Houtvuur en gezondheid

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Houtvuur en gezondheid

Bericht door Tim »

Naar aanleiding van het verhaal over water zuiveren en je gezondheid leek het me nuttig iets op te schrijven over hout stoken. Hout stoken is gezellig, warm en heel prettig voor je gemoedstoestand. Ik kan er uren naar kijken. Toch kan het erg ongezond zijn en iedereen die een slechte stoker op de buurt heeft ergert zich er wel eens aan.

Wat is vuur: (bron: Wikipedia)
Vuur is het geheel van lichtverschijnselen en warmteontwikkeling dat optreedt als een brandbare stof een oxidatiereactie ondergaat bij hoge temperatuur. Door opwarming van naburige materie komen brandbare gassen vrij, die zelf ook weer oxideren en warmte opwekken, waarmee het proces zichzelf in stand houdt.

Voor hout geldt dus dat het hout vergast en die gassen brandden. Hoe heter het vuur, hoe beter de vergassing verloopt. 

Wat is houtrook:
Dat zijn de gassen/dampen die niet of niet geheel verbranden. Dit is een hele lijst met stoffen, van onschuldig tot zeer kankerverwekkend. Hier is een hele lijst te vinden. http://burningissues.org/car-www/index.html

Nu zijn er lui en website's die zich volledig toeleggen op alle ellende van houtvuur, ik begrijp die mensen wel, maar het is niet zwart/wit. Een goed gestookt vuur hoeft niet vies te zijn. Hoe weet je nu zonder allerlei metingen dat het vuur schoon brandt?

Rook! Als het rookt is het per definitie slecht. Er zijn meerdere voorwaarden, de belangrijkste is temperatuur, bij voorkeur >1000 grC.

Hoe doe je dit in het bos?
- Zorg dat de vuurkern klein en heet blijft. Stook in een kuiltje, door de lagere luchttoevoer onderop het vuur, zal het minder afkoelen en beter brandden.

- Maak een Dakota fire pit. Zuiniger in verbruik, valt niet op en net als bovenstaand brandt het heter en dus schoner.

- De bushbuddy! Door de dubbele wand is de vuurkern heter en door de secundaire beluchting ontstaat er een soort naverbrander voor de houtgassen die anders zouden roken.

Hang je billy ipv hem op het vuur te zetten. Erop zetten doet het vuur afkoelen en roken.

Graag jullie aanvullingen of kritiek, dit is slechts wat ik er van weet.

Carpy.


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door Martin Outdoors »

Dood gaan we toch , liever bij een houtvuur dan in de file . haha :)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door Tim »

Yo,

Helemaal waar, maar ik geniet toch liever 10jr langer van m'n houtvuur ;D

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door bjorri »

Prima onderwerp.
Net als iedereen poog ik uit de rook weg te blijven. Helaas lukt dat vaak niet. Als het heel erg is dan ga ik weg (naar bed of zo).

Het idee van een kuiltje, schaal of zelfs in de bushbuddy (kloon) vind ik wel een goede, eens zien of daar iets mee te doen is. Het moet wel gezellig blijven natuurlijk.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door CommonZense »

Een van de irritantste dingen van een rokerig kampvuur vindt ik het volg-Bas-syndroom. Deze wordt vooral sterk geuit op niet al te winderige dagen/nachten. Nu heb ik een tijd geleden geleerd dat het probleem niet wordt veroorzaakt door een psychologische aandoening van het kampvuur zelf, maar door simpele wetten uit de natuurkunde. Voor wie nog meer leidt aan rokerig achtervolgingswaanzin, het schijnt zo te zitten.

Door aan een kampvuur te staan of zitten warmt doorgaans je lijf op. Zoals de meeste weten kan je je bijna branden aan je eigen kleding zo heet dat het kan worden. Die warmte straal je uit en stijgt op zoals een schouw in een open haard. Hierdoor krijg je een van onder aangezogen bovenwaartse luchtstroom. Deze kan zo sterk zijn dat er een vaccuüm tussen je lijf en het vuur ontstaat waardoor je de rook van het vuur aantrekt. Dat wil via 'jouw thermiek' omhoog de lucht in. Je fungeert als een rookmagneet. Even van plaats wisselen blijkt dan ook niet altijd te werken.

Wat kan werken is een warmtereflectiescherm naast je vuurtje bouwen wat dan voor het 'schouweffect' zorg draagt. Zet het dan dichter bij het vuur dan dat je zelf zit. Een andere optie is om het vuur van meer hitte te voorzien. Dan zou de rook zowieso moeten stoppen.
Laatst gewijzigd door CommonZense op 21 okt 2015, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door janvanloon »

kijken wat hout je opfikt helpt ook al.
Zuurstof toevoer is ook belangrijk.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door Dabberty »

[quote="Carpy"]
Stook in een kuiltje, door de lagere luchttoevoer onderop het vuur, zal het minder afkoelen en beter brandden.
[/quote]

Hoihoi, hier ben ik het toch niet echt mee eens..
Door in een kuiltje te stoken is het juist moeilijker om goede lucht toevoer te creeren, en rookt het sneller.

Zelfde principe is ook van toepassing in the bbq / rookton, waar de kolen zuurstof nodig hebben. In de rookton heb ik bvb 4x 2.5 cm gaten zitten onderin om de luchtoevoer te regelen. 1 dicht draaien en de temp gaat ongeveer 25 / 30 graden omlaag vanwege zuurstof gebrek.

Rookt m'n kampvuurtje, nieuw blok onder de gloeiende / rokende blokken leggen zodat die iets omhoog komen en meer zuurstof krijgen, en hop, er is weer vuur.

Bij de long fires / langvuur? genoeg ruimte tussen de stukken hout zorgt voor een mooi langdurend vuurtje..

Voor de rest ben ik het wel allemaal eens.
Laatst gewijzigd door Dabberty op 21 okt 2015, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door oud deelnemer 4 »

ik ben het helemaal met Carpy eens...
hout goed laten aandrogen en niet al te grote of teveel erop in een keer wil ook wel helpen...

dat van die rookmagneet is wel leuke info en goed om te weten  :D


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door Cobber »

Veel natuurvolken/landen zijn nog altijd aangewezen op hout voor warmte en/of koken.natuurlijk het is meer schadelijk maar zecwrden ook oud.

Maar waar het gezegde vandaan komt:
Rookvlees gaat langer mee.
Vandaan komt weet ik niet 8)


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door Tim »

Hey,

Nooit zo over na gedacht, maar die rookverklaring klopt natuurlijk als een bus. Je moet dus naast iemand gaan zitten die langer is, die heeft meer "trek" ;D.

@Dabberty: Ik denk dat het komt omdat je rookmot of schilfers veel te koud zijn. Ook ligt die mot zo dicht opeengepakt dat er bijna geen zuurstof in kan komen. Met die gaten regel je volgens mij de trek (temperatuur) in het rookvat en een beetje de zuurstof. Zo'n bakje mot wil buiten het vat ook maar amper brandden.

Als de voorwaarden (driehoek) aanwezig zijn, heb je vuur. Als het dan ook nog Stoichiometrisch klopt, heb je schoon vuur. Denk maar eens aan je auto, die heeft 80kW vermogen en maar 1 gat van 2,5cm waar de lucht naar binnen komt. Een normaal kampvuurtje zal max 5-10kW zijn.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door Dabberty »

Ik gebruik geen schilfers of mot, maar gewone kolen, die zitten in een 'emmer' van gaas, die weer op 3 pootjes staat, ongeveer 5 cm van de grond, zodat de lucht toevoer ook van onderen komen. Dit is een vrij normale setup voor een rookton met kolen / UDS.

Zie dit topic voor mijn tonnen.

Ik blijf het oneens met je op dat ene punt :-) Geen vuur in kuilen voor mij, tenzij het een dakota ding is, maar dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="Cobber"]
Veel natuurvolken/landen zijn nog altijd aangewezen op hout voor warmte en/of koken.natuurlijk het is meer schadelijk maar zecwrden ook oud.

Maar waar het gezegde vandaan komt:
Rookvlees gaat langer mee.
Vandaan komt weet ik niet 8)
[/quote]

NOU ... met het hierboven even rood gemaakte ben ik het zeker niet eens...
in Nepal (vaak geweest) hebben de hutjes op de berghellingen geen schoorstenen en hangen ze dus vol met rook.
die mensen hebben na 20 jaren  allemaal wel last van hun longen.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door Tim »

[quote="Dabberty"]Ik blijf het oneens met je op dat ene punt :-) Geen vuur in kuilen voor mij, tenzij het een dakota ding is, maar dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd.[/quote]Misschien druk ik het wat verkeerd uit, ik bedoel geen put of halve dakota.

Het idee is dat de hitte van de kern van het vuur beschermt is. Dus zeg een halve steek diep en deze grond bovenwinds leggen. Zoals de derde foto http://test.bushcraftnederland.nl/http://forum.bushcraftnederland.nl//viewtopic.php?t=4.msg200356#msg200356 Het kan ook met stenen of bv zo'n warmte schot van takken.

Ook al rookt het nog flink  :-[ Was halfzachte vlierhout...

Mooie rook tonnetjes, lekker. Die Jerky (billtong) staat ook nog op m'n lijst. Je verklapt het daar trouwens al. Ingeweekt hout. Het mag niet te heet worden ;)

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door Martin Outdoors »

Tja oakleaf dan worden ze oud met last van hun longen :P

Op yt staan leuke filmpjes over hoe je kunt proberen geen rookmagneet te zijn.
Ik zelf stook regelmatig met hout in een kuiltje (eigenlijk meer een verlaging) met tegenover waar ik zit een hitteschild of reflectie scherm hoe je het noemen wilt.

En zoals Commonzense ook aanhaalde , als mijn scherm dichter bij het vuur staat dan ik zit dan gaat de rook mooi bij me vandaan .
Natuurlijk als het hard waait dan werkt het minder , zo zijn er wel ontelbare factoren die er toe doen.

Ik moet zeggen dat in een kuiltje voor mij prima werkt , roken doet het pas als het hout nat is en ja dat gebeurt soms dat het regent he en dan heb ik geen keus en stook ik met walmend klam hout want ik vind een gekookte aardappel lekkerder dan een rauwe . :P


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Houtvuur en gezondheid

Bericht door b2b »

Nou begrijp ik ook dat de rook altijd naar me toe trekt, ik bedoel was zelf al een 'warme persoonlijkheid' en wordt nu dus extra warm.

Volgende keer ga ik daar eens op letten.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Plaats reactie