Vuurboog op Lentehang

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Vuurboog op Lentehang

Bericht door Robbe »

Tijdens de Lentehang geef ik een workshop vuurboog.
Na een korte uitleg oefenen we de techniek met een meegebrachte set en droge tondel.
Daarna gaan we een echte uitdaging aan. We maken een wandeling door het bos en zoeken wat we nodig hebben. Vervolgens doen we weer een vuurboog-poging maar dan zoveel mogelijk met materiaal uit de omgeving.
De workshop is zowel voor beginners als voor gevorderden met als doel van elkaar te leren. Er is dus alle ruimte voor aanvullingen, vragen en experimenten.

De Lentehang vindt plaats op 1,2,3 april bij Zeewolde (Flevopolder NL).
Het is een kleinschalig hangmat-evenement. Een gezellig weekendje buiten waar ervaren hangmatters elkaar kunnen ontmoeten maar zeker ook een gelegenheid voor geïnteresseerde grondslapers om eens voorzichtig aan deze bijzondere manier van overnachten te snuffelen.

De Bushcraftshop is aanwezig met een assortiment hangmatten en accessoires voor verkoop, uitleg en demonstratie.

Tegen geringe vergoeding kan op zaterdag worden deelgenomen aan het bereiden en verorberen van een gezamelijke avondmaaltijd. Dit wordt georganiseerd door Arriën Stegehuis, bekend van Kampvuurkok. Lekkerbekken onder de bushcrafters mogen dit absoluut niet missen.

Rob.

https://docs.google.com/forms/d/1ECLZQI ... rm?c=0&w=1

http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... 62#p209162

https://www.facebook.com/groups/688418501263796/


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Vuurboog op Lentehang

Bericht door arjuna »

nu ga ik even over de ziekerd over een opmerking en wel deze en dit gaat mij weer een terechtwijzing van de mods opleveren .
Misschien wel een verbanning

,,,,een gelegenheid voor geïnteresseerde grondslapers om eens voorzichtig aan deze bijzondere manier van overnachten te snuffelen,,,

als je hangmat slapen zo bijzonder vind is het tijd om even in de geschiedenis te duiken
in het gedeelte waar wij nu wonen is de hangmat alleen gebruikt in gevangenissen en op vracht en marine zeilschepen.
Het hangmat slapen is ontstaan in gebieden waar je tussen de bomen leefde bv zuid Amerika de naam bestond in die tijd nog niet maar het is eens zo benoemd.
D
Als je hangmat slapen op dit forum bijzonder noemt zou ik wel eens willen weten wat het bezwaar is om gewoon op de grond te liggen .
Deze manier van slapen hebben wij in de gedeelte van de wereld al meer dan 10000 jaar gedaan.
Dus het bijzondere aan het hangmat slapen is inderdaad ,dat je je net een indiaan uit het regenwoud voelt
of een zeeman.

En de gene die aan een hangmat wil snuffelen ruik dan wel aan de hangmat die zeker niet stinkt naar hoogmoed en te veel eigenwaarde

Ik kan nog wel even door gaan met wat voorbeelden uit de praktijk maar als iemand dat wil gaat we een topic openen
hangmat VS op de grond slapen en dan kan het leuk worden.

Koen


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Vuurboog op Lentehang

Bericht door CommonZense »

Hoi Rob, leuk man. Je verhaal rond touwspanningen vorig jaar was ook tof. Helaas gaat het hem voor ons niet worden dit jaar. Zit dan in de Eifel. Ook leuk :) Veel plezier iig en groeten aan Niels.
Bas

En Koen, laat lekker hangen joh... ^-^


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vuurboog op Lentehang

Bericht door Robbe »

Thanx Bas.
Ik doe Niels de groeten.
Veel plezier in de Eiffel jullie !

Gr.
Rob.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Vuurboog op Lentehang

Bericht door Alder »

Inderdaad leuk dat je dit doet Rob. Ik verwacht dat ik wel kom, dan doe ik graag met je mee. Maar misschien komen er nog wel meer interessante workshops, dus ik zeg nog niets toe ;-)

Koen, je reactie komt op mij wat aanvallend over richting TS en mods. Misschien niet zo bedoeld hoor. Maar houd de positieve sfeer in het forum zou ik zeggen.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Vuurboog op Lentehang

Bericht door Dabberty »

Voor een ieder die bij Robbe de workshop wil volgen, DOEN :-)
Hij is met elke soort workshop altijd heel duidelijk en informatief.
En twijfelaars over hangmat slapen, ook DOEN. Het heeft vele voordelen.
arjuna schreef:.
Als je hangmat slapen op dit forum bijzonder noemt zou ik wel eens willen weten wat het bezwaar is om gewoon op de grond te liggen .
Bijzonder... je moet het gedaan hebben koenneke, maar bijvoorbeeld wakker worden op de helling van een hoge berg waar je over uitkijkt over de vallei en alles ziet 'ontwaken', of bijvoorbeeld een wild zwijn die onder je hangmat doorloopt, of gewoon wakker worden zonder rugpijn, voor mij allemaal bijzonder.
Mijn bezwaar om op de grond te liggen:
1. Hier in de heuvels / kleine bergen zijn er niet veel vlakke plekken om te slapen.
2. Op de grond, zelfs met een 5cm matje, krijg ik toch last van een stijve rug. (In de hangmat slaap ik zelfs beter als in bed)
3. Voor grond slapen ben je echt afhankelijk van een vlakke plek en weinig kans op een geweldig uitzicht, met de hangmat heb je alleen maar 2 bomen of 1 boom en een rots nodig, dus veel meer kans op een plek met een prachtig uitzicht.

@ Alder, das typisch koen, het lijkt er op dat hij alleen maar kan zeuren en zeiken, ik heb geen enkele positieve / bruikbare / interessante / bijdrage van hem kunnen vinden.


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vuurboog op Lentehang

Bericht door Robbe »

Bedankt jongens.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Vuurboog op Lentehang

Bericht door arjuna »

**snip offtopic**
Ger010


dajak
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 mar 2011, 10:38
Locatie: Drenthe

Re: Vuurboog op Lentehang

Bericht door dajak »

Dabberty schreef:Voor een ieder die bij Robbe de workshop wil volgen, DOEN :-)
Hij is met elke soort workshop altijd heel duidelijk en informatief.
En twijfelaars over hangmat slapen, ook DOEN. Het heeft vele voordelen.
arjuna schreef:.
Als je hangmat slapen op dit forum bijzonder noemt zou ik wel eens willen weten wat het bezwaar is om gewoon op de grond te liggen .
Bijzonder... je moet het gedaan hebben koenneke, maar bijvoorbeeld wakker worden op de helling van een hoge berg waar je over uitkijkt over de vallei en alles ziet 'ontwaken', of bijvoorbeeld een wild zwijn die onder je hangmat doorloopt, of gewoon wakker worden zonder rugpijn, voor mij allemaal bijzonder.
Mijn bezwaar om op de grond te liggen:
1. Hier in de heuvels / kleine bergen zijn er niet veel vlakke plekken om te slapen.
2. Op de grond, zelfs met een 5cm matje, krijg ik toch last van een stijve rug. (In de hangmat slaap ik zelfs beter als in bed)
3. Voor grond slapen ben je echt afhankelijk van een vlakke plek en weinig kans op een geweldig uitzicht, met de hangmat heb je alleen maar 2 bomen of 1 boom en een rots nodig, dus veel meer kans op een plek met een prachtig uitzicht.

@ Alder, das typisch koen, het lijkt er op dat hij alleen maar kan zeuren en zeiken, ik heb geen enkele positieve / bruikbare / interessante / bijdrage van hem kunnen vinden.

Dat in de hangmat beter slapen dan op een bed kan ik beamen.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Vuurboog op Lentehang

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik heb zelf de vuurboog aardig onder de knie (al zeg ik het zelf) maar het is altijd interessant om andermans ervaring in het echt te mogen bewonderen en leren doe je er altijd weer van.
Ik ga dit jaar (zomer) vooral aandacht besteden aan de handboor, zo af en toe lukt het maar dat is lang niet goed genoeg voor mij... met hulpmiddeltjes lukt het bijna altijd wel onder goede omstandigheden, in de vrije wildbaan zonder hulpmiddeltjes zelden :-(
Zit dit keer helaas, (nou ja wat heet helaas) in de Vogezen en kan er dus niet bij zijn, had graag gewild maar Vogezen moet ik voorrang geven.
groetjes (ook aan Niels) en wellicht tot een volgende keer ergens in een bos :D


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vuurboog op Lentehang

Bericht door Robbe »

Haj Oakleaf,

Jammer dat je er deze keer niet bij bent.

Mijn bedoeling is een uitleg te geven met een voorbereid droog setje en wat meegebrachte tondel. Iedereen die dat wil mag het ook zelf doen. Daarna vegen we alle kennis en ervaring bij elkaar, zoeken we tondel en materiaal in het bos (met name voor spindel en plankje) en gaan we de echte uitdaging aan. Mij lukt dat soms wel, soms niet, dus ik zal mezelf zeker geen vuurboog-expert noemen.
Handboor is zeker nog een slag moeilijker ! Wil ik ook nog wel eens een keer mee aan de slag....

Ik zal Niels de groeten doen.
Gr, Rob.


Plaats reactie