfsel had.
Dat heb ik toen in een blik gegoten, want de plastic fles was niet echt ideaal.
Afbeelding

Het "vuil" wat perfect is voor de openhaard vuur als 'aanmaak blokjes'.
Afbeelding

Afkoelen van de hars.
Afbeelding

Het resultaat van de hele zak hars.
Afbeelding

Conclusie, leuk om te doen, probeer niet te lang door te borrelen, anders zit je de volgende dag nog steeds met zo'n karamel geur in je hele huis zoals ik nu zit... :-)
Oh, en zorg dat je vriendin een week op vakantie is, of niet al te boos wordt als ze thuis komt. Avond eten koken voor haar hielp bij de mijne.
En als ze dan vraagt of je weet hoe tolerant ze is, het enige antwoord is 'Ja, en dat waardeer ik heel erg'.
:-)


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Hars smelten

Bericht door CommonZense »

Dat is een serieuze blok geworden D., tof!
Heb je verder nog concrete plannen om er iets mee te doen?

Dat het karameliseerd vind ik interessant, het zegt iets over suikers binnen de samenstelling van hars. Want eigenlijk weet ik alleen dat het goed brand, plakkerig is en het voor de boom een soort pleisterstroop is. Wat de samenstelling betreft... ga ik eens googlen.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Hars smelten

Bericht door Waidmann »

Ha, dat moet een lekkere zooi zijn geweest! Toch nog een best aardige blok uit gekomen wanneer je het vergelijkt met de stapel vervuiling. Mocht je het willen is het in principe nog verder te raffineren en iets meer helder te krijgen door het door fijn gaas/doek te persen.

Er zit suiker in, dus dat het karameliseert is niet gek. En hoe kan je vriendin nou niet gek zijn op zo'n lekkere geur? Mensen betalen er zelfs geld voor normaal om dat kunstmatig te verspreiden! ;D


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hars smelten

Bericht door Dabberty »

@ CommonZense, nog geen concrete plannen behalve dan paar stukjes voor in mijn kooksetje / vuursetje.
Voor de rest, ik heb leuke dingen gelezen er over wat er allemaal mee mogelijk is, eventueel ook mixen met bijenwas, terpentine, etc.
(misschien fakkels, lijm, etc maken met de kids op het 2 weekse kamp in augustus)
Dat ga ik later nog eens uitpluizen.

@ Waidmann, 2 blokken, 1 in het blik, het meeste, en dat stukje uit de plastic fles die ik weggeknipt heb :-)
Door een doek persen zal niet lukken, het was erg moeilijk om het door de zeef te krijgen, en alleen als het heel heet was, was dat lichtelijk mogelijk. En heter maken, weet ik niet of dat goed is en dan zijn eigenschappen dan niet verliest / verzwakt..

Misschien dat in de magnetron beter was geweest met betrekking tot de geur...
Geen idee, misschien later nog eens wat proberen.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Hars smelten

Bericht door CommonZense »

Ik las dat hars ook oplosbaar is in alcohol. Dat kan handig zijn om de hars stroperig te houden bij lagere temperaturen (lijm/vernis).


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Hars smelten

Bericht door Waidmann »

Dat bedoel ik, die opbrengsten zou ik de moeite al wel waard vinden. Doek kan inderdaad lastig worden, hier heb ik fijn gaas gebruikt aangezien ik dat gemakkelijk mee kan nemen van het werk. Dat is bijna zo fijn als doek maar dat vervormt natuurlijk niet dus dat perst wat beter.  Ik heb  twee bakjes genomen die nauw in elkaar passen. In de een een gat maken, gaas erop, vullen met hars en duwen maar. Zolang het heet genoeg is gaat dat prima.

Je moet inderdaad niet te heet gaan, dat gebeurde mij op de gasbrander. Hele blikje vloog in de fik haha. Ach ja, zodoende leert men :)


Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 163
Lid geworden op: 12 nov 2011, 19:53
Contacteer:

Re: Hars smelten

Bericht door Erwin »

Leuk project. En de geur is heerlijk. Gelukkig vinden ze het bij mij thuis een lekker luchtje.

Zo ben ik zelf ook bezig lijm/pasta te maken van hars, houtskool en vet.

Gr., Erwin


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Hars smelten

Bericht door Alder »

Goed bezig Dabberty, thanks voor je foto's en bevindingen. Dat van die caramelisatie had ik niet verwacht,  maar is inderdaad wel logisch. Wat denk je van verdunnen met water/alcohol, dan makkelijker zuiveren en vervolgens weer indrogen? Vooral alcohol zal snel verdampen. Die alcohol is natuurlijk wel super brandbaar...


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hars smelten

Bericht door Dabberty »

Misschien een volgende keer, dan zal het waarschijnlijk wel makkelijker gaan :-)

Tot nu heeft de woonkamer / keuken nog maar een klein beetje de geur van karamel, maar in de slaapkamer, badkamer, hal is het nog behoorlijk sterk...


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Hars smelten

Bericht door CommonZense »

Is dit dan mss iets?  ;D


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: Hars smelten

Bericht door lampje »

Hey Dabberty, ik las dat je het wilde vermengen met terpentine, maar het schijnt beter te zijn om het te vermengen met terpentijn, het verschil zit het in dat terpetijn een natuur product is en terpetine niet.
Een tijdje geleden heeft Jenneskens ook deze vergissing gemaakt .
Helaas is terpetijn wel wat duurder.


Plaats reactie