Is dit fatwood?

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Is dit fatwood?

Bericht door Roely »

O0 gewoon voor de gein. (beetje off topic) onder de noemer, alle gekkigheid aan een touwtje :P
De vrouw had verkeerde tampons gekocht dus mocht ik er mee spelen. We wisten natuurlijk al dat die prima bruikbaar waren voor van alles en nogwat, en om vuur te maken. En ook dat watten ingesmeerd met vaseline een prima Firestarter is.

Maar:
Au Bain Marie tampons en vaseline in een schaaltje. Dat werkt beter dan verwacht. Ik dacht dat ze helemaal uit zouden zetten. Maar niet dus, ze zuigen zich wel goed vol. Een schijfje van 5 mm van de tampon afgesneden brand wel tot 2 minuten.
Dus ja ipv stukjes hout, kun je ook tampons gebruiken fattampons ??? Of Maya tampons ;D
rsz_img_20190305_152848.jpg
rsz_img_20190305_152848.jpg (78.2 KiB) 1863 keer bekeken


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Is dit fatwood?

Bericht door Roely »

Dagje fatwood verzameld, nu van rottende boomstammen. Dat blijkt echt betere kwaliteit dan van een staande boom. Ik ben er achter, dat hoe langer een stam ligt hoe meer hars er op bepaalde plekken gaat ophopen.
Resultaat hele mooie fatwood, en prachtig( doorzichtig) als je het tegen het licht houdt.
Screenshot_20220202_134013_edit_269467928621902.jpg
Screenshot_20220202_134013_edit_269467928621902.jpg (62.29 KiB) 893 keer bekeken
Moraal van het verhaal, je zaagt links en rechts een stomp van een tak af en tadaa fatwood, en een vuurtje maken. Ik heb er verder ook nooit iets mee gehad.
Maar aan de grond, krijg je het fattest wood gevonden zeg maar. Het is wel een stuk vochtiger direct na de oogst. Ik heb het thuis op de verwarming gelegd om te drogen. Het ruikt heerlijk in huis, en zoals de vrouw zegt... Wat moet je er nou mee.. Tja eigenlijk niets. Meer een leermoment.
Wat wel duidelijk is, de volgende keer in the woods, En Ik zie een rottende stam liggen, liefst al onder de mos. Zal ik er toch een stukje fatwood afzagen. En ga ik niet meer stompen afzagen van staande bomen.

Ik zat nog wel te fantaseren om er houtsnijwerk mee te maken of van zo'n mooi translucent stuk, een handvat voor een mes...... Zou blanke pu- lak erop houden?? 🤔


Plaats reactie