welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 623
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door galemys »

@Oakleaf
Dank je voor het posten! Ik heb jaren geleden over deze vuurmaakmethode gehoord maar kon toen nergens beeldmateriaal vinden. Ook op BushcraftUK kon toen niemand me meer vertellen hierover (zie ook http://www.bushcraftuk.com/forum/archive/index.php/t-28601.html voor uitleg over de methode in het Duits & Engels).

Wilgen- of rietsigarenpluis (opgerold in een stukje berkenbast?) kan misschien als vervanger dienen voor het katoen, en misschien dat een verpulverde norit-tablet, kogelhoutskoolzwam of wat chaga in plaats van de as kan worden gebruikt.

@Tilia
Ook de rest van de video is zeker de moeite waard (o.a. interessante manieren om bruggen te improviseren en ik heb nooit eerder iemand kroos zien eten), het is een soort kruising tussen Ray Mears Track's en dat Belgische programma met bushcraft voor kinderen.

Grt,

Tom


I always carry my tinder in my bellybutton...
oud deelnemer 4

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="galemys"]

@Tilia
Ook de rest van de video is zeker de moeite waard (o.a. interessante manieren om bruggen te improviseren en ik heb nooit eerder iemand kroos zien eten), het is een soort kruising tussen Ray Mears Track's en dat Belgische programma met bushcraft voor kinderen.

Grt,

Tom
[/quote]ik zal die mof wel een keer bekijken, zag er igg wel intressant uit, en spreek ook wel een beetje duits, maar doe het nie van harte, maar idd, wat ik zag zag er intressant uit


Jozolph
Berichten: 1081
Lid geworden op: 21 dec 2009, 22:34

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door Jozolph »

@Oakleaf; Bedankt voor de link, interessant nieuw filmmateriaal altijd leuk! Ik kende hem nog niet.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door oud deelnemer 4 »

@ iedereen hierzo die interesse heeft
google maar een op Rüdiger Nehberg, hij heeft veel interessante expedieties gedaan, en die ervaringen in boeken en cursussen gestopt.
zijn leven in 't  kort samen gevat: avontuur - survival - opkomen voor mensenrechten en de natuur.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door J@siu »

is hij niet diegene die in Duitsland, van de ene  naar de andere kant van duitsland wandeld, en leeft van wat ie onderweg tegenkomt ?? heeft alleen maar een overall aan, en een mes bij ... ::)


"Dont copy me, by yourself"
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door oud deelnemer 4 »

@J@siu      ja dat is hem ;D


Dynax
Berichten: 131
Lid geworden op: 14 feb 2012, 22:34
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door Dynax »

Afgelopen weekend vond ik op een rommelmarkt deze:

Afbeelding

Da's een slowmatch, zo goed als nieuw (had toen nog niet gebrand  ;D )

Van de week eens proberen of het wat voor me is....


Think outside the box? There is no box!
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door J@siu »

Das een hele mooie aanwinst ... mocht het niet bevallen, houd ik me aanbevolen  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door janvanloon »

heeft er iemand al ervaring met papier dat geweekt wordt in salpeter?
zou zoiets als de zwam moeten zijn  8-)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door Roely »

Met Papier niet  ( maar een licht gedrenkte krant ,zal langzaam volledig weg gloeien idd ) wel met genitreerd katoen ( ik dacht dat ik dit al ergens hier vernoemd had  ??? )

Ik kan de katoen versie ten zeerste aanraden, en is dan niet echt meer vergelijkbaar met tondel van een zwam oid. Brandbaarheid is veel groter door de reeds aanwezige zuurstof.
Het is dus zeer goed brandbaar/ gloeiend, en in de survival functioneler dan de papieren versie .
ik denk het principe zelfs een beetje gelijk is als die slowmatch van de rommelmarkt.

Ik maak niet echt genitreerd katoen he voor de survival, maar inderdaad gewoon gedrenkt in salpeter. Echt genitreerd papier bv is zoiets als goochelaars gebruiken voor een steekvlam , waarna een konijn uit de hoed komt  #025#    Echt genitreerd katoen is een buskruitvorm ik geloof in de volksmond dat het schietkatoen heet..

Dus rolletje katoen touw/pees kopen , salpeter of kaliumchloraat oplossen in water. touw door die slurrie halen en laten drogen op een krant. klaar om vuurtje te stoken.
Gebruik geen ammoniumnitraat he , dat is veel hygroscopischer.  Verder is het ook leuk om in je kampvuurtje op de kool te gooien. ( de kool is makkelijker beschikbaar dan je katoen, dus je krijgt even een opwelling van je verbranding.) Gebruik ook geen mengsel van suiker en salpeter voor je  slurrie omdat dit ook weer water aan wil trekken.
Een los zakje met salpeter oid op je getemperd kampvuur maakt jou ineens een tovenaar voor de omstanders  ;D ( als je het toch mee neemt, kun je ook smiddags een stukje papier/onderbroek of blaadjes zo behandelen voor sávonds vuur te maken.)

Kanttekening: ik gebruik het eigenlijk nooit als eerste stap, maar als een luie methode om snel vuur te maken na bv een vonkje op een stukje verkoolde spijkerbroek of in een vochtige omgeving.


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door bourgeois »

  PAS OP: Als je katoen dusdanig nitreert dat het schietkatoen wordt, wordt het instabiel. M.a.w. het kan spontaan ontbranden c.q. exploderen. Dit is de reden dat indertijd schietkatoen (zwart)buskruit niet heeft verdrongen. Na enkele gigaexplosies in munitiedepots is men weer zwartkruit gaan gebruiken tot men nitrocellulose kruitsoorten had ontwikkeld.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door Roely »

Ja mijn woord keuze was niet handig, daarom schreef ik het er maar meteen bij.
Genitreerd katoen is katoen gedrenkt in een mengsel van salpeterzuur en zwavelzuur.
Wat wij moeten doen is vaste salpeter oplossen in een beetje warm water en daar het katoen in drenken. En voor de echte freak... die kan er nog een beetje zwavel bij doen als katalysator.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door oud deelnemer 4 »

er wordt hier wel erg gemakkelijk gepraat over het gebruik van salpeter / kaliumnitraat / KNO3
bijgevoegd informatie over dit spul

ik zeg maar zo een goede bushcrafter krijgt z'n vuurtje ook zonder dit spul aan

PS. helaas is het een net te groot bestand, zelfs gezipt, staat nu dus in m'n media map [scans van de boekenkast » salpeter infoblad]


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door Roely »

Heel goed altijd kritisch blijven.
Echter zoek ter vergelijk eens de msds van natriumbicarbonaat op bv  ( brood maken/ tandpasta ) of een andere stof uit je keukenkastje.
Besef wel dat je het waarschijnlijk zelf dagelijks eet , het wordt namelijk veel toegepast in voeding.
Dezelfde salpeter is natuurlijk ook voeding voor planten organisch en chemisch. het splitst op in 2 van de 3 essentiële bestanddelen voor de groei en bloei van een plant .(NPK). kaliumzouten (K) en stikstof (N) phosphor /fosfor (P)

Het waren onze bushcraft grootvaders juist die de toepassing van salpeter voor een kampvuurtje ontdekten. Je moet gebruiken wat in je omgeving is. (omgeving/ lees vogelpoep )


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: welke manieren van vuurmaken kennen jullie?

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Roely
je hebt gelijk dat het ook in andere vormen gebruikt wordt ook in voeding
maar het spul is ZOOOO onschuldig dat zo'n 10 jaar geleden toen ik het ook eens wild kopen om amadou te preppen voor tondel me in de apotheek naar het paspoort werd gevraagt en dat de aankoop geregistreerd moest worden.

dus aan allen weet wat je koopt !


Plaats reactie