bow drill vs hand drill

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Mikali
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2016, 15:44

bow drill vs hand drill

Bericht door Mikali »

Zelf nog redelijk nieuw in heel het bushcraft en gelijk maar beginnen met het begin, vuur :)
Een vuurtje maken met een firesteel of aansteker is niet zo moeilijk, het lijkt me leuker dat te kunnen met spullen die je in de natuur vind.
Daarbij stel ik mij echter één vraag, waarom een bow drill ? Hier heb je naar mijn inziens meer voor nodig, zoals touw (dat je hebt, of zelf moet maken), tov de hand drill, die lijkt veel eenvoudiger ...
Wat zijn nu de voor en nadelen van beiden, en welke is het "makkelijkst" aan te leren ?


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: bow drill vs hand drill

Bericht door MichelVH »

Heb er helaas geen ervaring mee, maar je zult met een boog met een véél hogere snelheid en krachtiger kunnen boren, en dat ook langer volhouden. Ik heb op school met vrienden een bowdrill gedaan met potloden, wel rook, maar voordat je een kooltje had zat je al door je bord heen ;D


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bow drill vs hand drill

Bericht door Trailtraveller »

Als je de vuurboog goed kunt, is het meestal makkelijker om de hand te doen. Een deel van het principe is hetzelfde. Met de hand vereist een goed stukje eelt en lichtere natuurlijke materialen. Soms een boor uit 2 delen. Met de hand zijn er ook verschillende technieken. Floating techniek, je handen maken een soort schommelende beweging maar blijven op dezelfde plaats. De andere is meer duwend waarbij de handen zakken naar je vuurplankje. De crux is voldoende duwkracht te genereren, maar niet teveel.

Het is moeilijk uitleggen via een posting. Hier een vrij aardig filmpje.

[youtube]https://youtu.be/ScmQxuRrFww[/youtube]


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: bow drill vs hand drill

Bericht door madman73 »

Start met de vuurboog!

Nadat ik van mezelf durfde te zeggen goed vuur te kunnen maken, de vuurboog een paar jaar geleden maar eens geprobeerd. Dit viel niet mee! Er zit toch echt verschil tussen theorie en praktijk. Maar de aanhouder wint...... Ook in mijn geval. Het gaat me nu aardig af (vind ik zelf). Maar de hand drill........ nog nooit gelukt. Het enige wat heet wordt zijn de handen. Blaren geen probleem, maar vuur....... helaas nog niet!
Verder ken ik in de bushcraft genoeg mensen die de vuurboog beheersen, maar die ook de handdrill beheersen zijn schaars.

Vandaar mijn advies: start met de vuurboog!

En gewoon doorzetten als het niet direct lukt!


Mikali
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2016, 15:44

Re: bow drill vs hand drill

Bericht door Mikali »

Wel, dan zullen we eens werk gaan maken van de vuurboog ...
Al denk ik dat ik dan eerst mijn kennis van de bomen wat moet gaan beheersen, die is namelijk niet vet :D
Had al gelezen dat het niet zomaar eender is welke boom gebruikt word voor de vuurboog ...


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: bow drill vs hand drill

Bericht door madman73 »

Mikali schreef:Wel, dan zullen we eens werk gaan maken van de vuurboog ...
Al denk ik dat ik dan eerst mijn kennis van de bomen wat moet gaan beheersen, die is namelijk niet vet :D
Had al gelezen dat het niet zomaar eender is welke boom gebruikt word voor de vuurboog ...
Om te beginnen is grove den, populier, wilg een aanrader. Voor het blok in je hand liever eik of andere harde houtsoort. De boog moet het liefst niet te buigzaam zijn.

Veel leesplezier!


BBC
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2015, 15:52

Re: bow drill vs hand drill

Bericht door BBC »

Zeker beginnen met de bowdrill.
Hand drill kan, maar is erg zwaar voor de handen en je materiaalkeuze is superbelangrijk.
Anderzijds, wanneer het lukt,is het ECHT wel een zalig gevoel.

Hier zijn de stappen die ik aanraad om de bowdrill volledig onder de knie te krijgen:

1. vuur met setje uit hout dat je thuis tijdje hebt laten drogen, bearing block mag nog een shotglas of skateboardwiel ofzo zijn.
2. Nu maak je het bearing block ook uit hout.
3. Setje dat je maakt op de dag zelf (nu wordt houtselectie erg belangrijk)
4. Setje dat je maakt wanneer het geregend geeft of aan het regenen is.
5. Vuurboog met natuurlijk touw
6. Vuurboog met natuurlijk touw in de regen.
7. Setje gemaakt zonder mes.
8. Setje gemaakt zonder mes, met natuurlijk touw.
9. Setje gemaakt zonder mes, natuurlijk touw, in de regen.
10. onder water ;-)

Regels:
- bij elk vuur, setje in de vlammen (in beginfase mag je hier nog tegen zondigen)
- nauwelijks stappen achteruit gaan
- in alle mogelijke omstandigheden oefenen (moe, koud, dag, avond, te warm, etc...)
- wanneer het niet lukt, aanpassingen maken en opnieuw proberen.
- proberen met verschillende soorten hout, verschilledne soorten natuurlijk touw, etc.

Ik zit nu aan stap 6, wat wil zeggen dat ik nooit nog vuurboog gebruik met parakoord of ander artificieel touw.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: bow drill vs hand drill

Bericht door madman73 »

Maak je net als de boog, het blok enz ook elke keer zelf het touw wat daarna mee het vuur ingaat?

Ikzelf hou me niet zo aan deze stappen. Gewoon van alles proberen zodat het onder steeds meer omstandigheden goed gaat. En dat ik eer lol in blijf houden.


BBC
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2015, 15:52

Re: bow drill vs hand drill

Bericht door BBC »

Yep, tenzij ik echt geen tijd heb.
Maar dit is net hoe ik er lol in hou.
Touw maken duurt tegenwoordig, afhankelijk van omstandigheden, max half uurtje of zo.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: bow drill vs hand drill

Bericht door madman73 »

Cool! Ik heb/neem daar vaak de tijd niet voor.


cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: bow drill vs hand drill

Bericht door cel »

BBC schreef:Yep, tenzij ik echt geen tijd heb.
Maar dit is net hoe ik er lol in hou.
Touw maken duurt tegenwoordig, afhankelijk van omstandigheden, max half uurtje of zo.
Waar maak jij je touw van, brandnetel, wortel van spar? En is dit sterk genoeg? Ik heb het wel eens geprobeerd met gevlochten wilgenbast maar dit brak voordat ik een kooltje had.


BBC
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2015, 15:52

Re: bow drill vs hand drill

Bericht door BBC »

Van alle drie. Afhankelijk van wat beschikbaar is en in welke toestand het zich bevindt.
De belangrijkste regel is dat je touw niet op zichzelf mag schuren. Daar kunnen naturrlijke vezels echt niet goed tegen.Boog dus lichtjes schuin houden, of spindle schuin houden (ben ik zelf niet zo fan van).

Hoe minder stevig het materiaal, hoe degelijker je touw moet zijn. Soms zal je moeten reverse wrap toepassen en andere keren kom je weg met een degelijke tigh roll. Zomer en lente zijn makkelijker, herfst en winter moeilijker.

Op youtube staan best een hoop goede video's hierover.

De beste nmm wat het maken van cordage betreft:
https://www.youtube.com/watch?v=quClK2AzPvQ


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: bow drill vs hand drill

Bericht door Alder »

Duidelijke video, bedankt voor het delen. Ik heb vrijwel geen ervaring met natuurlijk touw maken, volgend jaar wil ik het gaan proberen. Deze bewaar ik dus mooi.


Plaats reactie