Waar mag je een woodgas stove gebruiken?

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Waar mag je een woodgas stove gebruiken?

Bericht door Stovemeister »

Hey bushcrafters

Misschien een domme vraag. Mag je een woodgas stove of wood stove gebruiken op plekken waar open vuur verboden is? In principe is het vuur gesloten. Kan me niet voorstellen dat een alcohol brander minder gevaarlijk is.

Stovemeister


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Waar mag je een woodgas stove gebruiken?

Bericht door Martin Outdoors »

Wat denk je zelf? ;D

Open vuur is open vuur dus het mag niet daar waar open vuur verboden is.
Het is aan de boswachter als die je onverhoopt mocht snaaien om je te vertellen hoe hij het ziet en dat is per boswachter weer verschillend omdat het mensen zijn met verschillende meningen.

Alles mag zolang je maar niet gepakt word, common sense is ook iets want je woodstoofje op een plak uitgedroogde heide plaatsen en heet stoken is ook vragen om een wat groter vuur. :-)

Mijn eigen mening ?
Als ik boswachter zou zijn en ik zie iemand tijdens extreme droogte met lucifers spelen schop ik hem mijn bos uit.
De ene kan wel met vuur om gaan en de ander niet en dat kun je niet ruiken dus daarom 1 regel "open vuur verboden is open vuur verboden"

Dus niet gepakt worden ;-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Waar mag je een woodgas stove gebruiken?

Bericht door J@siu »

hoi,
Dikwijls genoeg met mijn woodgazstove het bos in tijdens mijn solo 'tjes ..
diverse malen "betrapt" door een BOA (Bijzonder Opsporing Ambtenaar ) of wel de Boswachter ...
vaak dezelfde , en die weet inmiddels wel hoe IK mijn vuurtjes stook , of een kookvuurtje of NIKS !! Redelijk vaak samen een bakkie gedaan en over BC zitten (slap) l*llen ...
Bij een overnachting was het heel vaak ,"voor het licht wordt , vertrekken maat " en daar houd ik me ook aan ... 8-)
Ikzelf heb nog nooit grote problemen gehad met de boswachter , die hier ,Op de LEENDERHEI en het LEENDERBOS actief is ... 8-)


Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: Waar mag je een woodgas stove gebruiken?

Bericht door Stovemeister »

Zandhaas schreef:Wat denk je zelf? ;D

Open vuur is open vuur dus het mag niet daar waar open vuur verboden is.
Het is aan de boswachter als die je onverhoopt mocht snaaien om je te vertellen hoe hij het ziet en dat is per boswachter weer verschillend omdat het mensen zijn met verschillende meningen.

Alles mag zolang je maar niet gepakt word, common sense is ook iets want je woodstoofje op een plak uitgedroogde heide plaatsen en heet stoken is ook vragen om een wat groter vuur. :-)

Mijn eigen mening ?
Als ik boswachter zou zijn en ik zie iemand tijdens extreme droogte met lucifers spelen schop ik hem mijn bos uit.
De ene kan wel met vuur om gaan en de ander niet en dat kun je niet ruiken dus daarom 1 regel "open vuur verboden is open vuur verboden"

Dus niet gepakt worden ;-)
Mij lijkt dat het niet mag, maar wel wordt gedoogt. Ik en een maat gingen laatst het bos in met een alcohol stove. Geen open vuur dus (TOCH? :P) Echter stootte hij de stove om en er ontstond een aardige vlammen zee.. Erg handig. Niet uit de hand gelopen ofzo, want we maakten een potje op een verhard pad en het was vochtig. Vandaar de vraag of een woodstove anders wordt gezien, aangezien het vuur in een gesloten ruimte wordt gehouden en mij veiliger lijkt dan alcohol stoves of open vuur.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Waar mag je een woodgas stove gebruiken?

Bericht door janvanloon »

Bwa hier in limburg BE is het ook echt welke boa je hebt...
De ene zegt helemaal niets... De andere zeikt dat een woodgas open vuur is.
Natuurlijk geeft dit dan een heel leuk gesprek (als ze er voor open staan natuurlijk).

Wettelijk gezien kun je twee kanten uit met de woodgas.
Afgeschermd, maar ook een open vlam/vuur.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Waar mag je een woodgas stove gebruiken?

Bericht door Martin Outdoors »

;D ;D Vuur is vuur, dus het mag niet met niks niet op plekken waar open vuur verboden is , en zoals Jan ook aangaf het is helemaal hoe de boswachter of boa er mee omgaat mocht je gezien worden. ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waar mag je een woodgas stove gebruiken?

Bericht door Trailtraveller »

Het gebruik van een brander in welke vorm dan ook valt niet onder open vuur (immers omgeven door een beperkende factor).
Het is echter aan de boswachter/beheerder of het alsnog mag en waar het mag.
Een kookvuur is vaak ook nog een onderscheid.

Tip: Vaak maakt uit of je kampje een rotzooitje is of dat je deze netjes houdt. Bij een rotzooitje is de BW/Beheerder eerder geneigd je weg te sturen.
Stookplek rondom blader/takken vrijmaken is bijvoorbeeld erg belangrijk.


Plaats reactie