firesteel

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Mikannika

Re:firesteel

Bericht door Mikannika »

Ik heb al vaak een vuurtje gemaakt met een firesteel. In het begin door een bolletje wol aan te steken, maar dat geeft toch weinig voldoening. Inmiddels is het ook geen probleem meer met puur natuurlijke producten en als je maar een goede voorbereiding hebt, dan lukt het wel. Ik vind de voorbereiding, dus je tinder klaarmaken en dan steeds grotere stukken hout eigenlijk het belangrijkst van het stoken van een vuurtje. Die vonken doen het altijd wel mits je niet echt een prutser bent.


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re:firesteel

Bericht door Viking »



BJ
Berichten: 1097
Lid geworden op: 12 jun 2010, 10:47
Locatie: Assen

Re:firesteel

Bericht door BJ »

Ik bestel regelmatig wat fire steels uit Azië. Deze zijn uiteraard minder dan o.a de LMF. Ze zijn echter wel interessant voor de beginnende buitenmens.
Je hoeft niet gelijk een forse aanslag op je budget te doen. Als beginner wil je nml van alles wat hebben en dan ben je al vlot door je budget heen.
Momenteel gebruik ik een merkloze steel. Voldoet best aardig voor die prijs.

Heb je belangstelling stuur dan even een PB. Ik heb nog een paar liggen voor de prijs van 7,35 incl. verzendkosten binnen NL.

Afbeelding

BJ #032#


"The best knife is the one you have with you when you need it."

De stilte is de allermooiste taal.........
die maar weinigen beheersen.
Jan

Re:firesteel

Bericht door Jan »

wat is de diameter van deze firesteels , BJ ?

Ik zelf hou meer van het principe "liever kwaliteit, dan kwantiteit" en zoals mijn maat altijd zegt "if you pay peanuts, you'll get monkeys...."

En dan even een kleine note als moderater: aanbod graag in de rubriek Aanbod.


Groeten,

Jan
Laatst gewijzigd door Jan op 30 jun 2010, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.


BJ
Berichten: 1097
Lid geworden op: 12 jun 2010, 10:47
Locatie: Assen

Re:firesteel

Bericht door BJ »

Ik zal de diameter er even bij zoeken en plaatsen. Ik zet dan gelijk het hele stukje over naar "aanbod" Zie ook je PB Jan.

BJ #032#


"The best knife is the one you have with you when you need it."

De stilte is de allermooiste taal.........
die maar weinigen beheersen.
Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re:firesteel

Bericht door Matis »

Gewoon zo vuur maken met ruwe berkenbast wil bij mij dus echt niet lukken. Ik doe (omdat dit wel lukt) het bijna altijd met fijngevreven gras of ik pak gewoon een stuk berkenbast en ga hier met die schraper overheen zodat je van die krullen krijgt die ik wel aankrijgt, komt uit het boek van Ray Mears.

groetjes Matis


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:firesteel

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="matis"]
Gewoon zo vuur maken met ruwe berkenbast wil bij mij dus echt niet lukken. Ik doe (omdat dit wel lukt) het bijna altijd met fijngevreven gras of ik pak gewoon een stuk berkenbast en ga hier met die schraper overheen zodat je van die krullen krijgt die ik wel aankrijgt, komt uit het boek van Ray Mears.

groetjes Matis
[/quote]

Alleen met de papierberk is het mij onbehandeld gelukt. De bast vd ruwe berk ruw ik altijd even op met mijn mes :P Als je dan een hoopje poeder/krullen hebt lukt het meestal wel.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Ex Bushcraft NL
Berichten: 1878
Lid geworden op: 18 nov 2009, 17:31
Locatie: Zeist

Re:firesteel

Bericht door Ex Bushcraft NL »

Je weet wat ze zeggen. Bushcraft is improviseren. Als dit DE manier voor jullie is om het aan te krijgen, is de opzet gelukt.
Het belangrijkste is dat je je vuur kan aanmaken. Dus "slechte" manieren zijn er niet, alleen meerdere mogelijkheden.

Lars


Nederlands Bushcraft Forum.
Jan

Re:firesteel

Bericht door Jan »

Volgens mij ruwt iedereen de harde berkenbast op....


Ex Bushcraft NL
Berichten: 1878
Lid geworden op: 18 nov 2009, 17:31
Locatie: Zeist

Re:firesteel

Bericht door Ex Bushcraft NL »

Je kan ook de vervelling gebruiken van de boom. Mooie dunne sliertjes en branden ook snel.

Lars


Nederlands Bushcraft Forum.
Plaats reactie