Kajak tocht Westervoort/Kampen

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Kajak tocht Westervoort/Kampen

Bericht door Erwin P »

Nu ik toch aan het typen ben ook even een kort verslagje van mijn ervaring met kajakken.
Foto's komen later.

Intro/proloog:
In 2014 had ik met 4 kameraden besloten (icm een flinke borrel!) om de hele IJssel af te kajakken in 1 dag. Hoe we er op kwamen geen idee want we hebben allemaal helemaal niks met kajakken (we waren in de overtuiging dat het eigenlijk kanoën hete...).
Maargoed, wie A zegt moet B zeggen dus in Giethoorn 4 kajaks's gehuurd, een flinke mep borg betaalt en op pad gegaan.

Lang verhaal kort we zijn s'ochtends in Westervoor gestart en met een boel tegenwind in Deventer geëindigd. Met rugklachten enz enz.

2 jaar later:
Samen met één van die kamaraden kijken we terug op de tocht en hebben zoiets van: Hé dat kunnen we met z'n 2'en vast beter!
Dus ook hier het A en B verhaal. Naar Belt-Schutsloot gereden, 2 kajaks gehuurd en ons weer s'ochtends laten afzetten in Westervoort. De weersvoorspelling was goed. We zouden 2 buitjes krijgen, windkracht 2 a 3 wat de hele dag een beetje zo verschillen van richting dus we hadden er helemaal zin in.

Tot vlak voor Deventer ging alles super, een beetje water in de kajak door wat golfslag en omdat we elkaar liepen te etteren maar verder niks te klagen. Een goed gemiddelde van tegen de 12 km/h over de grond.
Echter... Vlak voor Deventer besloten we om even aan de wal te gaan, maar met de hoge waterstand valt dat niet mee. Uiteindelijk achter een drijfponton voor een pontje aan wal gegaan (mooi krap tussen de kribben door). Daar wat gegeten en gedronken en weer vertrokken.
Mijn maat nam de buitenbocht en in de binnenbocht om het ponton heen toen ik even de macht over de kano verloor.
Mee gevoerd door de stroming sloeg ik tegen het ponton. Gekapseisd, onder het ponton gekomen gevolgd door m'n kajak.
Lang leve het sportschool abonnement me vast kunnen houden aan het ponton en de kajak tegen de stroom in weg kunnen drukken, toen ik vrij was de kajak tegen het stijger aan laten slaan.
Daarna alles aan wal gesleept, maar alles nat natuurlijk (een Samsung X-cover 3 is niet zo water dicht als de verkoper zegt!).
M'n maat heeft m'n peddel weer kunnen vinden op een krib en we konden gelukkig door.

Vanaf dat moment vanaf Deventer hebben we ook alleen maar regen gehad tot aan Zwolle.
Vanaf daar echter een stralende zon en met diezelfde zonneschijn onder de Kamper ''gouden'' brug door gekomen wat toch wel één van de mooiste dingen is die je je kunt inbeelden op dat moment.

De hele reis hebben we 16 uur en 20 minuten over gedaan. Erg gaaf om te doen en had het niet willen missen (misschien wat beter weer dan), maar ik denk niet dat ik dit jaar nog een keer in een kajak zit!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Kajak tocht Westervoort/Kampen

Bericht door Dabberty »

Mooi verhaal :-)


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Kajak tocht Westervoort/Kampen

Bericht door herman744 »

Deze ervaring kunnen ze je toch niet meer afpakken.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Kajak tocht Westervoort/Kampen

Bericht door Alder »

Haha, gaaf avontuur.
Ik ben op de IJssel ook eens omgeslagen met de kayak: Ik had een bootje gevraagd een sleeplijntje uit te gooien, en had me een stuk tegen de stroming in laten slepen. Ik kwam niet lekker uit met zo'n golf ofzo, het ging wat snel, in ieder geval zat ik opeens aan de verkeerde kant van de waterspiegel...


Plaats reactie