Mijn vuurslag kit

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Bubberbushman
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 aug 2018, 08:03
Locatie: Nijmegen

Mijn vuurslag kit

Bericht door Bubberbushman »

Hoihoi,

2 weken geleden voor t eerst vuur gemaakt met een vuurslag (bij archeon).
En dus op zoek naar mn eigen kit.
Op marktplaats een smid gevonden die mooie vuurslagen maakt(t oog wil ook wat haha)
Deze slangenvuurslag gekozen. Hij heeft ook een braampje dus je kan hemmmook gebruiken als striker voor een firesteel.
Ondertussen en rvs strooibusje bij dille en kamille gekocht. Dat ding is top! Als je hem een klein beetje opendraait kun je er hout of katoen mee verkolen, draai je hem dicht heb je een redelijke waterdichte tondeldoos.

Ik vind t tof hoe je met een vuurslag en een klein vonkje goed je tondel moet voorbereiden. En t voelt cool om vuur te maken zoals t vroeger ook deden!
Bijlagen
1030784.jpg
1030784.jpg (6.41 MiB) 5247 keer bekeken
1030781.jpg
1030781.jpg (6.24 MiB) 5247 keer bekeken
1030791.jpg
1030791.jpg (4.51 MiB) 5247 keer bekeken


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Mijn vuurslag kit

Bericht door Oude.Wilg »

Een mooie tip Bubberbushman, wat kost de vuurslag?
Handige tips zijn altijd welkom.
Zo als je ziet heb ik ook wat tondel op mijn hooft. O0 geintje.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
sanka
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mar 2017, 11:05

Re: Mijn vuurslag kit

Bericht door sanka »

Als vuurslag kun je ook een stukje oude vlijl gebruiken. 50cent op de rommelmarkt meestal, en je kunt er drie a 4 vuurslagen van maken..


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Mijn vuurslag kit

Bericht door Oude.Wilg »

Wat verkolen jullie allemaal als tondel.
Kan het ook met een totaal gesloten blikje?

Een kleine aanvulling, bedankt @sanka,
https://www.dille-kamille.nl/nl/raspen- ... -5333.html
Omschrijving
Strooipotje van roestvrij staal met verstelbare roestvrij stalen strooidop met drie verschillende maten gaatjes. Het potje is geschikt voor de afwasmachine, het is raadzaam de roestvrij stalen strooidop met de hand te wassen. Hoogte 8,5 cm, Ø 5,5 cm.
Artikelnummer: 00001440
Prijs €5,95
strooier-met-strooidop-roestvrij-staal.jpg
strooier-met-strooidop-roestvrij-staal.jpg (13.72 KiB) 5099 keer bekeken


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Bubberbushman
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 aug 2018, 08:03
Locatie: Nijmegen

Re: Mijn vuurslag kit

Bericht door Bubberbushman »

De dingen die ik tot nu toe verkoolt heb ik punkwood(verrot hout) en opgerold katoen.
Opgerold katoen is fijn om op de steen te leggen waarna je met de vuurslag erlangs slaat, opgerold om t langer te laten branden.
Die punkwoord kooltjes zijn fijn om nog langer een gloeiend stukje t hebben. dus als "extender".
Ook zijn die punkwood kooltjes fijn om vonken op te slaan. Dan sla je met de steen langs de vuurslag zodat er vonken naar beneden vallen.

Met een totaal gesloten blikje gaat het denk ik niet goed. Zeker bij punkwood wil je dat een hoop vocht ook wordt weggevoerd. ik denk dat bij een ligt blikje zonder schoefdraad de deksel eraf kan ploffen haha. Wat er met een dichtgeschoefd blikje gebeurd weet ik niet.

Andere materialen? Ik dacht eraan om een keer kurk te proberen. lijkt me best ok spul om te verkolen. maar nog niet zo veel onderzoek gedaan. Deze twee werken prima.

Ik hoorde wel van binnenbast/merg van vliertakken.

ps. Het blikje werkt minder goed als container haha. Wordt een beetje en zwart gat. niet handig om er spullen uit t pakken. Een altoids blikje heeft meer overzicht. Maar de verkoolde punkwood kooltje worden vrij snel stof door t meedragen in een blikje.
Ik ben dus nog niet echt een expert :)
Oude.Wilg schreef:Wat verkolen jullie allemaal als tondel.
Kan het ook met een totaal gesloten blikje?

Een kleine aanvulling, bedankt @sanka,
https://www.dille-kamille.nl/nl/raspen- ... -5333.html
Omschrijving
Strooipotje van roestvrij staal met verstelbare roestvrij stalen strooidop met drie verschillende maten gaatjes. Het potje is geschikt voor de afwasmachine, het is raadzaam de roestvrij stalen strooidop met de hand te wassen. Hoogte 8,5 cm, Ø 5,5 cm.
Artikelnummer: 00001440
Prijs €5,95
strooier-met-strooidop-roestvrij-staal.jpg


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mijn vuurslag kit

Bericht door Dabberty »

Probeer eens opgerolde reepjes spijkerbroek, of de lont van een olie lamp, die zijn m'n favoriet.
Doordat ze iets dikker zijn dan de welbekende katoenen stukjes tshirt, kun je ze heter krijgen bij het blazen, en dus eerder een betere/eerdere vlam vorming.


Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Re: Mijn vuurslag kit

Bericht door Hermanusb »

Een kennis van mij heeft oude kleding in stroken geknipt en die haalt hij door de kaarsvet heen en rolt ze op.
Daar haalt hij een klein stukje af wat als eerste aangestoken wordt.
Zeg als tondel.

Door het kaarsvet en de katoen brand het iets langer zodat hij een goed vuurtje kan maken.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Mijn vuurslag kit

Bericht door Oude.Wilg »

Ja dat is zeker ook handig om een vuurtje te maken @Hermanusb, het zou mijn verrassen als je dat met een vuurslag kit aan krijgt.
Ook watten of iets dergelijks kan je handig als tondel gebruiken met vaseline, schapenwol of een dot haar zou ook kunnen alleen stinkt dat behoorlijk.
Ik ben niet zo behaard ander hoef ik dan alleen maar extra vaseline mee te nemen. ;D ;-)


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Re: Mijn vuurslag kit

Bericht door Hermanusb »

Oude.Wilg schreef:Ja dat is zeker ook handig om een vuurtje te maken @Hermanusb, het zou mijn verrassen als je dat met een vuurslag kit aan krijgt.
Ook watten of iets dergelijks kan je handig als tondel gebruiken met vaseline, schapenwol of een dot haar zou ook kunnen alleen stinkt dat behoorlijk.
Ik ben niet zo behaard ander hoef ik dan alleen maar extra vaseline mee te nemen. ;D ;-)
Hij gebruikt een firesteel met een mes.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mijn vuurslag kit

Bericht door Dabberty »

Hermanusb schreef:Hij gebruikt een firesteel met een mes.
Nee hoor, het gaat over z'n nieuwe vuurslag setje, die eventueel ook nog te gebruiken is met een firesteel :-)


Plaats reactie