Hoe lang kun je koken op een gastank? 100 g

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Hoe lang kun je koken op een gastank? 100 g

Bericht door Stovemeister »

Heb vandaag mijn nieuwe brandertje binnengekregen. Om het uit te testen wil ik een gastankje kopen. https://www.decathlon.nl/gasvulling-pow ... 38915.html. Hoe lang kun je hier ongeveer mee koken?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Hoe lang kun je koken op een gastank? 100 g

Bericht door janvanloon »

Hangt zo en zo van veel af... welke brander je hebt, buiten temperatuur, wind, wat je gaat klaarmaken.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: Hoe lang kun je koken op een gastank? 100 g

Bericht door Stovemeister »

janvanloon schreef:Hangt zo en zo van veel af... welke brander je hebt, buiten temperatuur, wind, wat je gaat klaarmaken.
Laten we het anders zeggen, hoeveel gas kost het om één keer 100 ml. te laten koken?


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Hoe lang kun je koken op een gastank? 100 g

Bericht door Mosseltje »

Voor die 6 euro per flesje zou ik een test met eigen materiaal doen.
Dan weet je precies hoe lang alles duurt en je hebt een keer kunnen oefenen zodat je in de bush bush niet voor verrassingen komt te staan.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Hoe lang kun je koken op een gastank? 100 g

Bericht door madman73 »

Precies,

1. Volle gastank op de weegschaal;
2. 100ml water koken (wel buiten natuurlijk) ;
3. Gastank opnieuw wegen.
4. Als je ook nog een lege gastank weegt, kun je theoretisch benaderen hoeveel gas het heeft gekost.

Maar wil je het zeker weten....... Dat gaat niet omdat het (zoals al gezegd) elke keer onder andere omstandigheden plaatsvindt. Gewoon veel xoen, dan krijg je de ervaring.

Wij hebben wel een hele vakantie op een gastankje gekookt, maar ook wel eens zonder gezeten.
Heb op tocht vaak benzinebrander bij me. En als backup....... Een fikkie.


Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: Hoe lang kun je koken op een gastank? 100 g

Bericht door Stovemeister »

madman73 schreef:Precies,

1. Volle gastank op de weegschaal;
2. 100ml water koken (wel buiten natuurlijk) ;
3. Gastank opnieuw wegen.
4. Als je ook nog een lege gastank weegt, kun je theoretisch benaderen hoeveel gas het heeft gekost.

Maar wil je het zeker weten....... Dat gaat niet omdat het (zoals al gezegd) elke keer onder andere omstandigheden plaatsvindt. Gewoon veel xoen, dan krijg je de ervaring.

Wij hebben wel een hele vakantie op een gastankje gekookt, maar ook wel eens zonder gezeten.
Heb op tocht vaak benzinebrander bij me. En als backup....... Een fikkie.
Klinkt logisch! Ik ga het even uitproberen.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Hoe lang kun je koken op een gastank? 100 g

Bericht door Alder »

Op de tank staat het netto gewicht, dus bij de tank van jouw link is dat dus 340g. Met 340 gram kan je echt wel dagen vooruit met flink koken, maar zoals gezegd, dat hangt er vanaf hoe intensief je hem gebruikt.

Alternatief voor wat Madman zegt: Weeg de tank voor gebruik, dan weet je hoeveel de tank inclusief inhoud weegt, het bruto gewicht. Bruto min de netto inhoud geeft je het gewicht van het blik.
Als je tank gebruikt is is het nogal lastig inschatten hoeveel er nog in zit, maar dat kan je dan dus eenvoudig wegen. Ik gebruik wel eens campingaz 240 gram tank. Ik weet dat die leeg is als hij 113 gram weegt, dus als ik daar in de buurt kom neem ik hem niet meer mee.


Plaats reactie