Tonderzwam supaah!

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Tonderzwam supaah!

Bericht door janvanloon »

Leuke test,
Maar normaal heb je alle stappen van vuur al klaar hebt ( tondel, dunne twijgjes enzoverder ).
Dus een goede kool zoals het verkoolde stuk vind ik wel leuk.
En idd, het is niet zo gemakkelijk als je ziet op tv of youtube.

Heb je al eens geprobeerd hem op te fluffen ( donzig maken )?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

Re: Tonderzwam supaah!

Bericht door eric »

Nee, nog niet geprobeerd om het op te fluffen, kan ik ook nog eens proberen. Misschien de volgende stap, natuurlijke brandbare tondel.. ik kan het kooltje proberen aan te maken met wat lisdode of schraapsel van berkenbast....

Maar het is wat je zegt, normaal heb je de rest klaar liggen. Nu ging het mij er om, om te kijken wat het beste gloeit en hoelang. Ik twijfel dan nog tussen het gekookte stukje of het verkoolde. Het verkoolde is makkelijk te maken in een kampvuur. Dus weinig handelingen tegenover het gekookte stukje. Alleen is het gekookte stukje dan weer makkelijker te hanteren als het gloeit. Maar ik zou voor het verkoolde stuk een tak kunnen splijten om het vast te houden...

Dan heeft het verkoolde stukje toch mijn voorkeur. Weinig handelingen (stukje zwam in een klein blikje) en het hoeft niet te drogen, dus snel klaar.. 


Er is meer te zien aan de andere kant van de geraniums.....
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Tonderzwam supaah!

Bericht door janvanloon »

Van oorsprong flufde men de amadou op zodat hij beter de vonken pakte bij markasiet en silex.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Tonderzwam supaah!

Bericht door Dabberty »

Dank je wel voor het uitproberen eric. Ik ben een beetje teleurgesteld im de gewone versie, dat die niet blijft gloeien. Ik ga dit weekend het ook eens uit proberen. Ik heb hier wat spul liggen dat al een jaar ligt te drogen.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Tonderzwam supaah!

Bericht door madman73 »

Voordeel van dde gekookte gekookte vind ik dat het makkelijk is mee te nemen en niet uit elkaar valt.  Gewoon als een lapje zeemleer met de vuurslag en vuursteen in een foedraal. Even aansteken,  gloeiend stukje eraf snijden en de rest weer in de foedraal.  Gloeit lekker lang en ruikt heerlijk.


Plaats reactie