Vuur: De basics*

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
mark
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2013, 05:10

Vuur: De basics*

Bericht door mark »

Vuur is een van de belangrijkste onderdelen bij het overleven. Het geeft warmte, licht, een mogelijk om te koken. Het kan messen steriliseren voor eerste hulp, het kan je helpen bestek te maken. Het kookt water zodat je het veilig kunt drinken. Het beschermd tegen (roof)dieren. Je kunt het gebruiken voor signalen. Overduidelijk is vuur een noodzaak in het wild.


AANSTEKERS
Ik heb een hekel om stokjes tegen elkaar te wrijven. Ik rook niet, maar ik heb altijd een aansteker op zak. Als ik op reis ga en niet door de douane mag met een aansteker draag ik een vergrootglas en een auermetaal-maar daarover later meer.
Vooropgesteld, draag altijd een aansteker bij je! Stop ze in je rugzak, je huis, je voertuig en in je zakken, ongeacht of je je nu in de wildernis begeeft of over straat loopt.
Er zijn veel soorten aanstekers. Wellicht lijkt het je handig om een wat duurdere 'wind-proof' aansteker te hebben, zeker als je veel in gebergte of open gebieden komt. En ze zijn zeker niet slecht voor bepaalde doelen. Maar let er op dat de straalaandrijving van de vlam je zojuist begonnen vuurtje uit kan blazen. En eigenlijk, ongeacht waar je bent, maak je het beste je vuur zo dat het reeds beschermd van de elementen is, je hebt er dus niet werkelijk een nodig.
Wegwerp aanstekers zijn fantastisch, goedkoop, en makkelijk aan te komen. Zelfs als ze leeg zijn kun je er vaak nog wel een vonkje uit krijgen, waar je nog steeds een vuurtje mee kunt starten. En nu kun je zelfs mini aanstekers krijgen die je werkelijk overal in kunt stoppen.
Soms heb je echter een aansteker nodig voor daadwerkelijk licht. Zippos zijn daar erg handig voor. Een Zippo kun je aansteken en gewoon neerzetten als lampje. Ik heb ze zelfs in krappe tijden gebruikt als mini fornuis of een miniatuur haardje toen ik werkelijk niets had; de Zippo stond daar maar en brandde, het gaf me wat comfort als klein vuurtje, een klein beetje licht, een klein beetje warmte, en dat maakte net het verschil. Natuurlijk, als je onzeker bent hoe lang je er zult verblijven of geen grote voorraad brandstof hebt, probeer je zo zuinig mogelijk te doen.
Je kunt Zippos na vullen. En als je ver van de bewoonde wereld bent kun je ook gebruik maken van diverse brandstoffen zoals gedestilleerde alcohol, alcohol in first-aid kits, benzine of wat dan ook.

LET OP: Sommige brandstoffen zijn gevaarlijk omdat de dampen in een vuurbal veranderen als je ze ontsteekt, voordat je het dus in je Zippo stopt, test het even. Als het een steekvlam geeft is het waarschijnlijk te ontvlambaar voor in je Zippo. Neem het in dat geval mee in een container en gebruik de Zippo voor de vonk. Maar als de vloeistof gewoon netjes brandt kun je het gerust in je Zippo stoppen. De regel met brandstof is, zoals alles in een overlevings situatie, gebruik je gezonde verstand.
TIP: Een belangrijk onderdeel is regelmatig je overlevings kit te controleren. Dit hoeft natuurlijk niet iedere dag, maar wel regelmatig, gebruik het, probeer alles eens in de zoveel tijd.
TIP: Draag altijd een aansteker bij je. Alles dat in dit hoofdstuk aan bod komt is omdat je geen aansteker bij je hebt. Er zijn duizenden redenen om altijd een aansteker bij je te dragen en geen enkele om dat niet te doen.


Hoe je vuur maakt
De duizend redenen om altijd een aansteker bij je te dragen-of een andere manier van ontsteking-refereren aan het minimum aantal omwentelingen die je nodig zult hebben om twee stokken tegen elkaar te wrijven!
Dat klopt, stokken tegen elkaar wrijven om vuur te maken kan, maar het is ongelooflijk veel werk, zelfs als je de techniek perfect beheerst. Het kost veel tijd en kan, daardoor, voor zowel je lichamelijke als je geestelijke gesteldheid z'n tol eisen. Als je dit weet en accepteert voordat je er aan begint zul je weerstand kunnen bieden tegen de teleurstelling en frustraties die je anders wellicht zouden doen opgeven. En wat is het aller belangrijkste tijdens het overleven?
  GEEF NOOIT OP!


HARD HOUT versus ZACHT HOUT
Voordat we beginnen met voorbereidingen en verschillende technieken, laten we kijken welke houtsoorten je het beste kunt nemen.
De meeste overlevingsboeken-werkelijk alle die ik heb gelezen-stellen dat om vuur te maken je het beste een hard hout tegen een zacht hout gebruikt.
Ik heb ondervonden dat dit niet het geval is.
Beide, de Britse SAS en de US Army handboeken, en inderdaad de meest populaire overlevingshandboeken promoten de hard-op-zacht-hout theorie. Dat kan een hardhouten [abbr="spindle"]spil[/abbr] op een zachthouten [abbr="base"]blok[/abbr], etc, maar net welke techniek je gebruikt, maar ze hebben het allemaal over contrasterende houtsoorten.
Zelf heb ik ondervonden, dat als het op stokken tegen elkaar wrijven om vuur te maken aankomst, twee zachte houtsoorten het beste werken.
Nu zullen veel experts wel opgewonden raken, dus laten het eens hebben over hard en zacht hout.
Allereerst en vooropgesteld, onthoud, I claim geen expert te zijn; ik heb gewoon heel veel ervaring. Ik ben een doorsnee persoon die toevallig ontzettend veel heeft uitgeprobeerd, vaak genoeg om te weten wat wel en wat niet werkt. Eerlijk gezegd weet ik ook niet alle namen voor alle soorten hout. (Maar wat dan nog, jij waarschijnlijk ook niet.) Ik weet wel dat sommige soorten geclassificeerd als hardhout eigenlijk behoorlijk zacht zijn en andersom. Dus, laten we kijken naar wat hard en zacht hout is.
Probeer de "nageltest". Als je je duim nagel in het hout kunt duwen en een deuk achterlaat is het zacht hout. Zo niet, is het hard hout. Het is werkelijk zo eenvoudig, het zal me werkelijk een zorg zijn wat de wetenschappelijk naam of doel ervan is, en dat geldt ook voor jou als je in je eentje in de vrieskou zit.
Nu, wrijf lang en hard genoeg twee stokken tegen elkaar en zult wat wrijving en hitte produceren. Ook, als je het probeert met groene takken en jonge bomen, kun je het net zo goed gewoon vuur met water proberen te maken; ga er maar van uit dat je er wel even zoet mee bent. We gaan er van uit dat je gezegend bent met toch minimaal een beetje gezond verstand en dat je daarom wel begrijpt dat je zult moeten beginnen met droog hout.
De beste plaats om droog hout te krijgen is niet van staande bomen, ze zijn vaak groen en dat helpt niet mee. Andersom ook, tenzij het op een droge plaats is, wil je ook geen hout van de grond. Het beste is hout dat in de bosjes hangt of nog net aan een boom bungelt, hoe dan ook, zo droog mogelijk.
Vervolgens wil je het ook niet zo zacht dat het verkruimeld. Wat je zoekt is wat hout dat sterk genoeg is maar niet zo hard dat je een week nodig hebt het warm te krijgen.
Wat ik zelf heb ondervonden dat het beste werkt om snel een vuur mee te starten is yucca. Als je weet wat dat is, laat dat dan je richtlijn zijn. De reden waarom ik dit vermeld is omdat de [abbr="bamboo saw"]bamboe zaag[/abbr] een zeer goede en geteste manier van frictie vuur is. En ironisch genoeg is het bamboe op bamboe, dus geen hard op hard hout problemen, nog sterker, het is niet hard noch zacht hout, het is eigenlijk een gras soort!
Dus, ik heb ondervonden dat gematigd harde stukken zacht hout tegen exact hetzelfde andere stuk hout het beste werkt. Denk bijvoorbeeld aan balsahout. Als het heel dun gesneden is is het ontzettend fragiel, maar een groot stuk is nog steeds licht maar toch stevig. Het geheim is hier de frictie-vlam ratio.
Als het hout zachter is, geeft het meer frictie, en hoe meer frictie hoe sneller je de vlam zult krijgen. Maar hoe je het ook doet, het zal veel werk zijn.


Voorbereiding

Laten we het eens hebben over waar je rekening mee moet houten voordat je het vuur probeert te maken.

LOKATIE
Allereerst, kies je locatie goed uit.

De sleutel elementen wat locatie betreft:
Vind een plek vrij van wind, regen, andere elementen en ongelukken (b.v. met sneeuw bedekte takken).
Geef jezelf voldoende ruimte rond het vuur om te werken-koken, slapen, kleding drogen, etc.
Kies een voornamelijk droge plaats en verwijder brandbare materialen van de nabije omgeving.
Plaats wat stokken, stammen, bladeren, stenen, etc. op de grond zodat je vuur van de grond af komt en wat zuurstof van onder aan kan trekken, dit helpt ook tegen het vocht van de grond hetgeen graag de warmte uit je zojuist geproduceerde vuurtje trekt.
Kijk voor aarde, stenen, stammen, sneeuw, etc en bouw een muur om je vuur gebied.


START MATERIAAL
Zodra je een geschikte locatie hebt gevonden begin je met het verzamelen van flink wat start materiaal-tondel, aanmaakhout en brandhout.
[abbr="Tinder"]Tondel[/abbr] is het kleinste materiaal, en omvat al het kleine, fragile spul dat je kunt vinden en tot poeder kunt vermalen-denk harig, pluizig, licht, en donzig materiaal.
[abbr="Kindling"]Aanmaakhout[/abbr] is alles dat iets groter is dan tondel, zoals kleine takjes, en niet groter dan een verjaardagskaarsje.
[abbr="Fuel"]Brandhout refereert aan alles dat groter is en ontbrandt en zal groeien tot een groot vuur. Je zult verschillende afmetingen moet verzamelen, start met wat stapels niet veel groter dan de takjes tot een stapel van pols of enkel formaat aan toe.

[align=center]Afbeelding
Tondel, aanmaakhout en brandhout[/align]

[abbr="TINDER"]TONDEL[/abbr] Nadat je een [abbr="ember"]kooltje[/abbr] hebt verkregen door middel van frictie, ontsteking, hitte of welke vorm dan ook, kan tondel het gat tussen kooltje en vlam overbruggen.
Er zijn veel stoere technieken, maar het basis principe is om het droogste, pluizigste luchtige balletje te verkrijgen van welke tondel je dan ook hebt kunnen vinden. Ik heb pluis, een lok haar, wc-papier, bladeren, schors, en veel meer voorbij zien komen. Je kunt repen schors en gedroogde bladeren nemen, eventueel mengen wat door de mens geproduceerde materialen als je die hebt, samen wrijven en mengen tot een mooi pluizig balletje. Neem al het poeder en kleine stukjes die gevallen zijn en stop ze er weer bij. Zodra je een handje met vezelig materiaal hebt, spreid het een beetje alsof je een bal maakt. Maak dan een deuk in de bal en maak er een nestje van. Neem dan al het poeder en schaafsel en plaats dat in het midden van het nestje. Nu heb je het nieuwe onderkomen voor je kooltje, een koets om het kooltje te transporteren naar het nieuwe tipi tentje.
Een van de beste, natuurlijke en wijd verspreide vorm van tondel is daadwerkelijk een vogel nestje. Vogels verzamelen vaak alle lichte en pluizige dingen uit de omgeving, precies zoals je nodig hebt om een vuur te maken. Als je goed rond kijkt vind je er vaak wel een; Ik heb ze zelfs in de woestijn gevonden.
Een andere mogelijkheid is goed op te letten voor de [abbr="tinder fungus"]tondelzwam[/abbr]. Kijk goed naar bomen; soms zie je een zwartachtig hoopje dat lijkt alsof er sap uit gelopen is en donker is geworden. Maar als je het van dichterbij bekijkt is het daadwerkelijk een zwam dat op een beschadigd stuk aan de boom groeit. Als je het afbreekt en het rood-bruin van binnen, is het de tondelzwam een goede manier om een vuur te starten.
Er bestaat ook de valse tondelzwam, dus let goed op. Deze lijkt meer op een schelp, is gestreept en grijzig. Zeker niet zo goed als de echte tondelzwam, maar doet het uiteindelijk ook.
In droge omgevingen, als je mest kunt vinden dat zo droog is dat het poederig wit is, kun je het verkruimelen en dit stof helpt ook om een vuur te beginnen.
In veel gebieden kun je losse schors van bomen nemen en de tegen elkaar wrijven zodat je een hoopje stof en schilfers krijgt dat makkelijk een vonk pakt.
Als alles nat is, kijk dan voor scheve bomen en neem de schors aan de onderkant, haal het er af en onder de toplaag zul je droge schors vinden dat gemakkelijk tot fijn tondel kunt vermalen.
Als je alleen hardhout kunt vinden, kijk dan voor droge schors onder de scheve bomen. Snijd een stuk schors af en schraap het dan in fijn schaafsel, dit geeft een zeer goed tondel, en is vaak mijn eerste keus. Schrapen geeft platte, kleine, gekrulde stukje hout die makkelijk vlam vatten en in een cirkel branden, zodat de vlam het hout verwarmd voordat het brand en het laat de lucht circuleren terwijl het warmte preserveert.
Soms moet je gewoon een beetje vals spelen. Zelf gebruik ik, als ik het vind, [abbr="pine resin"](naaldbomen)hars[/abbr]. Hars is handig als voeding en lijm, maar het brandt ook uitstekend.
Een gevallen naaldboom heeft vaak veel hars dat zich geconcentreerd heeft in de stam. (De hars wordt vaak gevonden in omgezaagde bomen, en als je bij omgezaagde bomen bent, ben je waarschijnlijk dicht genoeg bij de beschaving om er naar toe te lopen!) Naald hars is meestal oranje of geelig. Dit spul brand zelfs in de regen. Ik heb het gebruikt om vuur te maken in de regen, en het kan echt je leven redden, wees dus altijd alert. Als je mooi weer hebt bewaar je het gewoon voor de natte dagen.
Een andere goede tondel is de altijd handige Lisdodde. Niet alleen kun je deze eten, maar als je de bruine koppen schraapt krijg je veel pluis, en dat spul vangt makkelijk een vonk. Zelfs als de lisdodde in de regen heeft gestaan is de pluizige binnenkant nog droog.
Natuurlijk, bladeren en naalden zijn prima zolang ze droog en breekbaar bruin zijn. Verkruimel een paar tot poeder en ze zullen het kooltje makkelijk pakken. Ook sommige soorten mos zullen het makkelijk pakken, maar ze branden niet goed en lang. Er zijn andere planten, afhankelijk van je locatie, zoals [abbr="milkweed"]zijdeplant[/abbr], als je de vruchten openbreekt zul je veel haren vinden die ook prima dienst doen als tondel. Als je niet veel van planten weet, probeer dan gewoon eens wat uit en kijk wat er in zit.
De sleutel tot het vinden van tondel is gewoon goed te kijken naar alles dat makkelijk zal ontvlammen. Dit is zo'n belangrijk onderdeel van het vuur maken, en de moeite die je er in stopt verdien je zeker terug.

AANMAAKHOUT Aanmaakhout is alles tussen takjes en stokjes. Aanmaakhout is tot babyvoeding wat tondel is tot moedermelk. Aanmaakhout dient te beginnen als tandenstoker formaat, naar potlood formaat, vinger formaat, dan pols en uiteindelijk enkel formaat.
Alles groter dan dat is gewoon brandstof. Het belangrijkste is simpel-gebruik droog spul. Doe dus je best om je aanmaakhout van takken te halen die dood en breekbaar zijn. Gebruik niet die op de grond liggen, deze zijn meestal nat. En gebruik geen levende takken, deze zijn groen en altijd nat.
Je kunt groen spul branden zodra je een goed lopend vuurtje hebt; technisch gezien, zal het vuur deze drogen voordat het brandt. Echter maakt dit veel lawaai en rook. En rook wil je wellicht voor signalen, maar daar hebben we het later wel over.

BRANDSTOF De term zegt het eigenlijk al: als het goed brandt, is het brandstof. Als je het kunt verbranden, doe het. Een van de grappige dingen die ik steeds zie bij leerlingen is hun behoefte om een groot vuur te maken. Ik heb ze hun schoenen, tassen, tenten en zichzelf zien branden omdat ze maar niet op konden houden hout op het vuur de gooien. Ironisch genoeg, is het altijd het zelfde type dat niet voldoende hout verzamelde om überhaupt de nacht door te komen, zodat ze dus wakker worden om een uur of 4, wanneer het altijd het koudste lijkt, zonder licht en zonder warmte en geen hout om het weer aan te krijgen. En omdat ik niet toesta dat ze zaklampen meenemen naar mijn trainingen, zitten ze daar maar gebogen over hun kooltjes tot de zon weer opkomt.
Dus, plan je brandstof en gebruik ze met verstand. We grappen altijd dat de rode mens een klein vuur maakt en dichtbij zit, terwijl de blanke mens enorme vuren creëert en op afstand staat.
Nu zijn er wel eens tijden dat je een enorm vuur wilt, wellicht als signaal of om veel kooltjes te maken om op te koken of een kolen bed om lekker warm te kunnen slapen. In deze gevallen, brand maar lekker door! Maar meestal, houd het rustig, je hebt echt geen groot vuur nodig, en het verzamelen van brandstof kan zwaar werk zijn dat veel energie vergt.


DE TIPI METHODE
Ik vind de "tipi methode" de beste manier om je tondel, aanmaakhout en brandstof te prepareren om vuur te maken. Er is niet echt reden om de piramide of cabine e.d. methodes te kennen. Alle andere manieren zijn gewoon een showerige manier om het zelfde gedaan te krijgen.
Begin met wat aanmaakhout om een kleine "tipi" te maken-ongeveer 30-60cm hoog-dat rust op een bed van stokken en tondel. Laat een opening zodat je bij de open ruimte kunt. Neem dan je zachte tondel nest en plaats het naast de opening.
Zodra je je kleine kooltje hebt, plaats je het kooltje op een stuk bast of blad naar het tondel nest (dat heel dichtbij hoort te zijn). Met het kooltje op de tondel, begin je langzaam te blazen, zodat het van een smeulend kooltje naar een mooi rood kooltje gaat en uiteindelijk ontvlamt!
Dan plaats je het brandende nestje door opening in de tipi, op het bed van tondel, en blijf je het koesteren door kalm te blazen. Zodra de takken van de tipi branden, plaats je rustig meer aanmaakhout op de tipi en bouw je langzaam de muren op terwijl je hongerige vuurtje steeds lagen consumeert.

[align=center]Afbeelding
Tipi methode[/align]

Op dit punt, blijf rustig, overhaast het vooral niet. Ik heb veel vuren zien doven op dit kritieke punt door over-enthousiaste mensen die er te veel, te snel op bleven gooien. Het resulteert in geen vuur en deuk in je moraal, wat je weer veel moeite kost om terug te krijgen.
Omdat je alles van te voren al hebt klaargelegd is er geen reden tot paniek en haasten, je hoeft niet rond te rennen, stokken vinden en breken. Het is er allemaal al en je bent er klaar voor, dus ga er lekker bij zitten en geniet van je groeiende vuurtje.
Laten we het maar eens hebben over enkele technieken om vuur te maken, of eigenlijk, om kooltjes te maken. Sommige zijn heel standaard, andere wat ver gezocht. Maar zoals met alles tijdens het overleven, er zijn geen harde regels anders dan wat je je kunt voorstellen; er zijn alleen principes die je gids kunnen zijn.


ANDERE MANIEREN
Hier zijn een paar manieren om te zorgen dat je vuur blijft bestaan en dat je er zoveel mogelijk van terug krijgt.

[abbr="FIRE PIT"]VUUR KUIL[/abbr] En zijn een paar verschillende manieren. De twee die ik aanraad-naast de simpelste manier-zijn de [abbr="Dakota pit"]Dakota kuil[/abbr] en de [abbr="Cross pit"]kruis kuil[/abbr].
De [abbr="Dakota pit"]Dakota kuil[/abbr] maak je door twee kuilen te graven, iets uit elkaar, en deze te verbinden door een tunnel. Dit helpt in gebieden waar veel harde wind is, of als je minder vuur hebt, of als je niet gezien wilt worden. Start het vuur boven de grond en plaats het dan in het gat, dat reeds gevuld is met aanmaakhout en brandstof. De tunnel en lege aaneengesloten kuil zorgen voor voldoende zuurstof om het vuur aan de gang te houden.

[align=center]Dakota kuil
Afbeelding
Kruis kuil[/align]

De [abbr="cross pit"]kruis kuil[/abbr] is gewoon een grote "X" gegraven zodat de wind nog steeds je vuur kan voeden terwijl het midden lager is zodat je vuur geen last heeft van de wind.
Meestal wil je echter een simpele vuurkuil. Dit doe je door een ronde kuil te graven met een stock, stenen, je voeten of handen. Maak het ongeveer 15cm diep in het midden geleidelijk tot gelijk aan de grond bij de randen, totaal ongeveer 30-60cm rond.
Dit geeft je meer warmte laag bij de grond. Gebruik stenen om het vuur om het te beschermen en op te koken. Laat een opening tussen de stenen, naar jou gericht, zodat de warmte bij je kan komen. Als je te diep graaft, zal de hitte niet naar jou gereflecteerd worden maar direct omhoog.
In elk geval, leg bladeren, takken of twijgjes onder het vuur, zodat het vuur op iets droogs begint en het geeft ook net wat meer zuurstof aanvoer van onderen.

VUUR MUUR Dit is een zeer goede toevoeging om het meeste uit je vuur te halen, of je nu in de open lucht slaapt of in een onderkomen, het is gewoon goed om een muur te maken aan de andere kant van het vuur. Dit reflecteert meer warmte en licht jouw kant op en houdt ook meer wind en koude tegen.
Het houdt ook de rook rustiger zodat het niet in je gezicht geblazen wordt-en je wilt altijd ongemak vermijden, zoals rook in je ogen.
Je kunt een vuur muur maken met takken, aarde, stenen, een tarp of welk materiaal dan ook. Het concept is simpel-gewoon een muur maken, ongeveer 30cm achter het vuur, zo'n 60cm uitstekend aan weerszijde en tenminste een meter hoog. Maak het zo wind bestendig als je kunt, vul de gaten met aarde. Wat je specifiek kunt bouwen licht helemaal aan de tijd, het terrein en wat je nodig hebt. Maar overweeg een vuur muur altijd als het mogelijk is. Het is makkelijk, simpel, het werkt en maakt een enorm verschil. En tijdens het overleven, zijn de kleine overwinningen juist zo belangrijk.

[align=center]Afbeelding
Vuur muren[/align]

VUURBED Als het je gelukt is een goed vuur aan de gang te krijgen, maar het is enorm koud en je hebt geen slaapzak of degelijk onderkomen, dan heb je een vuurbed nodig. Maar om er een te maken, zul je het wel moeten voorbereiden.
Maak overdag een groot vuur, zodat je veel kooltjes krijgt, graaf een gebied ongeveer zo groot als je lichaam, maar niet dieper dan 15cm. Vlak voor je gaat slapen, verspreid je kolen gelijkmatig in je kuil en bedek ze met ongeveer 7,5cm aarde. Afhankelijk van het aantal en de omvang van de kooltjes zul je het wellicht wat meer of minder moeten bedekken-je merkt het vast wel, haha! En de hoeveelheid kooltjes zal bepalen hoe lang ze het volhouden en hoe lang je dus warm blijft. Houd ook je vuur aan tijdens de nacht.
Nogmaals, dit is een oplossing voor als het echt heel koud is. Het is veel werk, en een onderkomen bouwen is wellicht minder werk. Hoe dan ook, in extreme omstandigheden is dit zeker het overwegen waard.

[align=center]Afbeelding
Vuurbed[/align]


Vuur start
technieken

Als je eenmaal alle voorbereidingen hebt getroffen,een goede locatie hebt gevonden, alle materialen verzameld, een vuur muur gebouwd, dan wordt het tijd om stokken tegen elkaar te wrijven! Allereerst, er zijn veel variaties hoe je vuur met stokken begint. Iedere techniek is veel werk, veel hebben speciale accessoires nodig, en de meeste vereisen een goede techniek. Maar dit zijn allemaal variabelen. Brandstof, Zuurstof en Hitte zijn de constanten.
Je kunt gas, hout, papier, alles dat brandt gebruiken. Je hebt zuurstof nodig, maar niet te veel zodat je het uitblaast, zeker in het kwetsbare begin, maar genoeg zodat de brandstof ontvlamt. En uiteindelijk heb je hitte nodig. Dit kan een vonk van een aansteker of batterij zijn. Het kan van een lens of een glas komen, het kan gegenereerd worden door frictie. In de meeste gevallen, als je in het wild beland bent zonder gereedschap of hulpmiddelen, komt het neer op frictie, meestal in de vorm van stokken wrijven.
Naast de doorgewinterde technieken, zal ik ook een paar meer fascinerende technieken vermelden, gewoon om de geest van de moderne stadsmens te verruimen. Het is belangrijk verschillende manier te overwegen om iets gedaan te krijgen, het is belangrijk voor het overleven voor langere tijd, voor diegene die geen tijd, reden of zin hadden om het zonder moderne, rijkelijk beschikbare manieren van "knip en vuur".
Voordat je jezelf ooit zult moeten redden, is het goed te overwegen hoe dit universele probleem, voor ontelbare eeuwen, is opgelost door andere primitieve culturen.


VUURPLOEG
De [abbr="fire plow"]vuurploeg[/abbr] is de beste manier een vuur te starten als je niets hebt. Wel, ik zou zeggen dat het de slechtste manier is, omdat het het meeste werk is. Echter, voor een echte overlevings situatie-als je geen enkele hulpmiddelen hebt-dan is twee stokken pakken en de vuurploeg techniek gebruiken hoe je het voor elkaar krijgt.
De vuurploeg heeft een "ploeg stok" van ongeveer de dikte van een bezemsteel en ongeveer 30cm lang. Je hebt ook een "basis plaat" nodig, welke ongeveer 60-90cm lang en 5cm dik moet zijn. Je hebt een steen, of ander scherp object nodig, om een groef te schrapen in de bovenkant van de basis plaat door welke je de ploeg stok heen en weer zult wrijven. Deze techniek is niet gecompliceerd, maar het is hard werken en lastig onder de knie te krijgen.
Allereerst, vind een comfortabele manier van knielen terwijl je de basis plaat op de grond, op je schoot, of onder een hoek tussen je buik en de grond geklemd houdt. Houd je ploeg stok dan met beide handen vast en beweeg het snel heen en weer door de groef in de basis plaat zodat frictie ontstaat. Ik heb ondervonden dat het bord vlak houden met m'n voet goed helpt zodra ik een goede sleuf heb gemaakt. Het concept en doel is om de ploeg stok snel te wrijven, met druk en veel frictie in de basis plaat totdat het warm poeder creëert dat uiteindelijk in een kooltje zal veranderen. Je gebruikt dat kooltje dan om je tondel mee te ontvlammen.
Het is belangrijk de juiste hoek te vinden. Als je te stomp is bestaat het risico dat je een gat in je basis plaat krijgt. Als de hoek te scherp is, te parallel met de basis plaat, creëer je onvoldoende frictie en zul je geen kooltje creëren. Het is dus belangrijk dat je de juist hoek aanhoudt zodat je voldoende frictie, warmte, rook en uiteindelijk een kooltje ontwikkeld aan het einde van je basis plaat. Vergeet niet dat dit veel tijd kost.

[align=center]Afbeelding
Vuurploeg[/align]

Als je stok teveel gladheid of glans krijgt, is er minder frictie, gooi gerust wat zand of droge aarde in de groef om het wat grover te maken, of schraap met een steen. Het is veel werk, dat kan ik niet genoeg benadrukken. Je zult zweten, moe worden, geïrriteerd raken en zelf je spieren zullen niet meer willen. Het kan uren of dagen duren, maar uiteindelijk zul je er handigheid in krijgen, geef dus niet op. En zelfs als je uren ploegt zonder vuur te krijgen, ben je je basis plaat aan het inschuren en als je later verder gaat zullen ze beter passen en dus sneller werken.
Het beste doe je dit een paar keer voor de lol, oefening en training voordat je het daadwerkelijk nodig hebt. Als je ooit in een overlevings situatie belandt, begin je hier vast aan voor het daadwerkelijk nodig hebt. Als je dit eenmaal onder de knie krijgt, kan dit gedaan worden in 15-30 minuten als het weer een beetje mee zit. En als je je materiaal ingewerkt hebt, kun je vaak in 5 minuten vuur creëren. Natuurlijk als het allemaal nieuw voor je is, kan het een uur of meer duren voordat je een kooltje krijgt.


HAND BOOR
Een andere primitieve methode voor als je niets hebt is de [abbr="hand drill"]hand boor[/abbr]. Dit is in feite hetzelfde als de vuurploeg, het verschil is dat je frictie op een bepaald punt blijft, een kuiltje in je basis plaat, in plaats van een lange groef, en de frictie wordt gecreëerd door het snel te laten draaien in plaats van over de lengte te wrijven.
Je zult een inkeping moeten maken in je basis plaat, en dat is niet makkelijk zonder mes. En vergeet niet dat tenzij je een mooie, gladde, dunne stok vindt, het zonder mes deze techniek eigenlijk niet bruikbaar is omdat je dan je plaat en boor zult moeten aanpassen en dat gaat gewoon niet zonder iets scherps. Als je een mes kunt improviseren met een scherpe steen of wat dan ook, kom je vaak een heel eind en kun je een inkeping maken die voldoende frictie focust en de boor glad maken zodat het gewoon wat makkelijker werkt.
Vind een goede basis plaat, vlak van boven, en maak een inkeping die toeloopt naar een klein gaatje zodat je er wat tondel onder kunt plaatsen. Plaat de boor in het gaatje en ga comfortabel zitten. Druk je handen tegen elkaar met de bovenkant van de boor ertussen en wrijf ze tegen elkaar alsof je je handen warmt. Gelijktijdig zorg je voor neerwaartse druk zodat je frictie en hitte creëert. Je handen zullen vrij snel naar de basis plaat zakken, houd je boor met een hand vast terwijl blijft drukken en snel je andere hand naar de top van de boor brengt en blijf drukken, dan je onderste hand omhoog en je herhaald het wrijven. Zorg dat de boor heen en weer blijft draaien met neerwaartse druk en probeer de frictie te houden. Als je boor niet glad is, zal het niet goed aanvoelen en zul je blaren krijgen. Neem dus de tijd om je boor glad te maken voor je begint.

[align=center]Afbeelding
Hand boor[/align]

Als je niet de kracht hebt voor de vuurploeg methode, werkt dit ook, en uiteindelijk creëer je hetzelfde. Wederom, krijg je een kooltje, in de tondel bundel en dat geeft je wat je nodig hebt om vuur te maken. Uiteindelijk zijn de vuurploeg en de hand boor de meeste primitieve technieken. Het is aan te raden beiden te proberen. Maak je er een meester en je hebt het vertrouwen dat je een vuur kunt maken als dat nodig is, en dat kan het verschil betekenen tussen leven en dood.


VUUR BOOG
Wel, als je een mes en koord hebt, dan is de vuur boog methode veel beter voor je rug, handen en spieren dan de meeste andere manieren.

Benodigde materialen
  • Een vlakke basis plaat (denk aan een houten snijplank) ongeveer 2,5cm dik en van droog, stevig hout.
  • Een boor, ook ongeveer 2,5cm dik en recht, deze zul je snel laten draaien om frictie te creëren. Deze moet droog, stevig en ongeveer 30cm in lengte zijn.
  • Een houten blok om de top van de boor te duwen. Zo'n 5cm dik en wijd en past het liefst goed in je hand, begrijp dat dit blok ervoor is om je hand te beschermen terwijl je druk op de boor zet.
  • Een boog. Deze zal ongeveer 2,5cm dik, 60cm lang, groen/vers hout zodat het sterk maar toch flexibel is, en niet makkelijk breekt.
  • Een long, stevig koord (als het niet anders kan voldoet zelfs slechts 15cm.
Allereerst, snijd een ronde inkeping met de punt van je mes in de basis plaat, minder dan een 2,5cm van het lange uiteinde. Snijd ook je boor tot een stompe punt, zodat het in de inkeping past. Bewerk het blok zodat het een ronde groef heeft waar de bovenkant van de boor in past. Snijd vervolgens een "V" inkeping van onder de inkeping in je basis plaat-je zult het meeste hout moeten verwijderen zodat je ongeveer halve centimeter aan dikte over houdt. Houd tijdens het bewerken een kleed, bast of bladeren eronder om stof op te vangen; het is het stof met je tondel dat het kooltje zal vangen.

[align=center]Afbeelding
Vuur boog[/align]

Gebruik ieder koord dat je hebt-bijna iedere dikte voldoet, maar een stevige veter werkt vaak prima, zolang ze niet synthetisch zijn deze willen nog wel eens smelten door de frictie. Het is ook aan te raden iets anders te gebruiken als je niet je veters wilt opofferen, maar je zult wel moeten als je niets anders hebt. Overduidelijk zal de hoeveelheid koord bepalen hoe lang je boog kan worden. Het werkt zelfs met maar 15cm koord, dus maak je niet ongerust.
Snijd groeven in beide kanten van de boog ongeveer 2,5cm van het einde, zorg dat het koord net strak staat en een boog effect geeft.
Zit of kniel naast je geprepareerde tipi en tondel nest, leg de basis plaat neer en plaats het stof direct onder de "V" inkeping. Plaats de boor in het midden van het koord en lus het eenmaal rond het midden van de boor. Plaats de stompe zijde van de boor in de basis plaat en het blok op de bovenzijde van de boor.
Houd de boog met een hand vast, druk op het blok met je andere hand, zodat je de boor op z'n plaats houdt in de basis plaat en begin met een heen en weer "zaag" beweging. Hierdoor zal het koord de boor roteren, en zal aanzienlijke frictie veroorzaken, hetgeen hitte genereert en uiteindelijk een kooltje.
Als je alles goed voorbereid, is dit een van de makkelijkste manieren voor beginners. Het verschillen in vorm en grootte, maar simpel gezegd, doen de mechanica en fysica het werk voor je.


VUURPOMP
Deze techniek is vrij simpel als het eenmaal door hebt. Het is een ontbrandings methode gebaseerd op een zuiger-model pomp. De materialen die je nodig hebt zijn een holle tube, zoals bamboe, een zuiger/stok dat net in de tube past, en tondel.
De theorie is dat door de zuiger in de tube te drukken ene hoge druk wordt gecreëerd hetgeen zeer snel hitte produceert en de tondel ontbrandt onder in de tube.
Soms word dit passend gemaakt door een natuurlijk hol stuk bamboe strak in een andere te steken, of door een stuk hout uit te hollen en dan een stuk te vinden dat daar perfect in past. Je kunt ook touw of leder gebruiken om een beter sluiting te verkrijgen. Vaak wordt wat glijmiddel zoals vet of olie gebruikt om de afsluiting te verbeteren en de pomp beter te laten functioneren.
Deze methode maak het makkelijk om een kooltje te krijgen, wat juist heel lastig is met alle andere frictie methodes. Echter zul je ook dit van te voren moeten maken, maar zorgt zeker voor minder werk.
Ik heb dit vaak gebruikt en sta versteld van hoe het werkt, het is waarschijnlijk de beste en makkelijkste manier om vuur te maken zonder modern gereedschap. Echter is het wellicht ook de moeilijkste betreffende materialen en nauwkeurigheid om het nauw sluitend te krijgen.
Vaak zijn ze 15-25cm. Ik raad je echter aan om ze iets langer te maken om het gebrek aan precisie wat te compenseren om zodoende toch voldoende hitte te creëren om een kooltje te produceren.
Houd dit in gedachte voor een situatie waar je voor langere tijd in zou kunnen blijven verkeren, je hebt dan ook iets om je bezig te houden, je hersenen te gebruiken en een iets minder primitief bestaan. Dit is zeker niet voor degene die het snel nodig hebben.

[align=center]Afbeelding[/align]


BAMBOE VUUR ZAAG
Dit is een van mijn favorieten, nog een reden waarom ik van bamboe houd.
Neem een segment van bamboe, het droogste dat je kunt krijgen, en halveer het in de lengte. Neem een deel en maak een inkeping in het midden van buitenste rand over de korte zijde. Aan de binnenkant maak je een inkeping en daar plaats je je tondel. Als je een mes hebt kun je bamboe schrapen, hetgeen fantastische tondel is.
Dan neem je het andere stuk en plaats je een kant in de grond onder een hoek en houd je de andere kant in bedwang met je buik. Dan neem je het eerste stuk en plaats je met de inkeping op de rand van het onderste stuk-de binnenkant en de tondel wijzen naar jou. Beweeg heen en weer, als een zaag, over het onderste stuk. Zorg dat je je tondel op de plaats houdt.
Blijf zagen totdat de hitte van de frictie je tondel voldoende verhit, stop en transporteer het. Stop niet zodra er rook is; blijf doorgaan tot je een kooltje ziet.

ALTERNATIEVE VUUR ZAAGAls er geen bamboe beschikbaar is, kun je deze techniek ook met takken en stammen doen.
Vind een meter lange "basis" stam en snijdt hier een hoek aan, zo scherp je kunt-dit wordt het stuk dat je tussen de grond en je buik houdt.

[align=center]Afbeelding
Vuur zaag[/align]

Neem dan een ander stuk hout dat lang genoeg is om in beide handen te houden terwijl je heen en weer beweegt. Maak een klein gaatje in het midden en stop daar wat tondel in, maar los genoeg om voldoende lucht circulatie te houden. Aan de andere kant maak je een sleuf dat over de scherpe zijde van je basis plaat zal glijden. Dan begin je met zagen, precies zoals met de bamboe zaag. Dit creëert hitte en geeft een kooltje.


ALS HET NAT IS
Vuur maken als het nat is, is bijzonder lastig voor iedereen. Het is ook juist een moment waarop je het goed kunt gebruiken. Het is goed te weten dat het mogelijk is, maar er zijn wat trucjes voor.
Kijk voor droog spul. Dit lijkt overduidelijk, maar voor mensen die niet veel tijd in het wild besteden, lijkt het onmogelijk om droog spul te vinden onder zulke condities, totdat je kijkt. Veel bomen staan lichtelijk scheef, of de regen valt juist scheef-kijk naar de droge plaatsen van bomen, waar ze niet bloot gesteld worden aan de regen. Kijk voor takken en bladeren in deze droge plaatsen en schraap ook wat bast af van het droge gedeelte.
Soms kun je droog hout vinden in de schors, raap wat takken op, schil de schors er af, en kijk of het droog is van binnen. Soms bedekken bladeren de grond volledig genoeg om takken er onder droog te houden-dus kijk onder hopen bladeren. Er zijn soms boomschorsen die zeer goed zijn om een droge laag onder een natte laag te vinden, maar ik wil geen namen spel spelen-gebruik gewoon met gezond verstand en zoek. Kijk naar droge hoeken en uitsparingen en kleine plaatsen die niet nat geworden zijn. Als je droog materiaal vind, maar ze zijn te groot, schaaf ze dan zodat je aanmaakhout en tondel krijgt.
Natuurlijk komt het aan op planning. Prepareer je plaats voor je vuur en maak het zo droog mogelijk. Maar eerst, onthoud dat je voldoende ruimte er omheen nodig hebt om droog te blijven, je kleding te drogen en veilig en comfortabel tot rust te komen. Ik heb bijna een volledig team ten onder zien gaan door onderkoeling in de lente, omdat ze te lang in de regen verbleven zonder warmte. Op dat punt, stopte mijn junior medic en ik alles, kozen een goede locatie, maakte een klein onderkomen en vuur zodat iedereen op kon drogen en terug aan het werk in enkele uren.
Het kan gedaan worden en het kan al het verschil maken, maar je zult goed moeten denken. Overleven is veel als schaken, in zo verre dat je ver mogelijk moet denken als je kunt.


ALS HET KOUD IS
Een andere extreme omgeving is de Arctis, of ieder ander besneeuwd terrein. Ik heb drie jaar in een winter krijgsgroep gediend en ik dus mijn deel aan sneeuwschoenen en iglos gekend. Dus ik doe mijn best om zo veel mogelijk uit de kou te blijven. De meeste mensen zullen iets bij zich hebben om vuur te maken in dit klimaat. Maar als je werkelijk niets hebt, dit vernuftige trucje-dat ijs gebruikt om vuur te maken-kan wellicht helpen als je niets anders hebt.
Allereerst, het moet een zeer zonnige dag zijn. Neem een stuk ijs, en doe je best om het zo veel mogelijk in de vorm van een vergrootglas te krijgen. Dan, met alle andere principes van voorbereiden, materiaal en geduld, kun je proberen het ijs te gebruiken als vergrootglas om tondel te verhitten en vuur te maken (zie de vergrootglas techniek hieronder).
Ik geef toe, dit is niet makkelijk, en zal ook niet je eerste of tweede keuze moeten zijn, maar als verder alles faalt en je enige mogelijkheid is iets proberen en te overleven of niets en te sterven, zul je er voor moeten gaan. Ik geef je graag zoveel mogelijk trucjes voor dit ene, oh zo belangrijke onderdeel van overleven. Er zijn geen andere onderdelen waar ik zo diep op in ga als ik kan, omdat dit nu eenmaal het meest vitale onderdeel voor de overlever is en ook nog eens een van de lastigste.

Alternatieve vuur starters en hulpjes
VERGROOTGLAS Laten we beginnen met de beste optie, op een aansteker na, en dat is het vergrootglas. Dit is een geweldig stuk gereedschap, ik heb er altijd een bij me. Het is werkelijk een oneindige bron van van vuur, zolang je zonlicht hebt. Hoe groter de lens, hoe makkelijker het is om er vuur mee te maken en hoe groter je kansen zijn als je niet de perfecte belichting hebt. Zolang je genoeg licht kunt opvangen om op een punt te scherp te stellen, kun je vuur maken. Dit is waarom ik een hekel heb aan die 'survival gadgets' die werkelijk de kleinste lensjes hebben waarmee het gewoon heel lastig kan zijn een vuur te starten.
De techniek is heel simpel, zelfs kinderen lukt het. De eerste stap, zoals met alle technieken, is een tondel nest, aanmaakhout, brandhout en je tipi opzetten in de zonnigste locatie die je kunt vinden. Met je tondel nest naast je, zorg voor een kleinere hoeveelheid superfijne tondel dat je zult gebruiken om de kool te creëren.
Vervolgens ga je in een comfortabele houding zitten, knielen of liggen, zolang je het maar even heel stil vol kunt houden. Houdt het vergrootglas ongeveer 5cm boven de fijne tondel, en manoeuvreer het zo dat het zonlicht in het midden van je tondel komt. Als je wat rook ziet, begin je rustig te blazen of wapperen totdat je een vlam of kooltje krijgt. Dan transporteer je het naar je tondel nest zoals je het altijd zou doen.
Je hebt hier niet per se een vergrootglas voor nodig, hoewel het natuurlijk wel het beste werkt. Lensen van zaklampen, glazen flessen, ieder convex geslepen lens etc.
Een andere truc met een vergrootglas is de sigaret methode. Nu rook ik niet, maar ik heb altijd een pakje sigaretten bij me, zowel om te ruilen met lokale stammen en als goede primitieve methode om parasieten te behandelen (maar later meer daarover). Het belangrijkste hier is dat het veel makkelijker is om vuur te maken met sigaretten dan welk ander kooltje dan ook, en het kan makkelijker zijn een sigaret aan te krijgen met een vergrootglas dan de meeste tondel.

HANDONTSMETTINGSMIDDEL Commercieel beschikbare [abbr="hand sanitizers"]"hand ontsmetters"[/abbr] zijn erg goed om vuur te starten. Ik heb dit ooit gebruik in de jungle, toen de lucht-vochtigheid zo erg was, dat zelfs een vergrootglas in de volle zon en met kraak heldere lucht in de zomer de tondel niet deed ontbranden, het was gewoon allemaal te vochtig. Een beetje handontsmetter toegevoegd aan de tondel, en het ontbrande en bleef branden.

VASELINE Veel soldaten dragen Vaseline gaas verbanden bij zich in hun first aid kit. Deze zijn goed voor handen en lippen als ze gesprongen zijn; ze zijn geweldig voor het afsluiten van een zuigende borstwond; en ze super om vuur mee te maken omdat petroleum gel met gaas verband zeer makkelijk vlam vat. Kampeerders en bushcrafters gebruiken al jaren in Vaseline gedompelde watten als een betrouwbare vuur starter.

PARFUM Afhankelijk van je situatie, kijk in je voorraad van spullen, kijk of iemand parfum bij zich heeft, of aftershave, of wat dan ook. Als het hoofdbestanddeel water is, zal het waarschijnlijk niet werken. Maar als het hoofdbestanddeel ETOH of alcohol is heb je een prima vuur start verbeteraar.

DRANKSommige van de hoog percentage alcoholische dranken werken ook prima om een vuur te beginnen. Wellicht jammer om het zo te gebruiken, maar als het alles is dat je hebt is het zeker geen verspilling.

BATTERIJEN Als je batterijen met voldoende sap hebt, en twee kleine draden, is het simpel een vuur te starten. Je hoeft alleen een aan de positieve en een aan de negatieve te koppelen. Dan laat je ze kruizen boven op je tondel om een vonk te creëren en een kool te verkrijgen.

STAALWOL Bedenk dat sommige soorten beter werken dan andere, en ik ben veel soorten tegengekomen die gewoon niet wilde branden, zelfs niet wanneer ik ze in het vuur gooide, haha! Het principe is dat je ze pluizig maakt als een nest dat met veel hitte zal ontbranden zal goed zijn om je tondel te ontbranden. Het gave van staalwol is dat je het gewoon aan je batterijen kunt aansluiten om een vonk te krijgen en je je vuur kunt starten.

VERKOOLD LINNEN Wel, dit is iets van die dingen die alleen een overlever zal vermelden omdat het veel werk is om voor te bereiden en ik niet geloof in linnen verkolen om het beschikbaar te hebben voor vuur, terwijl ik ook gewoon een aansteker mee kan nemen. Echter, breng ik dit toch onder de aandacht omdat je wellicht een vliegtuig ongeluk zult overleven. Als er vuur was, kijk voor natuurlijk gemaakt verkoold linnen. Het kan verbrande kleding op een persoon zijn die het niet heeft gered. Maar laat dat je niet ontmoedigen om een potentieel levensreddend vuur te verkrijgen voor jou en de andere overlevenden. Het wordt gecreëerd als linnen tegen het brandpunt aankomt, zonder te verbranden. Dit materiaal ontbrand zeer makkelijk-het lijkt wanhopig, maar dat is overleven.

PIJNBOOM HARS Dit is al vermeld, maar het is zulk geweldig spul om te vinden en helpt echt om vuur te maken. Wees altijd alert voor dit spul!

VUURSTEEN EN ANDER GESTEENTE Hier zul je wat handigheid in moeten krijgen, om ze te vinden en identificeren, ik zeg altijd probeer alles. Als je wat stenen ziet liggen en tijd hebt, en je hebt een vuur nodig, raap gewoon wat stenen op en sla ze tegen elkaar om te kijken of je een vonk krijgt. Als dit gebeurt is het alles dat je hoeft te weten.
Als je een stuk staal of een mes hebt, dit is prefereerbaar, maar vuursteen en steen werken ook. Zelfs met een vuursteen en goed sterk stalen mes zul je er wat handigheid in moeten krijgen om de juiste hoek te vinden om vonken te creëren. Dit is het princiep voor veel moderne aanstekers-vuursteen en staal maken een vonk, hetgeen het gas ontsteekt, dat weer voor een vlam zorgt. Vuursteen kun je overal vinden, maar op sommige plaatsen meer dan op andere. Het is grijs, bruin, of zwart en als je het breekt heeft het een schelpen patroon.

RUBBER Rubber is een goede vuur verbeteraar. Veel overlevers snijden een oude binnenband aan stukken en bewaren dit in hun kits. Rubber roest niet en vergaat niet en brand zelfs nat. Het zal geen vonk pakken, maar het wel om een klein vuur heel groot te krijgen in weinig tijd. Kijk dus voor rubber bij ieder wrak, het is erg handig om te hebben, zeker bij slecht weer.

BRANDSTOF, OLIE, OR GLIJMIDDEL Wees creatief en grondig als je op zoek bent naar aanvullingen voor je voorraad. Kijk naar alle nieuwe mogelijkheden die beschikbaar zijn geworden. Zelfs kook olie of zonnebrand crème kunnen handig zijn om vuur te maken, of om een gaande te houden in slecht weer.

SCHUIM VAN AUTOSTOELEN, ETC Een andere bron van vuur dat vaak vergeten wordt. Wederom, het terugkerende thema hier is om naar alles te kijken met andere ogen. Tijdens het overleven zul je moeten gaan denken in "extremen". Wees bereid om een mooie auto te slopen voor wat schuim, breek wat onderdelen om bij iets beters te komen. Overleven is niet mooi; beter nog het is gewoon bruut en niet mooi. Maar,  overleven is het deel van het leven, en dat is dan toch weer prachtig.

TERMIETEN NESTEN Deze kun je gebruiken om vuur te maken, en het bijzondere is dat ze zeer veel rook genereren. Ik heb veel gehoord over termieten nesten rook, van het behandelen van schimmel tot het afschrikken van Jaguar, tot het verminderen van muggen. En je kunt termieten ook eten-2 voor de prijs van 1.

DROOG POEDERIGE PLANTEN Sommige planten lenen zich goed voor specifieke doelen. De [abbr="puffball mushroom"]buikzwam[/abbr] is een goed voorbeeld. Je komt ze niet overal tegen, maar als je ze tegenkomt herken je ze aan de vreemde ronde vorm en als je er tegenaan schopt veranderd het in poeder-goed om vuur mee te maken. Kijk dus naar alle planten om je heen en experimenteer met wat je vind. Je weet maar nooit; en wellicht heb je de rest van je leven om het te ontdekken. Dennenappels zijn ook handig om vuur mee te maken, hoewel het meer aanmaakhout is dan tondel.

VOEDSEL Sommige voedsel, zoals Pringles en Cheetos, staan er bekend om goed te branden als vuur starters, door hun hoge vetgehalte en omdat ze gefabriceerd zijn. Veel fabrieksvoedsel heeft een gelaagde structuur dat veel lucht toe laat om het goed te laten verbranden.

TAMPONS Als je deze hebt, ze zijn goed als tondel-pluis ze eerst goed op.

VERBAND Ook deze zijn goed om vuur mee te maken als ze helemaal droog zijn, ze pakken gemakkelijk een vonk. Maar gebruik ze alleen als er geen noodzaak voor eerste hulp is, evalueer in dit geval eerst wat belangrijker is.

CONDOOMS Deze zijn niet direct om vuur mee te maken, maar wel heel handig om dingen droog in te houden of makkelijk mee te nemen.

VUUR VAN AFVAL De zelfde principes van het vergrootglas kunnen toegepast worden bij alle sterk glimmende objecten die buigbaar genoeg zijn om het zonlicht scherp te stellen. Zelfs pure chocolade of tandpasta, gebruikt om de aluminium bodem van blikjes te polijsten. Omdat blikjes convex gevormd zijn, pakken ze van nature het zonlicht en stellen dit op een punt scherp. Dus polijst een blikje of alles dat je kunt vinden en gebruik het om om met de zon een vuurtje te maken.

AUERMETAAL Dit is goed om in je kit te hebben als je op reis gaat. Het werkt in ieder klimaat, zelfs nat, en is makkelijk in gebruik. Zoals bij vuursteen is het idee er vonken af te strijken om tondel te ontbranden.

KAARSEN In de winkel gekochte en geïmproviseerde kaarsen zullen je niet echt helpen een vuur te beginnen, maar zijn zeker handig te hebben omdat ze een vlam houden met weinig moeite-zo lang je ze beschermt tegen de elementen.


[align=right]*  volgens het boek Hawke's Green Beret Survival Manual (vertaling)[/align]


Gebruikersavatar
Nils123
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 mar 2013, 10:12

Re: Vuur: De basics*

Bericht door Nils123 »

Mooi en leerzaam stukje over vuur en t maken daarvan!  Thnx


Je maintiendrai l'honneur, la foy, la loi de Dieu, du Roy, de mes amis et moy
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Vuur: De basics*

Bericht door Een pan's hobby kok »

Mooi stukje daar heb ik wat aan dank daar voor.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
.Tom.
Berichten: 328
Lid geworden op: 16 mar 2012, 10:58
Locatie: sint-truiden

Re: Vuur: De basics*

Bericht door .Tom. »

Zoals al gezegd,mooi stuk,zeer leerzaam. #032#


Grtz
Tom
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vuur: De basics*

Bericht door jaspertimm »

Stukje stukje?

een hele encyclopedie reeks over vuur is dit man!
Goed bezig!


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Vuur: De basics*

Bericht door oud deelnemer 4 »

Net als de vorige twee Voeding en Water" is deze weer een mooi informatief artikel .
alle zijn gecopieerd en opgeslagen.als dat zo doorgaat is er geen reden meer om de originele engelse versie aan te schaffen.
Ik kijk uit naar de volgende vertalng !


Gebruikersavatar
.Tom.
Berichten: 328
Lid geworden op: 16 mar 2012, 10:58
Locatie: sint-truiden

Re: Vuur: De basics*

Bericht door .Tom. »

Sticky voor alle stukjes van marc.


Grtz
Tom
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Vuur: De basics*

Bericht door MichelVH »

.Tom. schreef:Sticky voor alle stukjes van marc.
+1 en een uppie, heel goed stuk!


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Vuur: De basics*

Bericht door arjuna »

Weer een gedateerd stukje info wel leuk en leerzaam
alleen is het 3jaar en 8maanden geleden gepost ,zal de nog wel informatie nog kloppen ^-^ de tijd haalt alles in
We zouden het kunnen vragen ,alleen helaas in dit geval, is mark voor het laatst in september 2013 actief op het forum
Dat kan ook wel kloppen als je alle informatie die hij geeft wil testen op waarheid en dan heb je geen tijd meer voor een andere bezigheid laat staan een forum ::)

Koen

Ik ben gek op oude topics een nieuw leven te geven ,maar er was een ander mens sneller.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Vuur: De basics*

Bericht door ger010 »

arjuna schreef:Weer een gedateerd stukje info wel leuk en leerzaam
alleen is het 3jaar en 8maanden geleden gepost ,zal de nog wel informatie nog kloppen ^-^ de tijd haalt alles in
We zouden het kunnen vragen ,alleen helaas in dit geval, is mark voor het laatst in september 2013 actief op het forum
Dat kan ook wel kloppen als je alle informatie die hij geeft wil testen op waarheid en dan heb je geen tijd meer voor een andere bezigheid laat staan een forum ::)

Koen

Ik ben gek op oude topics een nieuw leven te geven ,maar er was een ander mens sneller.
Dank voor het onder de aandacht brengen weer,
lijkt me dat het meeste wel het zelfde zal zijn toch
'13 brande nat hout niet zal nu niet veel anders zijn ^-^


Afbeelding
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Vuur: De basics*

Bericht door janvanloon »

Mag een ferrorod op het vliegtuig gewoon in je broekzak?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Vuur: De basics*

Bericht door arjuna »

denk het wel alleen het mes of wat er bij hoort niet ^-^

Koen


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Vuur: De basics*

Bericht door madman73 »

Heb zelf helaas niet zoveel aan het stuk en vroeg me af waar het voor diende (sorry daarvoor, is niet slecht bedoeld).

Vanuit mijn eigen ervaring zie ik het zo:
Als instructie is het veel te summier. Met de beschrijving van bijvoorbeeld de vuurboog (welke ik na heeeel veel oefenen inmiddels beheers vind ik zelf) zou een beginner het, afgezien van beginnersgeluk, toch lastig hebben. Een aantal cruciale stappen missen dan echt in de beschrijving. Ik ben ook ooit begonnen met survival gidsjes met een dergelijke beschrijving zonder resultaat.
Hetzelfde geldt voor de vuurpomp imo.

Als opsomming van de mogelijkheden die er zijn (dus zonder het doel om te instrueren) is het weer te uitgebreid.

Misschien kan iemand mij duidelijk maken wat het oorspronkelijke doel van de post was.


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Vuur: De basics*

Bericht door Pyro »

Ik vind het een mooi stuk, maar zoals hierboven aangegeven, heel het internet en alle survivalboekjes staan vol met dit soort beschrijvingen!
Het is gewoon heul veul oefenen, experimenteren, en wat geluk hebben!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Vuur: De basics*

Bericht door Dabberty »

@madman73, ziet er naar uit dat het een stukje algemene uitleg was voor de mogelijkheden om vuur te maken.


Plaats reactie