Vraag: Mooie kanotocht gezocht in Zweden nabij Stockholm of Smaland

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

Vraag: Mooie kanotocht gezocht in Zweden nabij Stockholm of Smaland

Bericht door Daan »

Twee jaar geleden heb ik met mijn vriendin lekker gekanoed in Glaskogen. Dit jaar wilde we weer zo'n soort tocht maken. Maar we moeten eerst wat mensen afzetten nabij Stockholm die een zeiltocht gaan maken richting het zuiden. Een dikke week later moeten we ze weer ergens oppikken, waarschijnlijk nog aan oostkust. Glaskogen ligt dan wat uit de route, dus wie weet er een mooie tocht, liefst in wildernisachtigheid in deze hoek van Zweden?


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Vraag: Mooie kanotocht gezocht in Zweden nabij Stockholm of Smaland

Bericht door J@siu »

Van Zweden weet ik niet zoveel ... maar Polen des te meer ...


dit kan je vinden in het magazine "Op Pad" even googlen en kijken in archief  ;-)

Stroomafwaarts met je kano over de Brda in Polen
Een week lang stroomafwaarts  met je kano over de Brda in Polen, op een dag rijden van hier. Ontmoetingen met dwarse bomen en wereldvreemde boeren. ‘U komt uit Nederland, zegt u? Ken ik niet.’

Dit moet je weten voor je op pad gaat
Gebied
De Brda is een ruim 200 km lange maar smalle rivier die in het noorden van Polen ontspringt en opgaat in de Wisla, die uiteindelijk bij Gdansk in de Oostzee uitmondt.  Het stroomdal, waarvan de bovenloop in een merengebied ligt, is nog geheel natuurlijk. Wel liggen er wat dammen.

Tocht
Acht dagen (126 km) kanoën door rustige natuur.

Zwaarte
Stroomafwaarts, dus ontspannen. Boven windkracht vijf kun je de grotere meren beter mijden (met een Canadese kano). Bij de Mylof-stuwdam moet je de kano over 200 meter dragen.

Navigeren
De route gaat stroomafwaarts en is simpel. Toch is een goede kaart noodzakelijk om op de meren de ‘uitgang’ te vinden. Een kompas is dan handig.

Kano
Wij huurden een Canadese kano bij Kajaki Swornegacie. Inclusief peddels, zwemvesten en kaarten voor 7,30 euro per dag. Het vervoer kostte 60 euro.

Beste tijd
Voorjaar, herfst. Zomers zakt het waterpeil, kanoën met bagage is dan onmogelijk.

Ernaartoe
Met de auto is het 1034 km vanaf Utrecht. Met een nachttrein vanuit Amsterdam ben je ’s middags in Brusy. Vanaf daar verder met een taxi of bus naar Swornegacie (8 km).

Overnachten
Kamperen op campings of in het wild.

Meer informatie
Download de pdf met praktische informatie onderaan deze pagina..

Gebied:  Brda 
Duur:  Meerdaags 
Zwaarte:  3 op schaal 1 - 5 
Land:  Polen 
Werelddeel:  Europa 

Downloads
Praktische informatie: Kano Brda PolenGPS-bestanden Met kano over de Brda in Polen


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Vraag: Mooie kanotocht gezocht in Zweden nabij Stockholm of Smaland

Bericht door J@siu »

en Zweden :

Met kinderen kanokamperen in Zweden

Nintendoloze dagen in het Rogen natuurreservaat in Zweden. Drinken uit het meer, fikkie stoken voor de tent, poepen in het wild. Twee vaders en twee dochters kanoën door de wildernis. ‘Stil eens, hoor ik daar een beer?!’

Dit moet je weten voor je op pad gaat:
Gebied
Vierdaagse merentocht (kanokamperen) in Zweeds Härjedalen (provincie Jämtländs län). ‘Wildernis’, naar Hollandse begrippen.

Gemaakte tocht
Zelf uitgezet rondje van/naar Käringsjön aan het gelijknamige meer.

Zwaarte
Hangt sterk af van de weersomstandigheden. Wij hadden mooi zomerweer met weinig wind en vrijwel geen regen – dan is het kanoën licht. Wat onder alle omstandigheden zwaar is, is het overdragen van kano’s en uitrusting van het ene naar het andere meer. Eigenlijk alleen te doen door twee personen met spierballen.

Moeilijkheidsgraad
Niet moeilijk. Zoeken naar de beste plek om door te steken vergt soms wat tijd.

Navigeren
Op vrij gedetailleerde kaart, 1:50.000. Handig als je kunt omgaan met kompas.

Beste tijd
Half juni t/m half september. Lange dagen en in de eerste en laatste periode weinig muggen. Druk is het zelfs in juli/augustus niet, wel kans op muggen.

Er naar toe
Wij vlogen met KLM van Schiphol naar Oslo en namen van daaruit een binnenlandse vlucht met DAT van Oslo naar Røros (Noorwegen). Van daaruit met taxi naar Zweden (Ramundberget). Van Ramundberget met taxi naar kanoverhuurder Topsport in Funäsdalen, die je naar beginpunt brengt en later weer ophaalt.

Overnachten
Op eerste en laatste dag in hotel Ramundbergets Fjällgård in Ramundberget, www.ramundberget.se, tijdens kano dagen in tent.

Meer informatie over Midden-Zweden
Kijk op www.komjebuitenspelen.com

Extra informatie
Download de pdf-bestanden onderaan deze pagina.

Gebied:  Härjedalen 
Duur:  Meerdaags 
Zwaarte:  2 op schaal 1 - 5 
Land:  Zweden 
Werelddeel:  Europa 

Downloads
Praktische informatie: Kanovaren Härjedalen ZwedenGPS-bestanden Kanoën in Zweden HärjedalenKaart|Satelliet|TerreinKaartgegevensKaartgegevens ©2012 Google - Een kaartfout rapporteren

Kajakken Noorse fjordenkust
Met kano over de Brda in Polen
Kajakken Stockholm-archipel


"Dont copy me, by yourself"
Plaats reactie