berkenzwam verkolen

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Chris
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 jun 2010, 21:51
Locatie: Morville

berkenzwam verkolen

Bericht door Chris »

In een andere post hier op het forum las ik dat men berkenzwam kan verkolen en gebruiken als tinder, op dezelfde manier als charred cloth.
Ik zag het wel zitten om dit eens te proberen, eerst berkenzwam vinden,


Afbeelding

Ik heb er schijfjes van gesneden, en op dezelfde manier verkoold als ik doe met katoen



Afbeelding

resultaat volgt,



Afbeelding


Chris
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 jun 2010, 21:51
Locatie: Morville

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door Chris »

En dit is het resultaat van de verkoolde berkenzwam:


Afbeelding

Tijd om te testen,  met de firesteel ontbrandt het direct, mss verkeerd uitgedrukt, begint het te gloeien als een kooltje, als tweede test probeerde ik flint en steel, en ook hier had ik succes, de verkoolde berkenzwam begint blijkbaar met enkele goede vonk te gloeien, experiment geslaagd !!



Afbeelding


oud deelnemer 4

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door oud deelnemer 4 »

dank je voor het verslag, ik kwam er zelf nie aan toe ;-)
Ik had eigenlijk nie verwacht dat het zou werken #032#


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door Roel »

Mooi experiment Chris, proficiat! Heb je de zwammen in een blikken bus verkoold of op jagers-verzamelaarswijze...?
Groet, Roel.


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door Matis »

[quote="Roel"]
Mooi experiment Chris, proficiat! Heb je de zwammen in een blikken bus verkoold of op jagers-verzamelaarswijze...?
Groet, Roel.
[/quote]

Ik zie blikjes op het vuur staan dus ik denk van wel. Hoe is de jagers-verzamelaarswijze?

groetjes Matis


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door Roel »

stom van me, had die blikkies niet eens opgemerkt.... :-[
De jagers verzamelaarswijze is als volgt, begraaf je zwam in een kuiltje, stuk schors (geen berk) erop, dunne laag zand en daarop een vuurtje stoken. Het ligt een beetje aan de grootte van de zwam(men) hoe lang e.e.a. gaat duren.
Eigenlijk doe je hetzelfde als in een blik, je verhit je zwam met uitsluiting van zuurstof.
Roel.


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door Matis »

[quote="Roel"]
stom van me, had die blikkies niet eens opgemerkt.... :-[
De jagers verzamelaarswijze is als volgt, begraaf je zwam in een kuiltje, stuk schors (geen berk) erop, dunne laag zand en daarop een vuurtje stoken. Het ligt een beetje aan de grootte van de zwam(men) hoe lang e.e.a. gaat duren.
Eigenlijk doe je hetzelfde als in een blik, je verhit je zwam met uitsluiting van zuurstof.
Roel.
[/quote]

Ik vind die jagers verzamelaarswijze wel wat hebben! Hoef je minder spullen mee te nemen. Heb je ook een jagers verzamelaarswijze voor het maken van teer en pek?

groetjes Matis


Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 623
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door galemys »

Mooi werk Chris!

Ik heb wel ´s lisdoddepluis op deze manier verkoold, dat werkt ook goed maar is natuurlijk een stuk fragieler.

Grt,

Tom


I always carry my tinder in my bellybutton...
oud deelnemer 4

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door oud deelnemer 4 »

wat is er nog meer te verkolen en als tondel te gebruiken?


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door Trailtraveller »

[quote="matis"]
Ik vind die jagers verzamelaarswijze wel wat hebben! Hoef je minder spullen mee te nemen. Heb je ook een jagers verzamelaarswijze voor het maken van teer en pek?

groetjes Matis
[/quote]

Uitkoken/bakken van berkenbast bedoel je ?  


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door Roel »

@Matis... afgelopen jaar hebben Diederik en ik wat experimenten gedaan op dat gebied. Je moet er wat handigheid in krijgen, maar door berkenschors onder een vuurtje te stoppen, bedekt met zand, kun je berkenpek verkrijgen. Alleen is het dan niet de bedoeling dat het zo heet wordt dat de boel verkolen gaat, want dan is je pek weg.... meestal hanteert men een temperatuur van tussen 340 en 370 graden C, maar wij hebben ook met 400 graden nog succes geboekt...
Maar wees niet teleurgesteld als het niet meteen de eerste keer lukt.... the knowing is in the doing...  ;D


Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 623
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door galemys »

[quote="tilia"]
wat is er nog meer te verkolen en als tondel te gebruiken?[/quote]

Houtskool wordt natuurlijk in principe op dezelfde manier gemaakt dus hout is ook op deze manier te verkolen.
Ik heb ergens gelezen dat ´punkwood´ (rot maar droog hout dus) op dezelfde manier te behandelen is maar niet door en door verkoold hoeft te zijn; als het eenmaal een vonk pakt gloeit het ook goed van zich zelf. Het werd aangestoken en als het aardig brandde, in de tondeldoos gedaan die vervolgens werd afgesloten om het te smoren. Op die manier behandeld kon het ook met flint en steel worden gebruikt.

Grt,

Tom


I always carry my tinder in my bellybutton...
Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door Matis »

[quote="mrwizard"]
Uitkoken/bakken van berkenbast bedoel je ? 
[/quote]

Ja, en van houtjes (dan krijg je houtteer dacht ik).

[quote="Roel"]
@Matis... afgelopen jaar hebben Diederik en ik wat experimenten gedaan op dat gebied. Je moet er wat handigheid in krijgen, maar door berkenschors onder een vuurtje te stoppen, bedekt met zand, kun je berkenpek verkrijgen. Alleen is het dan niet de bedoeling dat het zo heet wordt dat de boel verkolen gaat, want dan is je pek weg.... meestal hanteert men een temperatuur van tussen 340 en 370 graden C, maar wij hebben ook met 400 graden nog succes geboekt...
Maar wees niet teleurgesteld als het niet meteen de eerste keer lukt.... the knowing is in the doing...  ;D
[/quote]

Ik ga denk ik wat experimenteren, hoe maak je dan het vuurtje met de goede tempraturen? En loopt de pek niet weg in de grond?

groetjes Matis


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door Roel »

@Matis.... je kunt onderin de kuil iets van boomschors leggen, maar echt nodig is het niet, de evt. uitgedestileerde pek dringt niet makkelijk in de grond. De meeste pek zal zich ook tussen de laagjes schors bevinden, die blijven redelijk intact vanwege de niet extreem hoge temperatuur. Hoe de juiste temp. te pakken te krijgen is een beetje een kwestie van gevoel. al doende leert men enz. Je kunt natuurlijk een pyrometer aanschaffen.... maar met een beetje professioneel dingetje praat je al gauw over enkele honderden euri.... :-\
Succes !
Roel
Laatst gewijzigd door Roel op 20 nov 2010, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re:berkenzwam verkolen

Bericht door Matis »

[quote="Roel"]
@Matis.... je kunt onderin de kuil iets van boomschors leggen, maar echt nodig is het niet, de evt. uitgedestileerde pek dringt niet makkelijk in de grond. De meeste pek zal zich ook tussen de laagjes schors bevinden, die blijven redelijk intact vanwege de niet extreem hoge temperatuur. Hoe de juiste temp. te pakken te krijgen is een beetje een kwestie van gevoel. al doende leert men enz. Je kunt natuurlijk een pyrometer aanschaffen.... maar met een beetje professioneel dingetje praat je al gauw over enkele honderden euri.... :-\
Succes !
Roel
[/quote]

Oh zo, net zoals kaarsvet op koude aarde. Ik ga het gewoon proberen. Maar ik denk dat ik het normaal gewoon met 2 blikken doe. Nog iets over dat hars mengen, ik had een keer hars (echt hars uit wonden dus geen harshoudend hout) gemengd met berkenbast en toen pek gemaakt en dat ging gewoon goed, hars smelt en gaat tussen de pek zitten, maar ik weet niet of dat ook geldt voor gebruik als lijm, ik gebruikte het als fakkel.

groetjes Matis


Plaats reactie