The Cube

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re:The Cube

Bericht door Roel »

zaagsel, stro, dennennaalden etc. in lege eierdoosjes proppen, ouwe kaarsrestjes smelten en dat er overheen gieten tot het overloopt. Na uitharden in stukjes breken. Waterbestendig, restjes kaarsvet worden geen afval en je hebt er een pracht van een aanmaakblokje dat zo lang brandt dat je niet al te droog hout ook nog aan het branden krijgt.
groet, Roel


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:The Cube

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="Roel"]
zaagsel, stro, dennennaalden etc. in lege eierdoosjes proppen, ouwe kaarsrestjes smelten en dat er overheen gieten tot het overloopt. Na uitharden in stukjes breken. Waterbestendig, restjes kaarsvet worden geen afval en je hebt er een pracht van een aanmaakblokje dat zo lang brandt dat je niet al te droog hout ook nog aan het branden krijgt.
groet, Roel
[/quote]

Hou er rekening mee dat het kaarsvet uiteindelijk de eierdoos verzadigd en er doorheen sijpeld (dus leg er een kranje onder ofzo) en dat het handig is om een stukje eierdoos per 'aansteekblokje' te hebben om het initieel mee aante steken.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re:The Cube

Bericht door Roel »

dat heb ik nog niet meegemaakt, doorlekken van kaarsvet en ik heb er toch al een stuk of wat gemaakt. Wellicht is er verschil in kwaliteit/dikte van de eierdoosjes...?
Anneke meldt nog dat het misschien ligt aan de hitte van het kaarsvet, hoe heter en dunner, hoe langer het stollen zal duren....


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re:The Cube

Bericht door Matis »

Zou heel goed kunnen, is dunner waardoor het beter intrekt en (wat Anneke al zij) het heeft meer tijd om in te trekken.

groetjes Matis


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:The Cube

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="Roel"]
dat heb ik nog niet meegemaakt, doorlekken van kaarsvet en ik heb er toch al een stuk of wat gemaakt. Wellicht is er verschil in kwaliteit/dikte van de eierdoosjes...?
Anneke meldt nog dat het misschien ligt aan de hitte van het kaarsvet, hoe heter en dunner, hoe langer het stollen zal duren....
[/quote]

Ik heb er niet veel ervaring mee, maar 1 keertje geprobeerd. Toen lekte het door. Ik weet ook niet hoe lang het duurde voordat alles gestold was, omdat ik het in de schuur heb gemaakt en toen ik al het kaarsvet had leeg gegoten, de schuur weer dicht gedaan en wat anders ben gaan doen. Volgende dag was het hard (duh!) en zat er kaarsvet op mijn werkbank ;-).


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Plaats reactie