Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door janvanloon »

tja, door zulke fouten ( of door onnozelaars ) worden wij als bushcrafters gestraft...


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Sniper5286
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:55
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door Sniper5286 »

Inderdaad jammer dat er altijd mensen zijn die het willen verpesten voor anderen.
Zelf ben ik gisteren door de Chaamse bossen gelopen om mijn tarpje op te zetten en zag dat bij paalkamperplek 2 bezet was met tentjes.
En daardoor rechts omkeer moest maken.


Advice on knife use; "The pink things are fingers"
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door Alder »

Wij gaan morgen richting Chaam. We slapen eerste nacht waarschijnlijk bij pkp Ulvenhout, tweede nacht wilden we naar Chaam 2. Ben benieuwd hoe het eruitziet, en hoop dat het niet met kampeerders te maken heeft. Anders is het misschien snel over met de mooie vuurplekken...


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door TTS »

Laat hier dan ff weten welk stuk zwart ziet...


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door Alder »

Hier de foto's en kaart van het verbrande stuk. Van een paalkampeerder die er die zaterdagavond ook stond hoorden we hoe het gegaan was. Drie jochies van 13 jaar waren door hun vaders afgezet om een nachtje te gaan kamperen op de pkp. Tent opgezet enzo, absoluut geen vuur maken natuurlijk hè (het was kurkdroog toen). 's avonds gingen ze nog een stukje lopen, na een tijdje kwamen ze huilend terug gerend dat het bos in brand stond. Die man gaan kijken met zn schep om het uit te maken, maar die zag meteen dat er geen beginnen aan was. Zelf hadden de jongens wel meteen de brandweer gebeld. Die kwamen niet zo makkelijk bij de plek, maar hebben het uiteindelijk geblust. De jongens zouden een vuurtje op het fietspad gemaakt hebben wat in het dorre gras gewaaid was. Het heeft waarschijnlijk wel indruk gemaakt op ze ;D Ze zijn door hun ouders meteen weer afgevoerd naar huis.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het jonge gras schiet na vier dagen meteen al weer op:
Afbeelding

De kaart met het gebied wat ongeveer verbrand is(klik voor vergroting). Het is eigenlijk alleen van dat hoge dorre gras, weinig schade verder.
Afbeelding


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door TTS »

Goede les.

Nou maar hopen dat het geen al te nadelige invloed heeft voor andere kampeerders.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door Trailtraveller »

Ik denk dat je nog zult schrikken van de vuurkunsten van een hoop paalkampeerders.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door Cobber »

Op die leeftijd heb ik ook meerdere keren de opzichter van het Meerschap bij de deur gehad omdat we weer eens wat hadden laten afbranden in het moeras aldaar.
Dus kan iedereen overkomen....hielp de matteklopper van moeders niet zo veel tegen.
Nu mag ik onder begeleiding van andere BushCrafters af en toe een weekendje vuur maken haha En heb een bushbuddy..zodat het niet uit de hand loopt


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door Martin Outdoors »

;D ;D Cobber !  :P

Ach soms zijn fauna en flora ecologen zelfs blij met een brandje, tenminste die ik sprak wel.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
bj0rn
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 nov 2013, 12:08
Contacteer:

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door bj0rn »

[quote="Zandhaas"]
;D ;D Cobber !  :P

Ach soms zijn fauna en flora ecologen zelfs blij met een brandje, tenminste die ik sprak wel.
[/quote]
inderdaad , brengt de successie weer op gang ( dit is geen excuus !  :-X )


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door Alder »

@ Cobber
Ik ben dan ook graag aanhanger van de Intermediate Disturbance Hypothesis ;). Die stelt dat een gemiddelde verstoring van de natuur juist zorgt voor een maximale biodiversiteit. Door een omgevallen boom of een afgebrand stuk bos krijgen weer andere planten en dieren de kans. Of die verstoring nu wel of niet door mensen is veroorzaakt.

Verder vonden alle fietsers zo'n afgebrand stuk bos reuze interessant. Aan de andere kant moet je ook rekening houden met het gevaar van zo'n brand, dus toch maar voorzichtig zijn :P


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door Cobber »

Ik weet van mijn tijd in Australie lang geleden dat er zaden/knoppen zijn die alleen ontkiemen bij brand. De natuur zit wel goed in elkaar.

En ja ik vond die brandjes wel interessant...maarja opzichter weer niet haha
Maar goed kattekwaad hoort erbij.


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
billy
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 dec 2014, 14:47
Locatie: Broekhuizenvorst

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door billy »

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het gezond is voor een natuurgebied als het van tijd tot tijd eens afbrand. Er komen veel mineralen vrij en dood hout word supersnel opgeruimd. Uiteraard zijn de meningen verdeeld, aangezien het na zo'n brand er lange tijd uitziet als een maanlandschap (net als langs de A67 bij Heeze/Eindhoven. Daar is het enkele jaren geleden flink aan het fakkelen geweest en is nu nog een dooie boel. We beginnen de eerste berken zich al flink boven de grond te laten zien. Maar de fik daar was dan ook wel heel flink. Zelfs het leger moest helpen met buffels (genietank), omdat de brandweer het niet onder controle kreeg.

Vroeger werd er in het bos altijd veel oud hout opgeruimd om branden te voorkomen/beperken. Tegenwoordig moet het blijven liggen voor de beestjes en plantjes. Gevolg is natuurlijk wel dat een natuurbrand de potentie krijgt om snel uit de hand te lopen.

Ik hou mijn vuurtjes altijd zo klein mogelijk en zoveel mogelijk opgesloten (stove, dakota firepit) en ik hou blusmiddelen (zand, water) bij de hand. Daarnaast maak ik de plaats van het vuur schoon tot op de mineraalbodem (zand). Tot nog toe gaat het altijd goed.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Iemand wat onhandig geweest te Chaam?

Bericht door Martin Outdoors »

Nu is het brandje in chaam wat overdreven lees ik op het forum .
Hopen dat het niet uit de klauwen loopt.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie