Splitwood fire; vuur uit grote blokken hout

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Splitwood fire; vuur uit grote blokken hout

Bericht door Sander2000 »

Vanmiddag was het ff droog voor de verandering, en heb ik weer een vuurtje gemaakt. Begonnen met een paar grote stukken hout, en daaruit alle maten hout die ik nodig had gehaald: 'splitwood fire'. Ze zouden eigenlijk een flitsende nederlandse naam ervoor moeten bedenken. Het voordeel hiervan is dat je bij de droge binnenkant van het hout komt. Maar ook gewoon leuk en een goed vuurtje om te maken  ;)

Dit is waar ik mee begon. Ik had de bast van de blokken hout afgehaald, om ze sneller te laten drogen. Koos voor mn Fallkniven F1 die ik een jaar of twee geleden heb gekregen van Ruud. (https://belgianbirkebeiner.wordpress.com/) Die is sterk en heeft het langste lemmet dat ik heb. Eigenlijk had mn firesteel hier ook op moeten staan, maar die was ik vergeten. De baton gebruik ik altijd en heb ik al best lang, het is veel handiger om een vaste baton te hebben dan er steeds opnieuw eentje te maken.
AfbeeldingIMAG0306 by Sander Althuis, on Flickr

Dan dmv batonnen de stukken kleiner gespleten.
AfbeeldingIMAG0307 by Sander Althuis, on Flickr

De echt kleine stukjes splijt ik op deze manier: (Ala Joe Robinet)
AfbeeldingIMAG0308 by Sander Althuis, on Flickr

Outdoors zou ik mn stukken hout bij elkaar en droog houden door ze op mn bandana te leggen, maar in mn tuin heb ik een veel te mooi tafeltje  ;D(waar ik zelf ook nog eens veel aan heb gedaan).
AfbeeldingIMAG0312 by Sander Althuis, on Flickr

Dan feathers snijden. Van mij hoeven ze niet op de stok te blijven(featherstick). Losse veren gaat sneller en ik vind het makkelijker om ze luchtig neer te leggen.
AfbeeldingIMAG0311 by Sander Althuis, on Flickr

Veel mensen snijden en verzamelen hun veren in een hoed of pet, maar mij maakt het niet echt uit en als ik op een stof mn veren snij, snij ik er vaak gaten in.
AfbeeldingIMAG0313 by Sander Althuis, on Flickr

Ja ik stoot me drie keer aan dezelfde steen  :P
AfbeeldingIMAG0314 by Sander Althuis, on Flickr

Zo ongeveer klaar met de voorbereiding. Alle maten hout, van klein naar groot, bij elkaar. Linksonder de kleinste feathers(veren klinkt weer niet flitsend  ???) die ik met de firesteel ga aansteken.
AfbeeldingIMAG0309 by Sander Althuis, on Flickr

Hier nog een fotootje van een ander vuurtje.
AfbeeldingIMAG0265 by Sander Althuis, on Flickr

Klaar om hem aan te steken. Deze firesteel met hertengewei vond ik wel leuk om weer eens te gebruiken, en schrapen gaat super met de achterkant van de F1.
AfbeeldingIMAG0316 by Sander Althuis, on Flickr

Hij brand, en heb de grotere feathers erop gelegd.
AfbeeldingIMAG0317 by Sander Althuis, on Flickr

AfbeeldingIMAG0318 by Sander Althuis, on Flickr

De stukken die ik er nog niet op leg leg ik altijd aan de zijkant van het vuur, kunnen ze nog wat extra drogen en alvast warm worden. Helpt enorm !
AfbeeldingIMAG0319 by Sander Althuis, on Flickr

Hij gaat nu echt hard, zonder rook en brand lekker hoog. Geslaagd !
AfbeeldingIMAG0320 by Sander Althuis, on Flickr

Toen het goed heet was heb ik een hoop afvalstukken hout verbrand.. Van die zooi die je af en toe krijgt bij het hakken maar waarmee je door de vorm niet echt een lekker vuurtje mee kan bouwen.. Ook wat timmerhout wat over was. Toen ging het al snel regenen. Het vuurtje brandde gelukkig wel door.

Heb de foto's trouwens met mn telefoon gemaakt. Die heeft een goede camera en het gaat een stuk sneller om de foto's op de computer te zetten. Vandaar de wat mindere kwaliteit. Ik zal dit wel wat vaker gaan doen, maar een goeie Canon op zn tijd houd ik ook wel van  ;D

Volgende keer moet ik het maar eens met alleen een bijl doen. Heb het nu stuk of 5 keer gedaan, maar met alleen een bijltje word het weer een stuk lastiger.. Hier doet Dabberty het met zn bijl: https://www.youtube.com/watch?v=wHiLVRVvZYI

Later !


piet snot
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jan 2015, 13:32

Re: Splitwood fire; vuur uit grote blokken hout

Bericht door piet snot »

Heb je het vuur zo aangekregen met die grote krullen zonder toevoegingen van iets? Dat moet dan wel een bijzondere houtsoort zijn? Of ligt het aan die firesteel?


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Splitwood fire; vuur uit grote blokken hout

Bericht door MichelVH »

[quote="piet snot"]
Heb je het vuur zo aangekregen met die grote krullen zonder toevoegingen van iets? Dat moet dan wel een bijzondere houtsoort zijn? Of ligt het aan die firesteel?
[/quote]

dat is op zich niet erg moeilijk als je hout goed droog is, gewoon hard en goed schrapen.
ook kun je losjes of onder een verkeerde hoek schrapen, zodat je wat zwart schraapsel op je tondel hebt.
als je dat vervolgens aansteekt met je firesteel, knettert het, en heb je vuur.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Splitwood fire; vuur uit grote blokken hout

Bericht door Sander2000 »

Klopt, de veren op IMAG0316 heb ik zo aangestoken. Er zitten wat kleinere tussen, zijn niet allemaal dezelfde grootte. Maar inderdaad, goed veel materiaal schrapen is het belangrijkste.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Splitwood fire; vuur uit grote blokken hout

Bericht door Trailtraveller »

Wat meer fijnere krulletjes des te minder firesteel is nodig....zo doe je ook langer met je firesteel.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Splitwood fire; vuur uit grote blokken hout

Bericht door Sander2000 »

Dat is waar idd, ik doe het niet altijd goed..


Plaats reactie