Driedaagse kanotocht Biesbosch

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Wendy Dready
Berichten: 198
Lid geworden op: 23 dec 2013, 23:15
Locatie: Essen Belgie

Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door Wendy Dready »

Afgelopen weekend voor een meerdaagse wintertocht de Biesbosch ingetrokken op mijn sit on top Kayak Pelican Castaway 130 en mijn kanomaatje in zijn open solo kano.

Vrijdag vertrokken bij de jachthaven in Hank met regen en harde wind,kracht 5 a 6.  Om de beschutting van de Aakvlaai op te zoeken moesten we toch even een stuk hard tegen de wind in, nadat mijn maatje eerst op mij achter bleef met zijn enkele peddel kwam hij ineens aangespurt,had de slimmerik zijn reservepeddel erbij gepakt en hield hij deze tegen zijn andere peddel alsof het een dubbele was,en dat werkte! eenmaal op kleiner water konden we op ons gemakje rondzwerven tussen de eilandjes en strandjes van de Aakvlaai. Na een paar uurtjes peddelen en genieten een perfecte plek gevonden om ons kampje op te bouwen..op een eilandje midden op een graspaadje (winter dus niet echt volk te verwachten) door het pad aan 2 kanten bomen en dus plek voor mijn hangmat en tarp,waarna mijn maatje tegenover mij zijn tarptipi neerzette met een vuurplek in het midden. door de aanhoudende regen niet gelukt om vuur brandend te houden, Maar s'ochtends kwam de zon door en maakte mijn maatje alsnog vuur waardoor natte spullen toch nog konden drogen.

Zaterdagochtend vloog voorbij door het drogen van de spullen,lekker aanrommelen in het kamp,uitgebreid ontbijt, langzaam inpakken en een late lunch. Tegen 2en het water op met alle bepakking weer in onze boten. Met een prachtig blauwe lucht en vrolijk zonnetje kreeg ik toch stiekum een herfstgevoel...en dat voor een wintertocht,heerlijk. eerst het spijkerboor overgestoken om vervolgens rond te zwerven door klein water richting De Gijster. tegen zonsondergang een klein veldje gevonden waar precies 2 tipi's op pasten met een vuurtje ervoor..  voor mij de eerste overnachting in mijn zelfgebouwde tarptipi...rechtop gezet met 2 aan elkaar gebonden lange dikke takken.. verrast door de ruimte binnenin en de gezelligheid van 2 tipi's naast elkaar heb ik zonder moeite nacht op de grond geslapen ipv schommelend in mijn hangmat.
snachts wel even spannend toen er een groot dier (koe of ree?)plots vlak achter ons een hoop takken deed kraken in het donker..gevolgd door een flinke plons (toch een bever?)  Gedurende de nacht heel veel ganzen die met een hoop lawaai overvlogen.

Zondagochtend wakker geworden met een prachtig uitzicht over het water en wafels in de koekepan:)  deze keer vlot ingepakt en lekker snel het water op om nog meer kreken rond De Geiser te verkennen. Ook nu prachtig weer,veel blauw in de lucht en met wind en zon in de rug  geen jas nodig. Tegen lunchtijd wel koud aan het worden,dus even opgewarmt met soep en tosties. Ondertussen trouwens meer kano en kayakvaarders op 1 dag gezien dan in al mijn kayaktochten bij elkaar. op 1 huurkano na allemaal liefhebbers zoals wij met eigen boten...een grote groep zeekayakkers die voor het grotere water gingen...meerdere kleine groepjes tussen de 2 en 6 personen..en zelfs een solist die duidelijk voor rust ging en ons snel voorbij gleed. Gaaf dat de peddelaars dik in de meerderheid waren t.o.v motorbootjes..een voordeel van de winter..wel echte natuurliefhebbers,geen toeristen. Na de lunch begon de zon al snel te zakken dus richting Hank gevaren om met een zeer tevreden gevoel onze tocht af te sluiten en alles weer op en in de bus te laden... Als echt solist was een meerdaagse tocht met een maatje voor mij nieuw en heel bijzoner...zeker voor herhaling vatbaar.
Hopelijk binnenkort foto's.


Every little thing gonna be alright.
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door jenniskens »

Leuke trip.
idd foto's  ;D


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Wendy Dready
Berichten: 198
Lid geworden op: 23 dec 2013, 23:15
Locatie: Essen Belgie

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door Wendy Dready »

Waar zeker weten geen foto's van zijn maar nog vers op mijn netvlies staat waren een ijsvogeltje en een bever op klaarlichte dag!

Ik vergat het helemaal te vertellen: zondagmiddag vlak nadat ik me realiseerde dat we nog geen enkele ijsvogel hadden gezien schoot er een paar meter voor ons een blauwe streep over het water...dat was er zeker weten 1. 
En niet lang daarna zagen we een bever langs de kant zwemmen...met een flinke plons onder duiken..even later weer boven komen en met nog meer geplons de oever op schieten en zich onder wat takken verschuilen... 


Every little thing gonna be alright.
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door Robbe »

Leuk verslag !
In grote delen van de Biesbosch liggen de holle stengels van de springbalsemien.
Deze vormen een prima alarmbel bij naderend wild.
In het voorjaar zat ik daar met een maat bij een vuurtje toen er luid krakende voetstappen naderden. Even konden we in het bijna duister een nieuwsgierige ree zien, die wilde weten wat die vreemdelingen op z'n eilandje kwamen doen.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Wendy Dready
Berichten: 198
Lid geworden op: 23 dec 2013, 23:15
Locatie: Essen Belgie

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door Wendy Dready »

Het gekraak klonk zo hard dat een alarmbel me vast minder had doen schrikken.
En wat gaaf dat jullie de ree echt konden zien...
Ik lag al in mn tipi met vrijwel geen uitzicht dus kon alleen maar gokken wat voor dier het was.


Every little thing gonna be alright.
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door Robbe »

Tja, da's een nadeel van een tarptentje ten opzichte van een hangmat.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door Sander2000 »

Leuke trip ! Mooie dieren heb je gezien ook.


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door willem zuyderduyn »

Koeien lopen snachts bijna niet, en al helemaal niet met een plons het water in. Reeen en vossen vluchten wel, maar nooit het water is. Vogels herken je duidelijk omdat ze er vrijwel altijd bij kwetteren, krijsen of piepen en meestal eerder opvliegen dan het water in springen. Het zou een rat kunnen zijn, maar ik gok toch op een bever. Zowiezo vluchten die altijd het water in, en maken daarbij graag een enorme splash om andere bevers te waarschuwen.

Ik ben benieuwd naar de foto's.


Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door Rolf »

Een ree kijkt niet op of om van een stuk zwemmen. Als het gras groener is aan de ander kant, dan zwemt 'ie. Of dat nu de sloot van sint jan of de amer is. Een bever die te water gaat plonst niet als hij dat niet wil (alarm).


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door willem zuyderduyn »

Reeen kunnen bijzonder goed zwemmen en doen dat ook heel erg vaak. Maar als ze moeten vluchten gaan ze altijd het bos in.

Als bevers gewoon rustig weg kunnen komen duiken ze vrijwel altijd geruisloos het water in. Maar als het een snelle paniekvlucht is gaat het meestal met een enorme splash. Ook als er jongen in de buurt zijn maken ze graag veel herrie tijdens de vlucht.

Dat is in elk geval mijn ervaring.


solokano
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 jan 2014, 21:42

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door solokano »

ik was met wendy deze tocht
dit leek mij ok bever of ree weet ni
maar wat ons nog meer verbaasde  was dezelfde nacht splis splas geluid alsof je met je handen door `t water beweegt .
en `t was net of `n klein kind aant zingen was
nog nooit gehoord


als je zoekt waar je altijd zocht, vind je wat je altijd vondt
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door Calhovin »

Hahaha dit is waarom je zoveel historische volksverhalen over mythische figuren hebt die in moerassen huizen  ;D Al die gekke geluiden... Ik weet dat ik de laatste keer aan de Bevert een ongedefinieerde brul hoorde een paar keer. Geen idee meer wat het was, ergens in de verslagen hier zal het nog wel staan. Men opperde toen dat het een bepaald watervogeltje was, maar ik heb online nooit een bevredigende match gevonden met wat ik toen hoorde.

Maruh.... zingende kleine kinderen, da's een nieuwe  :-) Benieuwd of één van de experts een mogelijke verklaring weet aan te dragen, ik kan niet echt aan een dier denken die dat produceert, en al helemaal niet in januari


Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door Rolf »

Ik ben erg nuchter ingesteld, ongelovig en zeer sceptisch. Toch vaar ik (solo) in de Biesbosch 's nachts een paar slagen harder dan overdag. Als ik in mijn eentje overnacht slaap ik net iets minder diep. Er is zoveel geluid, dat vaak niet te plaatsen is voor een leek als ik. De overdag zo rustige Biesbosch komt luid tot leven zo gauw de schemering invalt.
Enige kennis van het bewogen verleden maakt dat mijn fantasie al snel op hol slaat en ik diep uit mijn nuchterheidsvaatje moet tappen om nog op mijn gemak te blijven.

Gek geluid dat je niet kunt plaatsen? Vraag het via Twitter aan Boswachter Thomas (@ThomasvanderEs). Als er iemand iets van fauna in het gebied weet... Die kan je vast wel vertellen welk dier zing als een kind of brult als een aap.


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
solokano
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 jan 2014, 21:42

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door solokano »

het beest was bij ons eerste kleine geluid meteen met `n kleine plons weg
dus lijkt mij `n schuw dier die wegvlucht in water
dus heb ik `t geluid van `n otter opgezocht
op youtube, noisy otters, komt wel heel dicht in de buurt van wat wij gehoord hebben
dus ik denk dat `t `n otter moet zijn geweest
ik weet alleen ni hoe ik `n link moet leggen of `t hier moet laten zien
zo krijg ik de foto`s ook ni bij wendy of op deze site
komende week ff spoedcursus denk ik

ik vin `t al erg dat ik ni buiten zit te eten zoals gewoon met zulk mooi weer
maar aan de pc ( te veel intresse voor deze site)
Laatst gewijzigd door solokano op 08 jan 2014, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.


als je zoekt waar je altijd zocht, vind je wat je altijd vondt
Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: Driedaagse kanotocht Biesbosch

Bericht door Rolf »

Zou het een otter zijn, dan is dat meldenswaardig. De boswachter hoort het vast graag, zo ver zuidelijk zijn otters niet waargenomen.


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
Plaats reactie