Hand drill wil maar niet lukken

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Hand drill wil maar niet lukken

Bericht door Stovemeister »

Beste Bushcrafters,

Ik ben al enkele weken bezig met het maken van een vuur met de hand drill. Het is me één keer gelukt om een kooltje te krijgen alleen deze ging gelijk weer uit toen het kooltje uit elkaar brokkelde.  :-\ Daarna is het me niet meer gelukt  :-[ Daarom besloot ik jullie hulp in te schakelen.

Hieronder een aantal vragen, waarmee ik hoop, na jullie antwoord succes te behalen:
- Moet het hout van de spindle kurkdroog zijn? Dood hout?
- Moet de spindle van het zelfde materiaal zijn als het fire board?
- Hoe komen jullie aan een lange rechte dunne spindle? Ik kan bij mij in de buurt alleen maar dikke rechte takken vinden en geen kleine. Nu maak ik deze gewoon kleiner met een mes maar het zou praktischer zijn als ik een lange rechte stengel van iets kan gebruiken.
- Ik heb gelezen dat de notch een hoek van 45 graden moet zijn. Ergens anders weer 60 graden. Wat is jullie mening?
- Hoeveel druk moet je geven? (voor zoverre je dit kunt uitdrukken :P) Ik heb geen slechte conditie maar als ik met de hand drill bezig ben dan ben ik helemaal kapot en bezweet door het druk zetten en snelheid maken.

(Voor mijn fire board en spindle gebruik ik één van de onderstaande houtsoorten. Bron: Siegurd Survival)

Linde
Paardekastanje
Populier
Ratelpopulier
Vlier
Wilg (grauwe) behalve treurwilg
Hazelaar
Spaanse Aak
Spar  (werkt erg goed als de conditie van het hout goed is) (kleine naalden en hard) (heeft sparreappels
Els
Klimop (Hedera)
Wilde vijgenboom (Sycamore)
Noorse Esdoorn
Ruwe iep
Iep
Haagbeuk (erg hard om te snijden maar met een beetje moeite werkt het verrassend goed)
Berk (werkt goed als de conditie van het hout goed is)
Reuzenlevensboom
Dennenhout (goed droog zonder hars) Lange zachte naalden
Buddleja
Beuk (zoek hout dat licht verrot is anders is het bijna onmogelijk)
Es (kan heel hard zijn. Gebruik een dunnere boor)

Alvast bedankt voor de antwoorden,


Beweeg je in de buitenlucht! http://outdoorshore.com/
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Hand drill wil maar niet lukken

Bericht door janvanloon »

Hier in onze regio gebruikte men de vuur ploeg.
In Amerika ( indianen ) gebruikte de hand drill. Waarom. omdat men daar soorten planten had zoals de yukka stengels of salie.

Ik heb het gedaan ooit met wilg op wilg. dan ging maar werkelijk met blaren en open wonde op de handen.

Spindle moet kurk droog zijn.
spindle en board - zelfde materiaal dan kan maar moet niet.
Je kunt gerust door batonnen en snijden een spindle halen uit een door stuk hout ( eerst vierkantig batonnen en dan rond snijden met het mes, erna met de achterkant van je mes hem mooi glad schrapen ( heb je ook droge tondel ).
Begint het als zot te roken van de eerste draai, te veel druk. Je moet eerst poeder krijgen in de inkeping. Als dit vol is kun je meer druk geven ( en zo ook hitte geven ) om de kool te vormen.
De hoek - 45 graden is goed. 60 graden word aangeraden als het buiten vochtig is.

Succes


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hand drill wil maar niet lukken

Bericht door Dabberty »

Het enige nuttige wat ik kan zeggen is dat het allemaal kurk droog moet zijn.
Heb het ooit eens gedaan met droog spul, lukte redelijk.
Daarna weer geprobeerd maar de doek waar het in zat werdt lichtelijk vochtig door de mist waar we in liepen, en toen is er niks meer gelukt.
Heb ondertussen een nieuwe tak van een *** (naam vergeten, zal het posten als ik het weer weet) op mijn kamertje staan, al een jaar lang, nu zal hij wel goed droog zijn...
Als proef heb ik ook een arm dikke stengel van een White Widow plant staan, die is ondertussen ook al goed droog.
Binnenkort ga ik beide weer proberen.

Sterkte met ie van jouw, ben benieuwd hoe het afloopt !


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hand drill wil maar niet lukken

Bericht door Roely »

Het schijnt dat met een stuk touw over de top van de boor heen gebonden, met aan weerszijden een lus voor je duimen, het makkelijker succesvol is.
Hazelaar heeft toch keurig rechte takken ( zijscheuten) en met een stuk grof schuurpapier of outdoorstyle een stuk leer en zand krijg je een andere tak ook wel mooi recht en rond.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Hand drill wil maar niet lukken

Bericht door herman744 »

Overjarige stengels van de Toorts (Mullein in het engels) zouden goed moeten werken.

https://www.youtube.com/watch?v=onPOBc_yfVY


Gebruikersavatar
Unknown
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 aug 2014, 14:22

Re: Hand drill wil maar niet lukken

Bericht door Unknown »

Wat roely zegt is een erg goede tip voor het druk zetten.
Touwtje erover en dan gaat het stuk beter.


Je ziet alleen je reflectie in stilstaand water.
Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hand drill wil maar niet lukken

Bericht door Bill »

Hoi,

Ik heb op het 17e Bushcraftweekend van Stichting Bushcraft een workshop vuur maken met de handboor gegeven. Driekwart van de deelnemers lukte het om een gloeiende kool te maken. Met minimale instructie.

Gebruik een uitgebloeide stengel van Yucca als spil en als grondplaat. Yucca groeit wel degelijk in NL. Niet in het wild maar in de tuin! Google eens op Yucca filamentosa of yucca flaccida. Deze kun je in het tuincentrum gewoon kopen. Uitgebloeide stengels kun je oogsten in het najaar.

Gebruik een stengel van vlier als spil (recht en met een indrukbare sponzige kern) om een stukje Yucca in te steken.

Voor meer info zie:

http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2013/10/vuur-maken-met-handboor-op-het-bushcraftweekend.html
http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2013/08/bushcraft-vuur-maken-met-handboor.html

Succes!


Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

Re: Hand drill wil maar niet lukken

Bericht door Bastiaank »

edit: had de titel niet goed gelezen, bericht daarom verwijderd.
Succes en respect als het je straks lukt!
Laatst gewijzigd door Bastiaank op 30 mei 2015, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.


BBC
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2015, 15:52

Re: Hand drill wil maar niet lukken

Bericht door BBC »

Dit is de lichtjes aangepaste versie van een bericht dat ik naar Niels stuurde, misschien hebben anderen er hier ook wat aan.


Ik wil je  het één en ander meegeven ivm de hand drill.  Ikzelf heb ondertussen weinig moeite met een combinatie van lisdodde (ongeveer de dikte van de helft van mijn pink) op een board van wilg, de dikte van driekwart van de breedte van mijn duim (zo zacht mogelijk), toorts op wilg en grote klis op wilg lukken ook.  Voor de rest nog niets geprobeerd.

Gebruik het smalste eind van de stengel om te drillen met lisdodde.

Een hele goede tip die bij mij enorm veel verschil heeft gemaakt is mijn handen insmeren met dennehars.  Je hoeft niet al te veel druk te zetten, maar wel veel snelheid.  Zonder lukt ook, maar meer spierpijn en transpiratie.

Zorg ervoor dat je spindle niet uit het board komt, hou je handpalmen ontspannen (hierbij helpt de hars, want je moet minder duwen met je palmen voor goede wrijving) en gebruik je hele hand (meer rpm's).

Ik zit gewoon op mijn achterste, met één voet op het board, de spindle is ongeveer de lengte van de helt van mijn arm bij lisdodde.  Bij toorts lengte van arm en bij grote klis iets tussenin ( lastig om lange rechte stukken te vinden)

Klink misschien stom maar ik probeerde vroeger naar beneden te gaan met mijn handen, terwijl het naar beneden gaan enkel een gevolg is van de druk die je zet, en dus een bijverschijnsel is.  Maar denk dat de meesten dit sowieso wel doorhebben...

Niet te ongeduldig zijn, als je veel rook ziet ga dan nog even door (vnmlk op  snelheid als je kan). 

Geef je kooltje tijd om te vormen, voorzichtig board eraf, wacht tot het "grijzig" wordt en in de tinderbundle ermee.



Veel succes!

Bert


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: Hand drill wil maar niet lukken

Bericht door Siegurd »

Wat goed werkt is de combinatie Vlier spindle op Clematis bord. Beide zijn goed te vinden in NL. Nog beter werkt de combinatie Klis spindle op een vlier gemonteerd op Clematis bord. Eigenschap van Klis is dat het in eerste instantie het gevoel geeft dat er niets gebeurd maar als het begint te roken dan is het vrij snel prijs. Alleen is klis nooit recht en moet je het monteren op iets wat wel recht is zoals bv vlier.

Zoals hierboven genoemd kun je je handen insmeren met wat hars zodat ze meer griep hebben op je spindle.


Plaats reactie