Wood rocket stove

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Wood rocket stove

Bericht door Wälderer »

leuk idee maar lijkt me wel meer oets om thuis te maken, zie niet direct iemand met een boormachine het bos in lopen  ;D

https://youtu.be/cQdea3z8c3g


Take less, do more.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Wood rocket stove

Bericht door janvanloon »

Had ik deze morgend ook al gezien op youtube.
Het ziet er leuk uit om eens te proberen met een auger.

Maar vraag me af hoe goed je hem kunt vullen om hem brandend te houden... Zwedish stove ziet er gemakkelijker uit.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wood rocket stove

Bericht door MichelVH »

Ik vind m wel gaaf bedacht :)


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wood rocket stove

Bericht door michiel »

Ik vraag me af of je 'm hoeft te vullen. Een normale rocket stove voed je met hout aan de voorzijde. Deze stove zou zichzelf kunnen voeden doordat hij het droge hout aan de binnenkant verbrand.

Een aanpassing aan deze stove zou zijn om het gat aan de voorzijde groter te maken zodat je 'm makkelijker kan voeden en toch voldoende zuurstof aan kan laten zuigen.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

Re: Wood rocket stove

Bericht door Bastiaank »

[quote="michiel"]
Ik vraag me af of je 'm hoeft te vullen. Een normale rocket stove voed je met hout aan de voorzijde. Deze stove zou zichzelf kunnen voeden doordat hij het droge hout aan de binnenkant verbrand.

Een aanpassing aan deze stove zou zijn om het gat aan de voorzijde groter te maken zodat je 'm makkelijker kan voeden en toch voldoende zuurstof aan kan laten zuigen.
[/quote]

Misschien twee gaten boven elkaar? dan is de onderste voor lucht en de bovenste voor brandstof.
Maar ik denk dat het idee meer is om een soort zweeds toorts te maken.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Wood rocket stove

Bericht door Tim »

Een rocket stove werkt zo goed omdat de riser (het vertikale deel) als een super schoorsteen fungeert. Hierdoor wordt het heel heet en de rookgassen zijn een aantal seconden onderweg, waardoor ze genoeg tijd en temperatuur hebben om volledig te verbrandden.

Normaal gesproken brandt natuurlijk de schoorsteen niet, als je dus ook nog gaat "voeden", vermoed ik dat het blok in no time weg fikt.

Ik zou zeggen: Proberen :P :P

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie