Kampvuur bij -12 ergens in een Noors bos

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
importviking

Kampvuur bij -12 ergens in een Noors bos

Bericht door importviking »

http://tinypic.com/player.php?v=wl27te&s=6

Dit is gemaakt tijdens een weekend overnachting, tijdens deze winter. Het was min 12. Ik heb dit filmpje gemaakt met mijn mobiele telefoon in mijn mond. Ik zag niet echt goed wat ik deed en ik kwijlde als een gek. Maar goed dat er geen mensen waren. (lol)

Groeten Tom.

Dit is mijn favorite manier van vuur maken.

**Ik ben niet tevreden over de beeld kwaliteit op tinypics. Ik hoop snel filmjes van beter kwaliteit te kunnen posten. Waarschijnlijk op mijn eigen blog ik zet er dan wel een link naar. Als daar geen bezwaar tegen is natuurlijk.

Groeten uit Noorwegen
Laatst gewijzigd door importviking op 19 feb 2010, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re:Hier maakte ik een kampvuur

Bericht door David »

Ziet er goed uit. Ik gebruik altijd de achterkant van het lemmet (als ik al het mes gebruik, meestal toch gewoon en schraapstukje dat je bij de stick krijgt). Heb het gevoel dat je je scherpte van je lemmet verknald met het schrapen met je scherm van je mes.  Hoe denken anderen daar over?


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re:Hier maakte ik een kampvuur

Bericht door Viking »

Mooi hoor,

Tip, maak een youtube account aan, en upload daar je filmpjes! ;-)


Ga zo door

View My Video Hier staat ie, je moet aan de linkerkant die balk copieren, IMG-code voor forums & berichtenforums, die text eronder
Laatst gewijzigd door Viking op 19 feb 2010, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.


importviking

Re:Hier maakte ik een kampvuur

Bericht door importviking »

Ha David, ik ben het helemaal met je eens, maar dit is een heel oud zakmes wat eigenlijk niet meer goed is voor iets anders dan dit. Ik heb nog wat andere messen bijlen en spullen, die ik hier absoluut niet voor wil gebruiken. Ik zet ivm met mijn aankomende wandeling een materiaal lijst op mijn blog dan laat ik zien wat ik meeneem en vertel ik hier wat over.

Ik had idd ook eerst dat schrappertje erbij zitten, maar die was te klein naar mijn smaak en dus niet lekker in de hand, dus ik ruilde hem in voor dit mes wat ik nog ergens had liggen.

Dus , helemaal mee eens met wat jij zegt, maar het is een oud mes.

Groeten uit Noorwegen,
Tom
Laatst gewijzigd door importviking op 19 feb 2010, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:Kampvuur bij -12 ergens in een Noors bos

Bericht door obiwanjacobi »

Ik heb de rug van mijn simpele mora(s) bewerkt zodat een zijde heel hoekig is -ideaal voor je firesteel- en de ander zijde rond is - heel prettig als je daar extra fingers wilt zetten om te duwen ofzo.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re:Kampvuur bij -12 ergens in een Noors bos

Bericht door jaspertimm »

[quote="obiwanjacobi"]
Ik heb de rug van mijn simpele mora(s) bewerkt zodat een zijde heel hoekig is -ideaal voor je firesteel- en de ander zijde rond is - heel prettig als je daar extra fingers wilt zetten om te duwen ofzo.
[/quote]

Hee dat is helemaal een goeie!

Marc die de workshop gaf over vuur maken zei ook al dat er een soort coating op een mora frost zat (mijn mesje). Maar ik kreeg altijd eigenlijk makkelijk vonken met de achterkant van het mes (wel de andere kant van de punt). Niet de andere kant van het echte snij vlak. Hoe heb je het zo puntig en rond gekregen? Met een vijl?

En waarom zit er eigenlijk een coating op de mora. Want hij roest toch.... Met of zonder coating?


Mooi filmpje! Ik kijk uit naar de pak lijst :D


Jan

Re:Kampvuur bij -12 ergens in een Noors bos

Bericht door Jan »

coating? welk type mora is dat?

groeten,

Jan


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re:Kampvuur bij -12 ergens in een Noors bos

Bericht door jaspertimm »

De, Mora Frost (de groene). Volgens mij een oud model toch? Want die heb ik alweer 4 jaartjes geleden gekocht #025#


Jan

Re:Kampvuur bij -12 ergens in een Noors bos

Bericht door Jan »

model 740 of 760  bedoel je ,denk ik, en die heeft geen coating.

coating maakt niet uit, gaat om scherpe rand. Je kan ook glas gebruiken of vuursteen op je firesteel, gaat perfect, mits er maar een scherp randje aan zit.

groeten,

Jan


bannocks

Re:Kampvuur bij -12 ergens in een Noors bos

Bericht door bannocks »

er word altijd gesproken over een hoekige rand

je kan dit inderdaad met een bandschuurmachine

maar je moet het schraapstaal braam verkrijgen en dit doe je het best met een trekstaal

heb nog gewerkt bij een houtbewerker en daar heb ik geleerd een schraapstaal te zetten
en daar komt geen vijl of schuurband aan te pas gewoon een trekstaal dit haald dan ook geen metaal weg maar zet er een stevige braam aan 


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:Kampvuur bij -12 ergens in een Noors bos

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="jaspertimm"]Hoe heb je het zo puntig en rond gekregen? Met een vijl? [/quote]

Yep, een fijn hobby vijltje. Het mes horizontaal in de bankschroef en netjes vijlen (kijk uit voor de punt van je mes).
Je kan ook schuurpapier op (over) de hoek van een tafel/werkbank leggen en daar de rug van je mes overheen trekken.

Eerst gewoon de bovenkant afvijlen -die mora's hebben daar meestal een soort 'afbreekrandje' zitten. Dan een van de kanten rond vijlen (wel de goeie kant! maakt uit of je links- of rechtshandig bent).


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Plaats reactie