Constructieve dragende hittebestendige doorvoer in piramide tent

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Edkoevoet
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2016, 15:07

Constructieve dragende hittebestendige doorvoer in piramide tent

Bericht door Edkoevoet »

He wat een leuke groep!

Ik wil zelf een houtkachel in mijn piramide tent gaan maken en de hoofd draag paal vervangen door een sterke kachelpijp.
Dit betekent dat ik een dragende/constructieve hittebestendige tentdoekdoorvoer moet gaan maken.
Volgens mij wel eens dingen gezien met dik leren overgangen!

Iemand ervaring of kennis hierover?


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Constructieve dragende hittebestendige doorvoer in piramide tent

Bericht door bourgeois »

Je zou je kunnen afvragen waarom, als dit een levensvatbaar idee zou zijn, dit niet al een paar honderd jaar over de hele wereld toegepast wordt. Feit is dat historisch gezien alle kegelvormige tenten met centrale kachel zowel een stok als een kachelpijp hebben (b.v. de US Army Sibley tent uit de 19e eeuw). Een probleem dat ik zie is dat door verhitting van de pijp deze pijp, en dus je "tentstok", in lengte zal varieren. M.a.w. afhankelijk van hoe je hem in eerste instantie opspant je tent of te slap of te strak zal staan naargelang het kachelgebruik/hitte.


Gebruikersavatar
yöpyä
Berichten: 553
Lid geworden op: 15 jul 2011, 13:15
Locatie: Enschede

Re: Constructieve dragende hittebestendige doorvoer in piramide tent

Bericht door yöpyä »

Pro tipi heeft geloof ik een kachelpijp als tentstok
Persoonlijk zou ik voor een tentstok en een dakdoorvoer, die je zo kan kopen, gaan.
Scheelt je een hoop gezeul in de zomer.


Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2016, 13:45

Re: Constructieve dragende hittebestendige doorvoer in piramide tent

Bericht door Ernst »

Ik zou ook afraden om de kachelpijp als tentstok te gebruiken. Mocht er iets mis gaan met de steun van de tent, zit je met een gloeiend hete kachelpijp te kijken. Veiliger lijkt mij om gewoon een tentstok te gebruiken. Die hoeven inderdaad niet veel te wegen.


Bouk
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 jan 2012, 12:11

Re: Constructieve dragende hittebestendige doorvoer in piramide tent

Bericht door Bouk »

Ik ben 5 jaar in het bezit van een protipi en dat bevalt me erg goed,een schoorstok waar de kachel aan hangt.
En we hebben al wat stormen doorstaan
we hebben ook een 'zomerstok' die we eigenlijk nooit meer gebruiken.

Groet Bouk


Gebruikersavatar
rdolfijn
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2013, 12:17
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Constructieve dragende hittebestendige doorvoer in piramide tent

Bericht door rdolfijn »

ook wij zijn in bezit van een protipi met "stookstok" iets korter dan Bouk maar met een dikke 400 kampeerdagen.
zou willen stellen dat de stookstok sterker is dan de tentstok, het is namelijk een 73 mm ronde buis die in stukken van een meter gekoppeld worden.
boven in zit een eindstuk waar een warmte isolator omheen zit. de diameter daar is ongeveer 130 mm.
uiteindelijk hangt de tent aan banden die aan de naden van de tent zitten en aan de andere kant in lussen waar een ketting doorheen zit om de warmte isolator hangt.
praktisch gezien zou je dus de top uit de pyramide tent moeten halen, de naden van banden voorzien en een hoed moeten maken die de banden afsluit.
op de foto zie je de isolator met daaronder de hoed. op de witte streep komt de ketting met lussen te hangen. Afbeelding
ga nog zoeken naar een foto van de binnenkant.
zelfs een laag sneeuw houdt de stookstok
Afbeelding

tja het gewicht blijft een nadeel, pijp met kachel wegen toch ruim 30kg. maar koud zul je het niet meer hebben.
Afbeelding
Bijlagen
2013-11-16 14.02.16 (Small).jpg
2013-11-16 14.02.16 (Small).jpg (88.21 KiB) 3587 keer bekeken


Plaats reactie