Welke stove nemen jullie mee op pad?

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Gebruikersavatar
ton.kawasuki
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 sep 2016, 22:58

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door ton.kawasuki »

haha gaaf , weer een project erbij , deze ga ik eens uitproberen bedankt voor de tip Michel
groeten
^-^ ton


Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan . ;-)
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door Roel »

Gewoon een Dakota-vuurtje, doet het altijd en je hebt maximaal een metalen roostertje nodig, maar het kan evt. zonder.
Dakota Fire Hole.jpg
Dakota Fire Hole.jpg (26.21 KiB) 4563 keer bekeken


Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2016, 13:45

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door Ernst »

We nemen in bosrijk gebied altijd een Biolite stove mee. Werkt prima, alleen is het vervelend dat je de pan eraf moet halen om hout bij te vullen. Dit moet best vaak, zeker als je de ventilator aanzet. Verder kan je er je telefoon mee opladen, maar dat gaat tergend langzaam (bij smartphone zo'n 1 procent per half uur stoken).


Gebruikersavatar
rahike
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 nov 2016, 12:59

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door rahike »

als je dan toch voor gas ga zal ik geen campinggaz nemen... of je moet een andere aansluit adapter er bij kopen. :o


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door Roel »

Ik krijg toch een beetje het idee dat men hier erg bewust kiest voor een technologische oplossing, al snap ik nog niet helemaal waarom... ???


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door Martin Outdoors »

bushcraft 2017. Waarom met prehistorische gereedschappen en vaardigheden het bos in duiken als een gas brander en een aansteker ook mee het bos in kan...in Alaska leven de "Last Alaskans" de ("echte" bushmensen) die alleen bezig zijn met overleven, jagen, hout kappen ,warm blijven met sneeuwscooters radio's en vliegtuigjes .

Ook bushcraft leeft in een moderne tijd , heeft tegenwoordig ook vele vormen van traditioneel tot heel modern en omdat het niet in 1 hokje te stoppen valt is dat bushcraft "een persoonlijk iets " of "een iedereen moet het zelf weten dingetje" ^-^ mijn mening is dus niet valide .

Want iedereen moet het zelf weten of hij zichzelf bushcrafter vind of bijv een wildkampeerder of allebei ,tenminste dat heb ik hier "geleerd"
Vroeger had je dat niet nee branders en aanstekers nu wel (de eeuwige discussie) deeltje 148.001 ;D ;D , :o :P ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door Roel »

Leuk gesproken...
Wil toch wel eens zien hoe al dit soort zaken werkt als er ooit een moment is dat al die moderne zaken het niet meer doen en/of op raken....succes..
:D


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door oud deelnemer 4 »

Vuurtje op of in de grond, in een houtvergasser of buschbox, gas, spiritus of benzine ik kies dat wat mag, kan en het beste gaat in een bepaalde situatie... gewoon kwestie van aanpassen naargelang de situatie erom vraagt.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door Martin Outdoors »

Vuurstaal/slag en vuursteen onverslagen sinds euh sinds heel lang geleden !!!! ^-^
Ah joh Roel dat maken we toch niet meer mee ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door Roel »

Droom verder jongen, droom verder....


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door Martin Outdoors »

Dromen ? ;D ;D Goed joh ik droom wel verder. ik lach me dood hier.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door Roel »

Ik ook..ooit... maar niet heus...


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door Pyro »

Ik gebruik tot nu toe meestal een Primus Omnifuel en daarvoor een MSR Whisperlite 1.
Ik ben nu wel zoekende dankzij dit forum naar een alternatieve wijze zoals een Firebox een Hobo of een Solo stove, iig zoek ik iets wat aansluit aan mijn eigen wensen!
Een stove waar ik hout in kan stoppen en waar ik ook in geval van schaarste een alcohol/spiritus brandertje in kwijt kan om op te koken!
Ik vind het persoonlijk wel erg moeilijk om een keuze te maken uit het ge-explodeerde aanbod van deze (Multi) stoves vandaag de dag!
Vooral de prijs en de bruikbaarheid per stove verschillen nogal en de pakmaat niet te vergeten!
Ik ben nu op zoek naar een goede combi van een pannensetje waar de stove in past zoals te zien op diverse websites of zelf samen te stellen!

@Martin Outdoors:

Ja goed omschreven Martin, laat ieder inderdaad voor zichzelf beslissen of diegene zichzelf bushcrafter, survivelaar, Mc Gyver of desnoods Pino noemt!
Laat het iig duidelijk zijn dat je daar gelukkig geheel vrij in staat!
Het laatste waar ik en meerderen met mij op zitten te wachten, is dat je over 5 jaar een verplicht diploma moeten gaan halen om in het bos te spelen en jezelf een van deze titels toe te mogen eigenen!
En nee, dat heb ik niet per definitie hier op dit forum geleerd, maar ik heb van nature absoluut geen hokjes mentaliteit en beslis zelf wel welke kant ik op ga! ;-)
Maar nogmaals, goede uitleg Martin!

@Roel

Martin bedoeld volgens mij dat je niet per definitie gebruik hoeft te maken van (pre) historische gereedschappen als je ook het gemak van een aansteker tot je beschikking hebt (maar het kan wel!)
Ik vind het leuk dat ik op een aantal vuur kan maken, maar ik heb in geval van nood of gewoon geen zin hebben om moeilijk te doen gewoon een aanstekertje bij me!
Mensen passen hun vaardigheden meestal redelijk rap aan, aan de situatie waarin ze zich bevinden!
Dat leer je wel op een forum als dit! ;D


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door Martin Outdoors »

Ja dat bedoel ik in mensentaal @Pyro ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Welke stove nemen jullie mee op pad?

Bericht door Roel »

@Pyro, en ik heb in het geval van nood graag de kennis om het op (pre)historische wijze te kunnen doen, dasal...
"the knowing is in the doing" zoals ze in het Engels graag zeggen....
En als je niet blijft oefenen zul je falen op het moment dat je het echt nodig hebt....
Wat niet betekend dat ik me niet graag zal warmen aan een vuur dat op "moderne" wijze is aangestoken... ;D


Plaats reactie