packrafts

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

packrafts

Bericht door randoloup »

Een boot die gemakkelijk in je rugzak past. Maar helaas hangt er ook een prijskaartje aan. Wie heeft er ervaring met deze 'packrafts' en zijn ze hun prijs waard???

http://www.packrafting-store.de/Packrafts:::43.html


Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: packrafts

Bericht door Rolf »

Ik heb hier en daar via de social media en wat fora wel mooie filmpjes gezien van kekke avonturierende jongelui die zich van deze vlotjes bedienden. De films waren zo gelikt, dat ik twijfel aan de echtheid ervan. Volgens mij was het sluikreclame.

Ik schrijf vlotjes, omdat ik het er niet uit vind zien als een boot. Zelfs in die gelikte filmpjes oogde het opblaasvlot alsof het over het water dweilde. Het ging dan ook uitsluitend om lieden die een rivier afzakten. Ik zou er geen merenzwerftocht mee aandurven. Je zou eens een paar dagen wind tegen of in de zij hebben.

Expeditie te water? Daar zijn kano's voor uitgevonden. Grote delen van Noord-Amerika zijn ermee gekoloniseerd. Met dit opblaasvlot zou dat nooit gebeurd zijn.

Dat gezegd hebbende: indrukwekkend dat ze met een dergelijk laag gewicht iets stevigs kunnen maken. Kijk eens naar de gemiddelde vouw- of opblaaskano. Die wegen vaak zoveel dat je niet én een rugzak én de draagzak voor de boot mee kunt sjouwen.


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
Gebruikersavatar
leo
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 jul 2012, 19:28
Contacteer:

Re: packrafts

Bericht door leo »

ik heb ze wel eens voorbij zien komen in programma's zoals Ultimate Survival Alaska en in walking the amazon, daar leken ze prima te werken. persoonlijk lijkt het me niet echt geweldig. heb zelf wel eens tijdens het vissen in een 1 persoon's rubberbootje gezeten en als dat gefilmd zou zijn hadden we vast een prijs gewonnen bij de leukste thuis ;D voordat ik zo veel geld uit zou geven aan zo'n klein bootje wou ik er toch echt eerst zelf in varen.

dat ze duur zijn zal ongetwijfeld een goede reden hebben en of ze het waard zijn? dat kan alleen iemand vertellen die zo'n ding gebruikt heeft denk ik.

dat ze met een dergelijk laag gewicht iets stevigs kunnen maken geloof ik wel in. kijk eens naar bijvoorbeeld een kogelwerend vest? maar dat verklaard dan ook de prijs waarschijnlijk.


Gebruikersavatar
FrankZ
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 mar 2013, 15:06
Contacteer:

Re: packrafts

Bericht door FrankZ »

Voor Op Pad heb ik in november een packraft getest op de Swalm in Limburg. Het hele artikel verschijnt in het februari nummer, dus ik ga hier niet de hele test overschrijven. De bootjes zijn inderdaad verkrijgbaar bij packrafting-store.de en de prijs is stevig. Het lichte gewicht maakt ze uitstekend geschikt om mee te nemen in je rugzak en om rivieren mee af te zakken. Ze zijn op vlakwater niet heel snel (ca. 3km/uur) en voor tochten op meren ben je beter af met een (vouw)kano. De packrafts openen routes waar je als rugzakwandelaar normaal moet stoppen.
Op de site van Jolanda Linschooten staat een verslagje van de tocht en onderaan een spetterende video van de tocht die we op de Swalm maakten.
http://www.jolandalinschooten.nl/reportage-nederland-op-zn-wildst-packraften
De test staat op de Op Pad site, ook met een link naar de video.
http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-alpacka-packraft-2014


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: packrafts

Bericht door Robbe »

Leuk filmpje !


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: packrafts

Bericht door J@siu »

dat vind ik nou ook Rob ... leuk "ding" voor op de Dommel,  rustig riviertje in BB  (Belgie /Nederland)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: packrafts

Bericht door Calhovin »

Let op, het is een raft, niet een boot. Een boot kan navigeren, een raft kan je eigenlijk alleen bijsturen. Tegen de stroom in, tegen sterke wind in... van erg lastig tot onmogelijk. Het is een oplossing om een rivier over te steken, om een stuk te varen als het water meewerkt, etc. Ik heb er ook wel eens aan zitten snuffelen, maar besefte me dat ik maar bar weinig trektochten deed waar ik met een boot rivieren moest kruisen. Ik zit of op de rivier met mijn kano, of ik kan er omheen-doorheen. Dat weggezet tegen de prijs, heb ik hem helaas ehm... laten varen  ;D


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: packrafts

Bericht door randoloup »

Bedankt voor de reacties. Ik blijf het hoe dan ook iets boeiends vinden, ook al is het geen echt 'vaartuig'. Al zo vaak om moeten keren voor water, terwijl ik graag door zou gaan! Als het vakantiegeld meevalt dit jaar ...

Ben benieuwd of zo'n packraft eventueel als slede te gebruiken is in de winter. Iemand die zoiets ooit heeft geprobeerd?


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: packrafts

Bericht door Calhovin »

Ultimate Survival Alaska gebruiken ze het ding een aflevering, en uiteraard gaat het voor de minder ervaren peddelaar gelijk mis. In een van de Out of the Wild series zit ook een rivier oversteek met zo'n ding. Als wildwaterkayaker (ik kan ex-wildwaterkayaker nog steeds niet over mijn toetsenbord krijgen) zijn het ondingen die verschrikkelijk link ogen, maar then again: iedere situatie zijn tool.

Door die shows heb ik de rafts wel gelinked met koud weer en riviernavigatie bij onder nul. Wellicht volkomen onterecht


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: packrafts

Bericht door Dabberty »

Een vriend van me heeft hem, meerdere malen al gebruikt zei hij, en vorige zomer gingen we wild water cano'en hier in Tsjechie, ik in een plastic 2 persoons cano, hij in dat gele opblaas ding.
Hij had heel veel moeite met navigeren en peddelen, als er geen stroming stond, had hij het zwaar.
Bij de rotsblokken die uit het water stakenwaar je voor op moet passen, hij hij het ook erg zwaar om ze te ontwijken.
Tweede dag heeft hij hem leeg laten lopen s'ochtends, en is hij bij mij in de pastic canoe gegaan.
Na het zien van al die moeite, direct besloten dat het nooit wat voor mij zou zijn.


Gebruikersavatar
FrankZ
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 mar 2013, 15:06
Contacteer:

Re: packrafts

Bericht door FrankZ »

Misschien ter aanvulling nog het volgende:  ieder schip is zo zeewaardig als de bemanning. Dat geldt ook voor een packraft. Packrafts zijn uitstekend wendbaar en goed te manoeuvreren. Voor een raft zijn ze verrassend koersvast. Uiteraard zijn ze, zo als elk raft, langzaam en windgevoelig. Packrafts hebben een specifieke inzetgebied waar je die eigenschappen goed kunt gebruiken om grensverleggende tochten te maken die zonder dat raft onmogelijk zijn. Op niet stromend en groot open water zijn er vaartuigen die daarvoor meer geschikt zijn. Denk bij de packrafts vooral in mogelijkheden en niet aan wat er niet mee kan. En voor wie er mee op wildwater gaat varen, denk aan de nodige veiligheidsuitrusting en volg een cursus.
Laat je niet leiden door TV programma's waar mensen die niet kunnen varen in een packraft gezet worden. Als je iemand die niet kan fietsen op een mountainbike zet, bakt hij er ook niets van. Daarom is het nog geen slechte mountainbike.
En over de prijs... dertig jaar geleden gebruikte ik oude vrachtwagenbinnenbanden om een raft te bouwen, maar die zijn toch een stuk zwaarder in je rugzak.


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: packrafts

Bericht door randoloup »

Packrafts hebben een specifieke inzetgebied waar je die eigenschappen goed kunt gebruiken om grensverleggende tochten te maken die zonder dat raft onmogelijk zijn
Het is net wat Frank zegt: niets is erger dan om te moeten keren omdat je over water niet verder kunt. Maar wel verder zou willen. Met zo'n 'tuberaft' heb ik ook weleens geëxperimenteerd, op Baffin Island, maar met wisselend succes.

Ik denk toch dat ik er t.z.t. eentje aanschaf. Je moet er mee leren omgaan, maar dat moet iemand die voor de eerste keer op een slackline gaat staan ook.


Plaats reactie