Aankoop familie kano

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Aankoop familie kano

Bericht door ger010 »

He Rolf duidelijk verhaal ik zal je tzt een pm sturen
maak graag gebruik van je aanbod !

Het zal zonder cursus ook gaan echter zo'n investering
leer je veel van. Je kunt naar mijn idee beter van
de fouten van een ander leren dan die van je zelf :)
Overigens zou het idee zijn dat mijn vrouw en ik beide
een cursus doen.

Als gezin hebben we nog niet gevaren wel de twee dames
samen in een kano vorig jaar en ze hadden dikke pret.
Dus ik gok dat het wel goed zit maar idd inmiddels
thuis besproken en we gaan eerst eens in de BB een
paar uurtjes proberen. Wat idd voor het zelfde geld
zien ze het niet zitten.

Mbt. de kano types, ik begrijp dat een familie kano in je
eentje niet prettig vaart. Dat is een consequentie het is
het één of het ander helaas. Maar het is dan ook niet de
bedoeling dat ik solo ga varen met de kano of met het
gezin en anders met mijn maatje. Dat scheelt een jas met
op en af de auto krijgen.

Opblaas kan ook echter de auto zit altijd al vol dus is het
dak nog de enigste optie :) Niet dat ik twijfel heb bij een
goede opblaasbare kano!


Afbeelding
Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Aankoop familie kano

Bericht door Rien »

Ik heb ook een hele tijd voor dit probleem gestaan, koop ik een kano, welke, hoe neem ik het mee, enz...

Uiteindelijk heb ik beslist om een opblaasbare kano (sevylor colorado) aan te kopen ipv een 'echte' kano. De reden hierachter is dat ik meestal korte tochten doe of de kano meeneem naar de zee. Een opblaaskano kan gewoon op m'n fiets of op het openbaar vervoer (bus, tram, trein) en natuurlijk in de auto (op deze manier hoef ik niet altijd terug naar het beginpunt van m'n tocht).

Het nadeel van een opblaaskano is dat ze niet zo goed varen als een hardshell kano. voordeel is natuurlijk dat je ze gewoon te voet, fiets, openbaar vervoer kan vervoeren. Dit hangt natuurlijk ook voor een groot deel af van het type en merk van de kano

Voor lange tochten huur ik gewoon een kano ter plaatse, het voordeel hiervan is dat ze je dan ook komen oppikken aan het einde van de tocht en dat je een aanspreekpunt hebt ter plaatse zouden er problemen zijn. Je kan dan ook afhankelijk van de soort tocht je vaartuig kiezen (kano, kajak, zeekano, aantal personen, ...).

succes met de beslissing


nature will provide our need, but not our greed
Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: Aankoop familie kano

Bericht door Rolf »

Viking,

Zo zwart-wit vatte ik het ook niet op, maar zo kon het wel gelezen worden. Mijn canadees krijg ik ook niet in mijn eentje op de auto en solo vaart hij zo soepel als een houten vlot. Er zijn echter ook een hoop canadezen die wel gemakkelijk te tillen zijn en die juist fantastisch te varen zijn door één persoon. Ik zocht alleen wat tegenwicht te brengen in de al geboden meningen.


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Aankoop familie kano

Bericht door Viking »

Ik ben er iig op terug gekomen een canadees, meeste wegen al gauw + 30kg.. Woonde ik aan het water en of had ik geld voor een Ally... 8-)


In 6 jaar een Canadees in de tuin te hebben gehad, waarvan, 3x mee gevaren.. Nu een Sevylor.. In 6 maanden al 5x gepeddeld..


Een lightgewicht Canadees zijn er ook idd.. Dat zou de oplossing zijn, al zijn die ook aan de prijs.. Spaar ik liever door voor een Ally!


@Ger, kopen jongen, lekker kopen... Varen varen..


solokano
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 jan 2014, 21:42

Re: Aankoop familie kano

Bericht door solokano »

@rolf
in jouw verhaal lees ik meer `n kayaker dan kano klopt dat?
met alle respect hoor

ook ben ik het met 2 dingen echt niet eens
1 er is bijna niemand die beginners cursus solo kano geeft
    iedereen adviseerd tandem beginnen daarna solo
    misschien met kayak wel, niet met canadees
2 er is zoveel aan die techniek die je op youtube niet kunt zien
    bv kracht overbrengen in 60/30/10 verhouding,
    hefboom effect en nog veel meer

@ ger

ik ben nu nog na vele jaren dingen aan `t afleren omdat ik dat zelf aangeleerd had
daar wil ik je voor waarschuwen begin goed, daarna kun je event. zelf studie
maar dan weet je wel de belangrijke dingen


mijn ervaring met kano kopen is
na `n paar jaar kun je `n beetje peddelen en heb je hier en daar wat gevaren
dan pas weet je wat voor boot je wil
dus geef bij de eerste kano niet te veel uit of aan `n kano die z`n waarde behoud
en probeer `n redelijke all round boot te kopen en begin

mijn tandem heb ik ook vaak solo gevaren
36 kg is ,weer, met de goede techniek goed alleen te pakken
nu m`n solokano 19 kg weegt is `t verschil toch groot
ook heb ik nog `n 3 pers. kano maar die gebruik ik bijna niet meer
was m`n eerste boot
maar aluminium kano is boven de 40 kg dacht ik,klopt toch rolf?
das alleen niet fatsoenlijk te doen

op `t treffen is ook altijd de ally , vouw kano
die mag je meestal wel uitproberen

ook ik vindt `t leuk om samen te peddelen
heb alleen nog  weinig open plekken in m`n agenda


als je zoekt waar je altijd zocht, vind je wat je altijd vondt
kano
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2014, 12:58
Locatie: dorpje in Zuid holland

Re: Aankoop familie kano

Bericht door kano »

Cursus volgen? Dat kan. En dan leer je vast heel goed technisch varen. Maar ga je dan met het hele gezin op cursus? Of alleen jij, en ga je dan de hele vakantie tegen de rest van het gezin zitten vertellen hoe ze beter kunnen peddelen. Zijn cursussen niet vaak gericht op solovaren?
Een kano vooruit krijgen kan iedereen. Hele volksstammen peddelen hier de Biesbosch door in huurschuiten zonder problemen. De basis kun je ook best oppikken van Youtube. Natuurlijk kan een goede instructeur het beter, dat betwist ik niet. Maar hoe goed is nodig voor jou en je gezin?
Iedereen kan fikkie stoken. Toch zijn er veel die een bushcraft cursus volgen.
en zo gaat dat met veel vaardigheden.

Volksstammen vareen en dag in de biesbosch en kunnen de dag erna een stuk minder vanwege de spierpijn.

Youtube is leuk , maar geeft geen feedback.

Als iemand instructie/les /coaching wil , stuur maar een pm.

De grootste progressie maak ik nog steeeds als ik kano met ee coach

Ik peddel


tot later en tikken kan ik niet :-)
Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: Aankoop familie kano

Bericht door Rolf »

Solokano: Ik kajak en vaar canadees. Boottype wordt uitgekozen op basis van de plannen. Mijn zondagse rondje doorvaren gaat met de kajak. Op avontuur gaan doe ik liever met de canadees. Ik schrijf niet dat cursussen op solo varen gericht zijn, ik vraag of dat niet het geval is. Ik schrijf ook niet dat je familieboot niet solo te varen is, ik geef mee dat het moeilijker is.

Zoals jij en Kano stellen kun je een hoop opsteken van cursussen. Dat je beter leert varen is een feit. Vuur stoken leer je ook beter tijdens een workshop. Vaardigheden leer je beter van anderen. Dat spreek ik ook nergens tegen. Wel wil ik zeggen dat er een hoop dingen zijn die je best zelf al eens kunt proberen, waarbij je lekker eens op je bek kunt gaan en voor jezelf beslissen of het iets voor je is of juist niet. Of dat je er juist meer over wil leren.

Excuses voor off-topic: "Paddle your own canoe" is een gezegde dat een bepaalde gemoedstoestand voorstelt. Voor de meeste mensen geldt dat ze al vuur stookten voor ze hiervoor een workshop volgden. Ook trapte iedereen al tegen ballen, blikjes en steentjes voordat ze voetbaltraining kregen. Ik wil niemand van het volgen van een workshop afpraten. Ik probeer alleen een paar overwegingen mee te geven en hoop mensen deelgenoot te maken in het vertrouwen dat ze een hoop dingen betrekkelijk succesvol kunnen volbrengen zonder eerst les te volgen. Begin iets nieuws eens met "goed genoeg voor nu" in plaats van "zo goed mogelijk".

En nog off-topic op een ander spoor: dat gewicht van een (mijn) aluminium canadees valt reuze mee, Solokano. 32 kilo voor een kleine 16 voet. Het is een brede, stabiele boot, gemaakt om lasten te dragen. Zonder gewicht in de boot spoort hij minder mooi. Dat zit hem niet in het gewicht van de boot, maar in de rompvorm. Deze boot was een bewuste keuze: goed bruikbaar voor tripjes met gezin en gasten. Uitstekend voor wat lompere activiteiten met klanten waarbij hij achter motorboten wordt gesleept, op stenen en steigers botst en waarbij klanten regelmatig over moeten stappen van kajuitboot naar kano en vice versa.


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
Plaats reactie