Vuurboog met spar en wilg.

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Vuurboog met spar en wilg.

Bericht door madman73 »

Hier ook nieuwsgierig!


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Vuurboog met spar en wilg.

Bericht door ger010 »

Nog niet kunnen proberen ben bezig met aanschaf nieuwe wagen
pfff die auto verkopers kansloos af en toe...

Hoop van het weekend ff een momentje te kunnen pakken.

Ik kom er zeker op terug.


Afbeelding
Hanssie
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2015, 14:19

Re: Vuurboog met spar en wilg.

Bericht door Hanssie »

hallo allemaal,

een week geleden ook even geprobeerd om vuur te maken met een vuurboog.

helaas mislukt, maar toen had ik de spil en plankje van wilgenhout. Op het filmpje zie ik dus sparrenhout op wilg. moet je altijd met verschillende houtsoorten werken? en maakt het uit welke soort hout je gebruikt?

ook heb ik geen lager gebruikt, maar dat kan zonder toch?

alvast bedankt voor je hulp


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Vuurboog met spar en wilg.

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Hanssie
het is niet noodzakelijk om met verschillende houtsoorten te werken... wel is het zo dat hard hout veeeeeel mer skills en uithoudingsvermogen vergt dan de zachtere houtsoorten.
wilg op wilg gaat over het algemeen prima.... ik gebruik vaak hazelnoot op hazelnoot (gewoon omdat ik dat her overal heel makkelijk kan vinden) .
bovendien heeft hazelnoot al mooie rechte stokken en de dode stokjes zijn ook meteen goed droog en dus klaar voor gebruik.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Vuurboog met spar en wilg.

Bericht door madman73 »

En zonder lager gaat natuurlijk ook.  Ik denk dat de lagers toch echt later zijn uitgevonden dan de vuurboog.  Met maakt het wel makkelijker om te beginnen.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Vuurboog met spar en wilg.

Bericht door janvanloon »

Misschien even zeggen wat niet lukte... kreeg je geen poeder, gloeide het niet...

Ik pak wilg op wilg, hazelaar op wilg, spar...
Zorgen dat alles droog is! En de juiste druk is belangrijk


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vuurboog met spar en wilg.

Bericht door Trailtraveller »

Zorg voor een zachte houtsoort spindel. en een wat hardere houtsoort als plankje (geen hardhout behalve bij het handblok) of gewoon hetzelfde soort . Bij spar kun je een verkeerd gedeelte gebruiken met teveel hars, resultaat is dat je juist de de spindel glad maakt. Hierdoor zul je zien dat er geen diepbruin tot zwart stof of vezeltjes ontstaan van of de spindel of het plankje. Je moet dus hout nemen wat niet te zacht is (te veel vezels en geen diepbruin of zwarte kleur) en geen hars bevat. Maar wel voldoende frictie en temperatuur creëert.

De zachte houtsoort kun je controleren in het veld dat als je er met je nagel indrukt er een afdruk achterblijft.
Neem goed droog hout, met wat vochtiger hout is het wel mogelijk maar dan put je jezelf behoorlijk uit.

Eerst goed ademhalen. Rustig opbouwen met draaien, pas als je in voldoende mate rook krijgt en deze dik is ga je voor de eindsprint.
Houdt de spindel voldoende rechtop.  De inkeping (pizzapunt, moet ongeveer een kwart zijn van het rondje).
Ik maak verder de inkeping in lichte trapezium vorm , onder breder en boven iets smaller.

Boog lengte is ongeveer de lengte van je arm, lichte buiging en enigszins flexibel.
Ik wikkel het touw strak en hou tijdens het vioolspelen 2 vingers op het touw om eventueel de spanning te vergroten.
Spindel aan de buitenkant van het touw, dus niet tussen boog en touw.
Maak de slag zo lang als mogelijk maar net niet tegen het einde.

Spindel boven scherpe afgestompte punt en onderkant (vuurplankje) een stompe punt waarbij de punt geheel aansluit in het spindelgat
Het handblok de inkeping insmeren met spuug of bladsmurrie.

Als touw heb ik gemerkt dat paracoord soms tegen je werkt. Te glad of teveel rek.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Vuurboog met spar en wilg.

Bericht door Martin Outdoors »

Zo'n lagertje is zeker niet nodig maar volgens mij al gezegd voor beginners ideaal.
De tip kreeg ik hier op het forum, dankzij de info die ik hier kreeg is het mij dan ook vaak gelukt en ik neem het lagertje regelmatig mee ipv een houtje te gebruiken want het scheelt, alle frictie op de verkeerde plek word weg genomen.

De poging op het filmpje van mij ging vies snel , ik heb wel eens 10 minuten zitten "boren" en dat een keer of 5 a 6 achter elkaar.
Elke keer was er wel iets niet goed, inkeping , spindel , overbrengen van kooltje naar birdsnest, hout wat vochtig werd noem maar op.
Als alles perfect is dan heb je met de juiste behendigheid zo een kooltje

Ook op dit draadje lees ik weer waardevolle info, leuk.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Hanssie
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2015, 14:19

Re: Vuurboog met spar en wilg.

Bericht door Hanssie »

allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken.

het lukte eerst niet om de spindel maar een beetje te laten roken, werd wel bruin/zwart maar dan had ik het gehad.

achteraf een te dunne wilgentak gepakt, en die gebogen. Hierdoor glipte die te vaak, als ik er wat spanning op de spil ging zetten.

deze week wel gelukt. ik heb een andere boog gemaakt, die ik niet hoef te buigen. (gewoon een tak, waar ik het touw aan 2 zijtakken knoopte)

ook de spil vlijmscherp gemaakt bovenin. en op een stuk eikenhout kwam er wel rook af.

daarna een notch gemaakt in het eikenhout, en heb ik mn eerste kooltje gemaakt.


mijn volgende vraag: hoe maak in een birdnestje? van welk materiaal is het eigenlijk?


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Vuurboog met spar en wilg.

Bericht door Martin Outdoors »

Een birdsnest kan van alles zijn zolang het maar goed droog is .

Ik pak meestal droog dood gras met wat kleine stukjes berkenschors.
Daar waar ik het koolltje in de birdsnest stop heb ik vaak een mini nestje met lisdodde pluis of de pluimpjes van riet .
Ik heb het een aantal keer gedaan met groen geplukt gras en dat laten drogen maar dat werkt niet lekker , veel rook en gloeiende stukken maar echt branden doet het bijna niet. ook in het filmpje had ik dat gebruikt daarom duurde het birdsnestje aanblazen in verhouding lang.


Maar een birdsnest aanmaken is een hele andere skill hoor, kooltje uit de notch krijgen , overdracht van het kooltje naar het nest , de locatie van het kooltje in het nest, hoe hard blaas je in het begin midden en eind van de tijd om hem aan te krijgen , wat voor materiaal, wat voor weer is het waait het regent het etc,

Succes !!


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Hanssie
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2015, 14:19

Re: Vuurboog met spar en wilg.

Bericht door Hanssie »

@zandhaas, alvast hartelijk bedankt.

ik had het al even willen proberen, maar ben deze maand nog erg druk. Anders had ik al kunnen vertellen over het resultaat.

de schors van de berk ga ik proberen, we hebben er 1 op ons erf staan.

of het lukt horen jullie later


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Vuurboog met spar en wilg.

Bericht door Martin Outdoors »

En al iets in de brand kunnen steken @Hanssie?


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie