firesteel

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
outsider147
Berichten: 76
Lid geworden op: 18 nov 2009, 22:35
Locatie: Haarlem

Re:firesteel

Bericht door outsider147 »

Ziet er goed uit. Zou ik ook eens aan moeten beginnen.
Ook is het een goed idee om het in een blikje te doen waar je meteen je katoen in kan verkolen, heb je in ieder geval altijd de mogelijkheid om charcloth te maken.

Lars


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:firesteel

Bericht door obiwanjacobi »

Nog een kaars erbij?


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
bannocks

Re:firesteel

Bericht door bannocks »

een kaars zal er niet meer bijkunnen maar wel een wiek van een kaars
of van die in parafine gedrenkte vloeipapiertjes
maar waar eindigt het mee ?? centrale verwarming ;D


Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re:firesteel

Bericht door born2roam »

Leuke set Bannocks!

Heb zelf altijd een doosje lucifers met deels lucifers, een 'peanut lighter' (en anders een mini bic), tampon, waxed paper en een 'bbq aanmaakblokje' bij, gewikkeld in twee plastic zakken, afgesloten met binnenband.

Toen de kano omging en ik er achter kwam dat eskimoteren in een canadese kano niet tot mijn vaardigheden behoorde, was dat meer dan genoeg om SNEL vuur te maken. De firesteel en het mes deden het uiteraard ook wel ;-)

Marc, feathersticks... 4-6 goeie sticks maken. Lange, dunne krullen en oefenen.... achter in de tuin (indien mogelijk) is ideaal als ff een half uurtje afleiding van de pc/tv.

Vergrootglas voor vuur vind ik zelf een #$%^methode. Zal mijn geduld zijn ;-)

Verkolen doe ik in een koperen buisje (gekregen van Sieb eeh forumnaam ff kwijt... op de aller eerste Dutch Bushcraft meeting in Friesland). Ga kijken of ik dit buisje deels ook kan gebruiken voor 'flintknapping maar dat wordt een ander "draadje" op het forum.

Wiek van een kaars of een wiek van een olielamp werkt ook goed....

Het eindigt met een LaRo/LandCruiser e.d. ;-)

Grtz Johan die er net achter is gekomen dat ie morgen toch niet actief hoeft te werken, alleen telefoon dienst heeft.... :-( of :-)


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
bannocks

Re:firesteel

Bericht door bannocks »

johan
met een vergrootglas heb ik ook uren gesleten om allerlij dingen in de fik te krijgen en ook moeilijk gelukt

tot ik het dan ook met verkoold katoen probeerde en ik kan je zeggen dat je niet tot 21-22-23-24 kunt tellen of je vingers zijn mee aan het gloeien probeer maar
liefst in de zon ;D


bannocks

Re:firesteel

Bericht door bannocks »

in nederland zijn tondelzwammen beschermd

maar weet iemand hoe het zit in belgie???


robjan

Re:firesteel

Bericht door robjan »

Hallo,
Ik gebruik altijd mn firesteel in combinatie met poetsdoeken gedrenkt in kaarvet.
Ik knip stukjes van garage poetsdoeken (pluizig) van 5x5 cm en duw ze onder in vloeibaar kaarsvet .
Op deze manier zijn ze "watervast"en bij kapot scheuren onststaan er pluizige kanten die met de firesteel met 2 a 3 slagen branden.
al jaren een groot succes bij mij en mn kids  :-)

Groeten Robert


Jan

Re:firesteel

Bericht door Jan »

goede tip, een variant op watten in vaseline.

Groeten,

Jan


alexander
Berichten: 795
Lid geworden op: 03 jan 2010, 20:17
Locatie: Coevorden

Re:firesteel

Bericht door alexander »

sorry, ik snap het begrip bic aansteker niet echt.
Als ik terug kijk naar de oorlog velen amerikanen destijds hadden een zippo tot uitrusting.
Persoonlijk als krantenbezorger gebruik ik altijd een zippo omdat die met weer en wind werken bij het aansteken van een sigaret.


Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re:firesteel

Bericht door born2roam »

De benzine in je zippo vervliegt sneller dan je een bic (wegwerp [merk]) aansteker leeg krijgt. Tenzij je een wedstrijdje doet ofzo, dan is er vast wel iemand die hier mijn ongelijk bewijst.....

O enne... ik kon mijn zippo uitblazen (techniek).....

Dank je voor de poetsdoek tip. Shit.. moet ik eerst iets gaan poetsen zeker.... mmmm de plaat? ;-)

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re:firesteel

Bericht door bourgeois »

  Kan me helemaal bij Johan aansluiten. Een Zippo is in mijn broekzak in een dag of twee volledig leeggedampt. En wegwerpaansteker wil ook nog wel eens leeglopen als ik hem los in mijn, meestal overvolle, broekzak stop. Maar een wegwerpaansteker blijft, ongebruikt, jarenlang bruikbaar, zeker als je hem goed opbergt b.v. in een stukje fietsbinnenband.


OVERLEVEN
Berichten: 831
Lid geworden op: 29 dec 2009, 21:25
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re:firesteel

Bericht door OVERLEVEN »

Wanneer je een firesteel gebruikt berg deze dan wel droog op doe je dat niet dan gaat ie oxideren en dan zitten er binnen no time gaten in en werkt ie een stuk minder. Dus JA hij kan tegen water en je kan er daarna direct vuur mee maken, maar wel droog opbergen.


Dennis van Dokkum
Survival school O.V.E.R.L.E.V.E.N.
www.survivalschool.nl
+31-(0)6-23251535
Gebruikersavatar
BARTJEN2
Berichten: 297
Lid geworden op: 17 dec 2009, 18:47
Locatie: geraardsbergen

Re:firesteel

Bericht door BARTJEN2 »

Naar mijn weten tonderzwam  niet beschermd in belgie, droog ezr elke winter zeker een 4 tal om pre historisch vuur mee te maken op  demonstraties
bart


Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re:firesteel

Bericht door galemys »

Met een vergrootglas en wat zon zijn tondelzwam (Fomes fomentarius),  kogelhoutskoolzwam (Daldinia concentrica) & berkeweerschijnzwam (of te wel 'Chaga', Inonotus obliquus) makkelijk aan te krijgen, met ander natuurlijk materiaal kost het me meer moeite of lukt het domweg niet. Pluizig spul gaat vaak erg moeilijk omdat het brandpunt moeilijk te focussen is.

Maar het handigst is natuurlijk om een fire piston bij je te hebben  O0;
ik heb er tot nog toe aan natuurlijk materiaal de volgende tondels mee aangekregen:
  • Tondelzwam (de trama-laag, tot een soort wollig pluis opgeruwd)
  • Kogelhoutskoolzwam
  • Berkeweerschijnzwam/Chaga
  • Koningskaars (Verbascum thapsus, de donzige laag van de stengel)
  • Platte tonderzwam (Ganoderma applanatum)
  • Distelpluis (Cirsium verschillende soorten)
  • Plataan (Platanus sp., het pluis uit de 'zaadballen')
  • Klein hoefblad (Tussilago farfara, het witte pluis, zonder de zaadjes)
  • Wilgepluis (Salix sp., niet alle soorten werken even goed)
  • Gele morgenster (Tragopogon pratensis, de ronde 'parachuutjes' van de pluizebol, zonder hun steeltjes)
  • Lisdoddepluis (met wisselend resultaat, oude 'opengebarsten' rietsigaren lijken het beter te doen)
  • En van het tuincentrum of het tropische zwemparadijs: de viltige laag die je van de stengelbasis van de palmsoort Caryota mitis (fish tail palm) af kan schrapen
De pluizige tondels moeten tot een stevig balletje worden gerold voor het beste resultaat

Grt,

Tom


 


I always carry my tinder in my bellybutton...
Jan

Re:firesteel

Bericht door Jan »

Indrukwekkende lijst!

Persoonlijk vind ik een fire piston niets, ik heb een tijd geleden een piston gekocht via Ebay.
Het kan aan mijn techniek liggen of aan die fire piston maar heb tot nu toe maar een enkele keer een kooltje gehad.

Mischien eens kijken wat er aan verbeterd kan worden, Tom?

Groeten,

Jan


Plaats reactie