24 uur Hollandse Biesbosch

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Plaats reactie
Wendy Dready
Berichten: 198
Lid geworden op: 23 dec 2013, 23:15
Locatie: Essen Belgie

24 uur Hollandse Biesbosch

Bericht door Wendy Dready »

Omdat er vorig weekend niemand mee kon naar de Biesbosch en ik nog steeds vaarkriebels had,
heb ik van de week een 24 uurs solotocht + overnachting gedaan.

Woensdagochtend heb ik een nieuwe eenvoudige opblaasbare kayak gekocht, de Sevylor Tahiti HF-K 79
s`middags bij het wantij in Dordrecht Stadspolder te water gegaan om de boot meteen uit te testen.
Met winterslaapzak, brede slaapmat, hangmat, een zak droge kleren en wat eten paste het allemaal net.
De boot deed het beter dan ik had durven hopen, tegen de stroom in was goed voorruit te komen.
Helaas had ik de getijden niet van te voren opgezocht en stond het water heel laag.
Gelukkig lieten zich in de schemering op de diepere wateren veel bevers zien, af en toe even flink schrikken als ik er 1tje niet zag en er plots een fontein van water op spoot na een flinke klap van een Beverstaart op het water.
Tussen veel bomen en mos dook ineens een kleine Ree tevoorschijn die rustig naar mij bleef staan kijken.

Op het eilandje waar het griendmuseumpad loopt heb ik bij donker mijn hangmat opgehangen in een leeg Griendwerkershuisje.
Een heel rustige plek waar ik vaker overnacht en nog nooit anderen ben tegen gekomen behalve wat wandelaars in de ochtend.
S`nachts meerdere malen wakker geworden van knagende bevers en omvallende takken,
altijd spannend, die geluiden in het donker, maar om de Bevers niet te storen ben ik niet gaan kijken.
Omdat de zonnepond nog niet heen en weer voer om wandelaars af te zetten bleef het de hele ochtend rustig op het eilandje en kon ik op mn gemakje wakker worden en uitgebreid ontbijten.
Ondertussen begon het water flink te stijgen waarna ik heerlijk in het zonnetje met boot en bepakking door de kleine kreekjes ben gaan zwerven.
Al veel bloempjes overal en hier en daar al jong blad aan de bomen, hier en daar een ijsvogeltje en heel veel andere vogels.
Bij het Biesboschcentrum kreeg ik tot mijn blijdschap te horen dat overnachtingen op het eiland buiten het hoogseizoen gedoogd worden, mits je geen vuur maakt en je rommel op ruimt.
Heel fijn, geen zorgen dus meer over mogelijke bekeuringen.
Bij het centrum het Biesboschboekje gekocht, mooi klein formaat boordevol Biesbosch info, veel historie en mooie plaatjes.
Na alle kreekjes door te zijn geweest was het inmiddels donderdagmiddag en tijd om terug te gaan.
Met prachtig weer en wind in de rug het Wantij weer over,terug naar het haventje tegenover natuurcamping de kleine rug.
En nadat alles was ingepakt waren er precies 24 uur verstreken.
Even kort ertussenuit geweest met een gevoel alsof ik veel langer weg was, heerlijk om weer even op te laden.


Every little thing gonna be alright.
Frosty311
Berichten: 345
Lid geworden op: 22 dec 2010, 20:41
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 24 uur Hollandse Biesbosch

Bericht door Frosty311 »

Klinkt als een zeer geslaagd uitje.
Ben zelf nog nooit naar de Biesbosch geweest, maar denk dat daar maar eens verandering in moet gaan komen.


The joy of life comes from our encounters with new experiences, and hence there is no greater joy than to have an endlessly changing horizon, for each day to have a new and different sun.”
-Christopher Johnson McCandless alias (Alexander Supertramp)
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: 24 uur Hollandse Biesbosch

Bericht door Sander2000 »

Leuk uitje en mooi opgeschreven.
Wel jammer dat je geen fototoestel hebt, zou mooi zijn om die dieren te kunnen fotograferen..


Wendy Dready
Berichten: 198
Lid geworden op: 23 dec 2013, 23:15
Locatie: Essen Belgie

Re: 24 uur Hollandse Biesbosch

Bericht door Wendy Dready »

@ Frosty, absoluut de moeite waard om de Biesbosch te gaan ontdekken. Er valt hier en daar wel te wandelen maar wil je de Biesbosch echt van alle kanten bekijken dan is een boot echt de beste optie.
In de Hollandse BB kun je voor kano`s roeibootjes en fluisterbootjes terecht bij het BB centrum aan de baanhoekweg tijdens kantoortijden. Op natuurcamping de kleine rug is het prima vertoeven als je legaal wilt overnachten en ook hier zijn kano`s en kleine boten te huur.

In de Brabantse BB kun je voor bootverhuur o.a. terecht  in de havens van Drimmelen en Hank. Kamperen kan op de 2 paalcampings en op de Biesboschhoeve van de Fam. Saarloos.

@ Sander,
Ja je hebt gelijk mbt de camera,het wordt hoog tijd dat ik mezelf een nieuw toestel cadeau doe. Met mijn oude camera in het verleden al heel wat mooie plaatjes geschoten in de BB...de eerste Bever die ik ooit zag heb ik toen wel op de foto kunnen zetten.


Every little thing gonna be alright.
Plaats reactie