Show hier je tuin-bushcraft vuurplek

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Show hier je tuin-bushcraft vuurplek

Bericht door remone »

Dag allen,
Ik heb momenteel een simpele vuurschaal voor mijn tuinpraktijken. Niet eens fotowaardig mijns inziens.
Nu ben ik benieuwd naar jullie vuurplekken in de tuin, of vaste plekken. Mijn ervaring is, is dat hier veel creativiteit rondhuppelt  8)
Zelf zoek ik iets om gewoon een fikkie te stoken, om op te kunnen grillen/bbq-en, en waar ook weer met gemak op gekookt kan worden met bv de DO en skillet.
Het moet multifunctioneel zijn dus, en niet iets waarbij je constant krom moet staan om in de pan te roeren. En vooral ook gebruiksvriendelijk, als in; ff gauw at spelen met vuur buiten, zonder eerst van alles in elkaar te moeten zetten.
Anderzijds moet het vuur niet te hoog zijn, wanneer ik hem puur gebruik om in het vuur te staren.
Wellicht dat ik eens met een smid ga praten ofzo, om een systeem te maken. Verhoging metselen ofzo.... hmmm
Nadeel is dat ik maar ene klein tuintje heb bij mijn rijtjeswoning.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Show hier je tuin-bushcraft vuurplek

Bericht door Tim »

Hi Remone,

Ik vind dat een open vuur in een buurt niet echt kan. Het rookt altijd en daarmee ben je anderen tot last.

Wij hebben daarom een gewone bbq en zo'n stalen tuinkachel met redelijke schoorsteen. Die kun je rookvrij stoken en broodjes/worstjes op een stokje gaat ook. Voor de Dutchoven haal ik de kooltjes eruit en zet ik ernaast tussen 2 klinkers.

Je hebt ook vierkante tuinkachels, daar kan een ketel op staan.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Show hier je tuin-bushcraft vuurplek

Bericht door madman73 »

Hier ook een kachel vuur het staren om dezelfde reden wlke Carpy noemt.  Bbq-en en DO gaan in een stalen vuurbak.


remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: Show hier je tuin-bushcraft vuurplek

Bericht door remone »

Bedankt voor de reacties.
Grappig :)
STook altijd in mn vuurschaal, nooit klachten gehad. Ook geen dikke rookpluimen ofzo.
Ben ook niet de enige in de buurt die 'open' vuur maakt.
Maar als het overlast zou veroorzaken zou ik het ook niet ok vinden.

Eerst dacht ik dat een kookkachel, zie foto, wel leuk zou zijn. Echter is dat niet geschikt om flinkt te fikken, te dun. Het idee echter vind ik leuk.
Ik zou het liefst een alles-in-1 systeem creeeren. Ik denk nu aan een gemetselde kachel, met mogelijkheid een vurschaal bovenop te plaatsen om wat hoger te kunnen koken en wat lager te kunnen stoken.
Schoorsteen optioneel.
Bijlagen
kookkachl.jpg


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Show hier je tuin-bushcraft vuurplek

Bericht door Sander2000 »

Deze is wel te laag voor jouw eisen, maar miss toch wat inspiratie?  :):

AfbeeldingIMG_3756 by Sander Althuis, on Flickr


remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: Show hier je tuin-bushcraft vuurplek

Bericht door remone »

[quote="Sander2000"]
Deze is wel te laag voor jouw eisen, maar miss toch wat inspiratie?  :):

AfbeeldingIMG_3756 by Sander Althuis, on Flickr
[/quote]
Dat geeft wel wat inspiratie ja :)
Misschien iets verder op doorborduren, zodat ik er ook een vuurschaal bovenop kan plaatsen voor de do, of een ander lade-systeem ofzo, om de hoogte van het vuur te kunnen verstellen....hmmm.


Gebruikersavatar
Fransje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2015, 12:29
Locatie: Enschede

Re: Show hier je tuin-bushcraft vuurplek

Bericht door Fransje »

Stenen los gestapeld met vuurbak zodat die ook ergens anders in de tuin kan staan.
De losse vuurbak zet ik wel eens op het gras op een staalplaat met stenen er onder.
Verder zorg ik dat ik niet te veel rook maak, en mijn buren hebben een drumstel dus die klagen niet.
Ik stook er hout en houtskoolbriketten in voor de do en hout of houtskool om te grillen.
  Stoken doe ik ook vaak in mijn mega buchcooker.
http://test.bushcraftnederland.nl/index.php?topic=7317.msg0#new
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Laatst gewijzigd door Fransje op 09 nov 2015, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Y�py�
Plaats reactie