Vuur maken hoog in de bergen

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Vuur maken hoog in de bergen

Bericht door Stovemeister »

Vorig jaar was ik in Schotland en ik had voor de grap een eigen gemaakte wood gas stove mee. Uren bezig geweest, maar het vuur wilde maar niet aan. Hebben jullie tips om hoog in de bergen een vuurtje te maken?


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Vuur maken hoog in de bergen

Bericht door herman744 »

Hoog in de bergen in Schotland?? Ben Nevis is maar 1345 m. hoog. Vochtig hout gebruikt waarschijnlijk. Neem een klein busje (100cc) WD40 mee. Prima firestarter.


Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: Vuur maken hoog in de bergen

Bericht door Stovemeister »

herman744 schreef:Hoog in de bergen in Schotland?? Ben Nevis is maar 1345 m. hoog. Vochtig hout gebruikt waarschijnlijk. Neem een klein busje (100cc) WD40 mee. Prima firestarter.
Was de Ben Nevis, haha :P Had zelf hout meegenomen. Alles wat ik aanstak doofde na circa 3 min uit. Was wel mistig. Zou dat er mee te maken hebben?


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Vuur maken hoog in de bergen

Bericht door madman73 »

Was het hout wel droog en fijn genoeg gemaakt?


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Vuur maken hoog in de bergen

Bericht door Tim »

Hey,

Voor de luie tripjes heb ik wattenschijfjes gedrenkt in paraffine. Gewoon een waxine lichtje aansteken, wachten tot alles gesmolten is, over het watje gieten. Daarna gaat ie in 4'n en elk kwart is voldoende om klein hout aan te krijgen. Ook nat gaat dit prima.

Ennu, kost bijna niets.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Vuur maken hoog in de bergen

Bericht door herman744 »

Ik kan me voorstellen, dat je, nog, kleine vuurtje het vocht uit de aangezogen lucht moest verdampen. Verdamping onttrekt warmte aan de omgeving. Misschien werd die warmte wel onttrokken aan je vuurtje.


Plaats reactie