Biesbosch bij min 15

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door eric »

Leuk verhaal en mooie foto`s, respect!

Je lichaam is een goede kachel voor eventueel opwarming aansteker en baterijen. Je zou ze bv, sàvonds al bij je kunnen dragen in de slaapzak. 


Er is meer te zien aan de andere kant van de geraniums.....
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door b2b »

Hoi Willem,

Mooie foto´s en leuke beschrijving.

Vannacht in Kootwijk onder de tarp geslapen, geen modulair maar op de expeddown, bivakzak en snugpack winter. - 20 graden. Tegen drie uur vannacht wakker met koude voeten en de bevriezing van de ademhaling op de rand van de slaapzak.
Wel dezelfde problemen, eten bevroren, al het water natuurlijk bevroren in de Nalgene maar gisteravond
water laten staan in de Zebra Billy en vannocht op de petroleumbrander al snel weer koffie.

We vroegen ons af hoe Dennis dat doet in het koude noorden.
Maar mooi tochtje van je.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door Een pan's hobby kok »

mooi man ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door Teacher »

De BB zijn mooi in de zomer, maar prachtig in de winter. Ben je niet bang om te slaan in je kano?


Afbeelding
laro-jan

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door laro-jan »

Cees, je zou je nalgene s'avonds kunnen vullen met kokend water en in een sok stoppen en dan gebruiken als kruik in je slaapzak.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door b2b »

Hoi Jan,

Hebben we over gediscusieërd gisteravond, maar ik heb van kinds af aan al een hekel aan kruiken maar
misschien (tsja, je leert iedere keer weer) moet ik dit op mijn ´ouwe dag´ maar eens gaan doen, thanks Jan.
Maar we gaan off-topic.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door Viking »

[quote="b2b"]
Hoi Willem,

Mooie foto´s en leuke beschrijving.

Vannacht in Kootwijk onder de tarp geslapen, geen modulair maar op de expeddown, bivakzak en snugpack winter. - 20 graden. Tegen drie uur vannacht wakker met koude voeten en de bevriezing van de ademhaling op de rand van de slaapzak.
Wel dezelfde problemen, eten bevroren, al het water natuurlijk bevroren in de Nalgene maar gisteravond
water laten staan in de Zebra Billy en vannocht op de petroleumbrander al snel weer koffie.

We vroegen ons af hoe Dennis dat doet in het koude noorden.
Maar mooi tochtje van je.

gr
Cees
[/quote] Wil niet voor Dennis antwoord geven, maar als er sneeuw ligt kun je dat gewoon vloeibaar maken doormiddel van verhitting.


Al ben ik ook wel benieuwd


oud deelnemer 4

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door oud deelnemer 4 »

mooi werk Willem

leuk te zien dat alles toch net anders werkt als het koud wordt
batterijen doen niks of weinig meer, als het nog kouder wordt moet je ook oppassen want kunststoffen breken dan om het minste stootje, snoeren knakken omdat ze niet meer flexibel zijn zelfs metaal kan gewoon breken


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door willem zuyderduyn »

[quote="Teacher"]
De BB zijn mooi in de zomer, maar prachtig in de winter. Ben je niet bang om te slaan in je kano?
[/quote]

Risico's zijn er natuurlijk altijd. Ik doe het volgende om de risico's minimaal te houden:
-Ik heb swinters altijd een waterdicht (drypack) verpakte tankoverall bij me. Afgelopen week zat deze zelfs met een touwtje aan mijn broekriem, dus behalve drijfvermogen heb ik daarmee in elk geval een droog warm pak bij me, zelfs als ik de kano verlies.
-Ik heb in mijn broekzak een isodeken, firesteel, tondel en een kaars bij me.
-Ik probeer constant in te schatten hoe groot de kans is dat het water achter mij (dus richting bewoonde wereld) zal dichtvriezen. Ik zoek dus met name de kreken waar veel stroming is en ik meid doodlopend en stilstaand water. Ik probeer hierin geen risico's te nemen. Je grootste risico ben je nog altijd zelf....
-Ik zal swinters nooit met een kayak gaan, omdat daarmee de kans op omslaan aanzienlijk groter is dan met een canadees. Ook is aanlanden met een kayak gevaarlijk of zelfs vrijwel onmogelijk als er ijs langs de kant ligt.
-Normaal ben ik niet zo'n beller, maar bij zulke kou laat ik het thuisfront op gezette tijden weten waar ik zit en dat het goed gaat.

Alles bij elkaar denk ik dat ik de risico's beperkt heb tot een aanvaardbaar niveau. Volgens mij lopen schaatsers die in de polder gaan schaatsen een groter risico.


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door jaspertimm »

Heel gaaf! Whoaw!


Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door David »

Mooi verslag en foto's.
#032#


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door Teacher »

Goed dat je zo voorbereid bent #032#


Afbeelding
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door Calhovin »

Volgens mij zit het allemaal wel goed met die veiligheidsmaatregelen, maar er springt bij mij wel gelijk een waarschuwingslampje aan... Ik ben wildwaterkayaker (nou ja, was, sinds de dame, de kleine, en de eigen zaak mag ik blij zijn als ik nog kan aanwijzen waar onder het stof zich die boot bevind) en dan is een touw aan je lichaam zeer gevaarlijk! Als je omgaat, en met dat touw ergens aan een boomwortel oid blijft hangen... wij hebben dus altijd een mes in holster aan de schouder, om onszelf of anderen uit benarde situaties te snijden. En ik heb me al een keer door het voordek van een gepinde kayak moeten hakken met dat ding, om de met de knieën vastzittende inzittende te bevrijden.

Nu denk ik dat het in de blubber van de Biesbosch allemaal wel los zal lopen, maar het kan nooit kwaad in ieder geval bewust te zijn van potentiële bedreigingen...


Plaats reactie