Tondeldoosje

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Stephan81
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 jan 2015, 14:50

Tondeldoosje

Bericht door Stephan81 »

Niet heel erg bushcraft en meer een survivalding, maar ik zag dit:

https://www.youtube.com/watch?v=cnA-Mwiv_V8

En ik dacht, dat moet ik ook zelf wel kunnen maken.

Afbeelding

Beetje wazige foto, maar ik heb het even gauwig gedaan.

Benodigheden:

- blikje (met deksel om te doven)
- vezels, in mijn geval makeup pads
- vaseline
- paraffine (waxinelichtjes)

Werkwijze:

De werkwijze is vergelijkbaar met hoe je micarta maakt. Smelt circa 2 delen (ik had 2 waxine lichtjes) paraffine met 1 deel (2 el) vaseline. En vul je blikje laag voor laag met vezels en de paraffine/vaseline mix, bij iedere laag druk je het aan zodat het goed verzadigd is. Doe dit meteen want het hard vlot uit.

Nadien het blikje goed inklemmen met wat papier of karton ertussen, zodat de mix maximaal verspreid raakt tussen de vezels en dat het allemaal zo compact mogelijk blijft bij het uitharden. Ik heb het ongeveer een uurtje laten harden.

Gebruiken:

Met je mes of schraper een flinke pluis maken in je blikje. Vonk er op en je kunt het als tondel gebruiken. Het viel mij op dat het toch nog vrij vlot dooft als je pluisje te klein is. Dus misschien niet goed genoeg om ook op te koken met de vaseline/paraffine mix die ik gebruik. Het was ook meer bedoeld als een waterproof tondel, ik heb alleen nog geen dompeltest gedaan maar ik gok dat dit moet lukken gezien de eigenschappen van de paraffine/vaseline.


Stephan81
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 jan 2015, 14:50

Re: Tondeldoosje

Bericht door Stephan81 »

Zojuist het blikje gesloten een uur in een bak onder water gehad. Er uit gehaald, het water er vanaf geveegd. Pluisje geschrapen, vonkje erbij en meteen vuur.

Tzt met andere vezels e.d. experimenteren.


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Tondeldoosje

Bericht door Matis »

Ah, ik had ooit iets soortgelijks gezien.

https://www.youtube.com/watch?v=FwodstnAzb4

Als je wilt koken is die van jou denk ik beter, maar voor tondel is deze misschien wat meer geschikt. Je zou er zelfs in het midden wat charcloth in kunnen doen.


Plaats reactie