Karton fire ..

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Karton fire ..

Bericht door J@siu »

Na aanleiding van een foto(tje) .. vanmiddag weer eens een klein beetje met vuur gespeeld .. 8-)



Afbeelding
Kartonnetje met 6 redelijk dezelfde houtjes

Afbeelding
Met de houtjes een kleine piramide gecreëerd ..

Afbeelding
aanmaakblokje eronder (kan ook een andere vuurversneller zijn)

Afbeelding
on top wat kleinere sticks ..

Afbeelding
en nu bijhouden :-)

Leuk om weer eens te doen ..
Bijlagen
H 03.jpg
H 03.jpg (997.42 KiB) 3232 keer bekeken


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Karton fire ..

Bericht door b2b »

Nou Jan, zo te zien lekker 'gespeeld' man maar ehhhh... nut?
Of zie ik iets over het hoofd?
gr
Cees


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Karton fire ..

Bericht door jenniskens »

Die dingen kan je zo kopen Cees.(zie Bushcraft schop)
Niets meer nut als dat je een paar houtjes tegen elkaar zetten denk ik.


Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2016, 13:45

Re: Karton fire ..

Bericht door Ernst »

Leuk systeem, als je toevallig karton bij hebt lijkt me dit een goede nuttige toepassing. Ik ga het zeker proberen, elke nieuwe methode is interessant


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Karton fire ..

Bericht door janvanloon »

Het zal wel werken met hout van thuis.
Maar met hout puur uit de natuur heb ik mijn twijfels erbij... Want dan moet je weer super aanmaakspul hebben.
Beter is eerst een degelijke piramide leren maken en met tondel hem aansteken en/of degelijk feathersticks maken.

Ik krijg zo een gevoel van: ik neem hout mee in een bos vol met hout...


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Karton fire ..

Bericht door b2b »

Nou dat bedoel ik eigenlijk niet zo, oefenen is altijd goed in mijn ogen maar ik snapte het nut er niet zo van maar het is toch altijd leuk om je skills te trainen, ik denk dat Jan het misschien daarom wel gedaan heeft.
Niets ten nadele maar nogmaals ik zelf zie het nut niet zo.

gr
Cees


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Karton fire ..

Bericht door janvanloon »

Met vuur spelen is altijd leuk :o :o :o

Waar ik het over heb:
Op de voorlaatste foto is het wat moeilijk te zien... Maar krijg ik de indruk dat het niet zo gemakkelijk is om gewoon hout bij te leggen.
Dus moet je opnieuw piramide gewijs blijven bijvoeren tot je een goed bed kolen hebt.

Dus waarom met karton klooien? Gewoon een piramide, feathersticks en tondel ;-)

Ps: Ik val Jan ook niet aan ermee! Ik vind het leuk dat er mensen zijn die posten.

Misschien eens buiten proberen in bosrijke omgeving, met hout van daar?
Laat even weten wat je bevindingen zijn van deze manier tegenover een gewone piramidevuur?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Karton fire ..

Bericht door J@siu »

Hmm ,
nou eigg. zag ik indd. bij de BC shop een foto van zo'n kartonnen kaartje (Thxs Gebert!) met 6 van die stokjes
en heb het eens uitgeprobeerd , ging goed ... was gewoon even een beetje aan het spelen (en gewoon omdat het kon)

@B2b ... NUT? alles heeft ergens een nut ... (vind ik dan)
@JVL ... Ik loop al enige jaren mee in de SV wereld , en hoef me niet meer te bewijzen , ik kan tig verschillende manieren van vuur maken
(jaja, ook in NATTE en KOUDE omstandigheden) maar naar aanleiding van dat fotootje van de BC shop wilde ik dat ook eens proberen ..Thats All :-)

en ja , ik weet het , in het bos is ook hout te vinden ;-)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Karton fire ..

Bericht door janvanloon »

Ik geef workshops vuur maken en probeer nog steeds andere manieren te vinden van vuur maken.
Ik ga er van uit dat iedere stam ( over de gehele wereld ) die ooit vuur gemaakt heeft ( door heen de tijdlijn ) ergens wel hun manier, tips en tricks hadden. Dus geloof me... Ik sta open voor alles wat vuur maken betreft ( en experimenteer graag ).
Maar vuur maken en houtjes in karton met een aanmaakblok aansteken zijn twee verschillende dingen niet?

Het gaat niet over bewijzen... Maar ik weet nog dat ik ooit mensen gezien heb die zaten te klooien om een aanmaakblokje aan te krijgen met een firesteel, dus zelfs met Tig ervaring kan het fout lopen. Neem nooit vuur voor vanzelfsprekend! ;-)

Daarmee ik al zei: Misschien eens buiten proberen in bosrijke omgeving, met hout van daar?
Buiten moet je droog hout zoeken of maken door te klieven.
Dus ik ben echt benieuwt naar het verschil van de piramide manier met karton of hoe dat we het gewoon doen ( tijd, werk, onderhoud enzoverder).
Laat even weten wat je bevindingen zijn van deze manier tegenover een gewone piramidevuur?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Karton fire ..

Bericht door jenniskens »

b2b schreef: Niets ten nadelen maar nogmaals ik zelf zie het nut niet zo.

gr
Cees
Eigenlijk is het heel makkelijk Cees.
Je kent het wel, je bouwt een prachtig tentje van stokjes om je vuur aan te steken.
Geweldig bouwwerk en wat denk je,........... het moment dat je de lucifer er onder steek flikerd het hele geval in elkaar. gvd gvd gvd >:D
En dat is het nut Cees. ^-^


Plaats reactie