Biesbosch bij min 15

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Biesbosch bij min 15

Bericht door willem zuyderduyn »

Afgelopen nacht weer in de Brabantse Biesbosch gebivakeerd. Probleem was dat de kano vrijwel nergens meer het water in kon vanwege het ijs. Maar (na ca 500 meter met de kano lopen slepen) uiteindelijk toch vloeibaar water gevonden. Gisteravond de tel kwijtgeraakt hoeveel bevers ik heb gezien. Ze lopen gewoon over het ijs, waarbij hun roodbruine kleur wel heel erg mooi afsteekt tegen de witte omgeving. Na zonsondergang werd het heel erg snel kouder, waarbij het water begon te bevriezen. Je voelde het water "lobbig" worden. waarna er al snel een dun krakend laagje ontstond. Uit veiligheidoverwegingen snel terug gepeddeld naar de rand van de Biesbosch, omdat je niet op een eiland wil vastvriezen. Met de kano kom je niet meer door 2 cm ijs, en ik bemerkt dat ijs wonderlijk snel kan groeien. Plaatsen waar ik op de heenweg nog water had, kwam ik terug al bijna niet meer door heen.
Geslapen in een goretex bivakzak in een modulaire slaapzak. Deze slaapzak blijkt inderdaad de kou makkelijk aan te kunnen Het zal vanmorgen toch ergens tussen -10 en -15 geweest zijn, maar ik heb het geen moment koud gehad. Koud was het wel toen ik er vanmorgen uitkwam. Aankleden gaat lastig in een mummieslaapzak, maar in mijn onderbroek in de vrieskou was wel heel extreem heavy. Probleem was dat de gasaansteker niet werkte bij deze kou. Uiteindelijk de peak one fuel brander aangekregen met een firesteel. De waterfles lag in de bivakzak, maar was toch geheel bevroren. Omdat het niet uit de fles was te krijgen en de complete fles niet op de brander kon heb ik maar sneeuw gesmolten voor de koffie. Ook het brood bleek stijf bevroren, dus dat was ook geen succes.
Goretex is theoretisch ademend, maar dat werkt dus niet bij deze kou. Het vocht bevriest gewoon voordat het door de goretex kan ademen. De slaapzak was dus flink vochtig. ik vraag mij af hoe het zal gaan als je meerdere nachten achter elkaar zo moet slapen. Ik denk dat ik volgende keer de bivakzak maar meer open houdt.
Tenslotte bleek ook geen enkele batterij meer te leven. Fototoestel, telefoon en zaklampje waren allemaal dood. Pas na een kwartier met een paar koude batterijen in mijn onderbroek kwam de apparatuur weer tot leven.
Ik kon na enig hak- en breekwerk met de kano het open water bereiken en de rest van de dag een prachtige tocht gemaakt over de Ruigt en een stukje buitenkooigat. Onnoemelijk veel beesten doemden op in de mist. Vooral de (niet weggetrokken en dus waarschijnlijk ten dode opgeschreven) ijsvogels waren indrukwekkend omdat ze maar op halve kracht vlogen en dus prachtig zichtbaar waren. Ik heb een paar foto's bijgevoegd, maar de werkelijkheid was veel mooier.


   
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ron

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door Ron »

Mooi, Willem.

Heerlijk dat Hollandse winterlandschap.....


goedegebruikersnaam
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jan 2012, 14:20

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door goedegebruikersnaam »

stoer!
wil ik ook nog een keer doen.
heerlijk he die sneeuw


groeten Lars
Gebruikersavatar
jan boom
Berichten: 140
Lid geworden op: 14 sep 2011, 09:35
Locatie: elke dag een andere plaats ben ingeschreven in werkendam

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door jan boom »

je maak me jaloers willem ;D
behalve op je bevroren brood :P
mooie foto's en mooi verslag


groetjes jantje
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door Robbe »

Schitterend Willem !
Ik heb vanmorgen nog een stukje bij de Merwelanden gewandeld.
Kleine zwanen, grote bonte specht en drie reeën gezien.
Prachtig die witte bomen tegen die diepblauwe lucht.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Joeph
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 okt 2010, 19:05
Locatie: Eindhoven

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door Joeph »

Super man!! Inderdaad ademen waterdichte membranen niet bij extreem koude temperaturen. Om die reden  zijn veel extreem winterkleding ook niet van goretex gemaakt maar van bijvoorbeeld pertex of vroeger ventile.. Wil je langer buiten slapen zul je een verwamde ruimte moeten hebben om je spullen uit te drogen, want alles wordt vochtig en gaat bevriezen zoals je al hebt gemerkt.. Een tipi met kachel is ideaal :)

Maar ik ben erg jaloers op je, ik had het zelfde plan maar moest gister en vandaag werken.. :/


oud deelnemer 2

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door oud deelnemer 2 »

ships ik ben jaloers op alle mensne die op dit moment of eerder buiten hebben kunnen slapen!!


Gebruikersavatar
yöpyä
Berichten: 553
Lid geworden op: 15 jul 2011, 13:15
Locatie: Enschede

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door yöpyä »

Ik vroeg me van de week nog af of je in de Biesbos was te vinden met deze vorst periode
  Ja dus    groetjes Frans


alles wat je thuis laat is mooi meegenomen
Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door stekker »

Prachtig Willem, vooral die bevers zou ik ook wel een keer willen zien.


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door Calhovin »

Wow prachtig... dit is dus gewoon in mijn achtertuin zo'n beetje, en de kajak ligt in de schuur niks te doen. Ik heb met mijn tochten in de winter op jacht naar wildwater al wel eea aan kou meegemaakt, maar in een bivakzak bij -10 is echt wel een stapje verder. Alle respect! De opstartproblemen de volgende ochtend herken ik dan wel weer :-)  Mooi om te lezen, en zeker weten dat je je vermaakt hebt. Jaloers!

Oh, en door ijs peddelen is een, nou ja hobby is een groot woord, maar toch wel een fancy van me. Om redenen mij niet bekend vind ik het grappig, en vind het ook na twee uur bikken nog grappig. Als je echt wil, en het water is groot genoeg (in een sloot golft het niet zo lekker) kom je wel door een centimeter of vier in een kajak. Moet je niet verwachten voor donker thuis te zijn, want je legt 100 meter per uur af, maar god wat een lol en warm dat je het er van krijgt ;-)


Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 nov 2011, 23:02

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door Ronald »

mooie tocht zeg!  #004#
jammer dat je fotos -klikbaar- erg klein blijven, had wel wat meer willen zien  :-(


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door willem zuyderduyn »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door willem zuyderduyn »

[quote="stekker"]
Prachtig Willem, vooral die bevers zou ik ook wel een keer willen zien.
[/quote]

Gewoon een keer tegen zonsondergang de Biesbosch ingaan. In de winter gebeurt het vrijwel nooit dat ik ze dan niet zie.


Vrijbuitert

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door Vrijbuitert »

Mooi die foto's, maar ik weet niet of ik zelf ook met een kano de Biesbosch ingegaan zou zijn...


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: Biesbosch bij min 15

Bericht door stekker »

Moet ik gewoon een keer doen Willem olv een goeie gids natuurlijk. ;-)
Heb elk uitje in de BB al moeten missen wegens andere verplichtingen.
Mooie foto's trouwens, is wel makkelijker als je ze kunt uitvergroten.


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Plaats reactie