Duct tape vuur

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Duct tape vuur

Bericht door Sander2000 »

Gisteravond heb ik eens geprobeerd om een vuurtje te starten met duct tape. Had het Dave Canterbury zien doen op Youtube, en kwam het gister weer eens tegen ergens. Het schijnt dat je de tape uit elkaar kan trekken en zo een nestje kan maken, was je kan aansteken met een firesteel. Hier het filmpje:

! No longer available

Nou heb ik het dus gisteravond geprobeerd, maar het lukte niet. Het maken van een vogelnestje was erg veel werk, de tape was niet echt makkelijk. Toen ik eenmaal wat had kreeg ik hem niet aan. Met de aansteker brandde de tape wel erg lang.
Ik gebruikte Pattex duct tape, het verschilt denk ik per merk. In de filmpjes die ik heb gezien gebruikten ze meestal Gorilla tape, maar dat heb je geloof ik niet in NL.

AfbeeldingIMAG0321 by Sander Althuis, on Flickr

Dus.. iemand die het wel is gelukt, en wat was het verschil met mijn poging?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Duct tape vuur

Bericht door janvanloon »

Gorilla tape en ducktape van patex is een groot verschil kwa plakkracht.Het heeft dus te maken met de gebruikte lijm ;)

Ik doe dit rond mijn magnesiumblok. Dan als ik magnesium afschraap kan ik een stuk tape gebruiken om het poeder optevangen ;)
Als je dat aansteekt zie je dat de plastiek wel brandt maar niets speciaals. Het is ook niet extra ontvlambaar.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Duct tape vuur

Bericht door Sander2000 »

Gebruikte lijm? Mij leek het vooral liggen aan het feit dat je van Gorilla Tape wel makkelijk dunne sliertjes kan halen, en van mijn Pattex niet. Want hij brandde wel met een aansteker,
en het probleem lag bij het maken van de tondel.
Pattex is een van de duurdere merken in NL, dus ik dacht dat ik wel goed zat met mijn duct tape.

Dat is een goede truc met dat magnesiumblok, ga in onthouden !


Gebruikersavatar
chris-jan
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:01
Locatie: gorinchem

Re: Duct tape vuur

Bericht door chris-jan »

Gorilla tape is bij ons wel te koop in een camping / legerdump zaak.
Verschilt heel erg want de duurdere duct tape heeft meer draadachtige vezel erin.
:)


"Leave nothing but braincells"
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Duct tape vuur

Bericht door Roely »

Jan +1  lijm      de brandbaarheid zit hem echt niet in het gebruikte linnen of katoen.
De lijm bevat rubber en of hars, dat fikt en deze samenstelling verschild per merk en bepaald de brandbaarheid.
Als iets moeilijker brand moet je de massa verkleinen en het beschikbaar oppervlak vergroten daarom de dunne reepjes ;)
Als het met scheuren niet lukt gebruik je toch je mes gewoon.

Als je je vogelnestje te compact maakt, verklein je het beschikbare oppervlak weer.


Ik heb weleens pur plaat gebruikt als tondel... pur is zoals je misschien wel weet brandvertragend, maar als je daar heel dunne vliesjes vanaf snijd ... brand het als de hel.  Dat is ook de kracht en het werkingsprincipe achter  een featherstick.
Daar was jij sander toch al vaak mee bezig geweest. Nu snap je hopelijk ook de theorie erachter.

Daarom ook dat je met de magnesium blok eerst dunne schraapsels eraf haalt .. massa verkleinen en beschikbare oppervlak vergroten... Als blok heb je veel ste veel vermogen nodig om het aan te krijgen. ( met dus genoeg vermogen krijg je ook die blok in een keer aan)  Dus de vonkjes van je firesteel hebben wel de juiste temperatuur maar niet genoeg vermogen om alles zo maar aan te steken, daarom moet je dit voorbereiden.....beschikbaar oppervlak vergroten en massa verkleinen.
Laatst gewijzigd door Roely op 10 nov 2015, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Duct tape vuur

Bericht door Sander2000 »

Thanks Chris-Jan, moet het dan ook maar eens daarmee proberen. Kijken of ik daarmee wel een firesteel-geschikt vogelnestje kan krijgen.

Hi Roely, Ik snap dat de brandbaarheid in de lijm zit, maar de brandbaarheid was het probleem niet. Omdat: als ik het nestje met een aansteker aanstak, brandde hij enorm goed.

Het maken van een nestje voor een firesteel lukte niet goed genoeg. Ik weet hoe het zit met opppervlak ed, alleen lukte het me dus niet om met Pattex genoeg oppervlak te krijgen.
Snijden is een goede tip, maar heb dat toen ook geprobeerd, en dan bleef alles steeds aan mn mes plakken dus dat ging helemaal niet.
Om mijn probleem met de oppervlakte van het vogelnestje te verhelpen wil ik nu dus Gorilla tape proberen, ziet eruit dat het daarmee makkelijker is om hele dunne reepjes eraf te halen.


Plaats reactie